Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wim Moerman (MTE) overleden door PeterV
Vandaag om 21:06:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:02:35
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
  

Auteur Topic: Het Duitse Lijntje, Station Uden  (gelezen 15625 keer)

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2010, 20:45:22 »
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/NBDS.pdf
als je bij het station uden kijkt staan er ook de seinen enzo bij maar dat zijn allemaal symbolen. weet iemand welk sein bij welk symbool hoort?

Gr Wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2010, 20:59:08 »
Er staan juist nauwelijks seinen, behalve de S-borden voor de overweg (''Stop"). Wat je verder ziet zijn twee ontspoor/stopblokken (St1, St 3) en sleutelsymbolen. In de mechanische beveiliging werd vaak gebruik gemaakt van sleutels om b.v. een wissel vrij te maken, of om een stopblok te kunnen omgooien, zodat het spoor toegankelijk werd dat door deze blokken werd afgesloten. Het vrijkomen van sleutels was afhankelijk van de stand van wissels e.d.. Zo kon met een sleutel een wissel vrijgemaakt worden, waarbij dan een sleutel voor het stopblok vrijkwam.

Armseinen stonden er waarschijnlijk in 1955 niet meer. Het treinverkeer was toen al minimaal en zal telefonisch geregeld zijn in die tijd, aangevuld met bovengenoemde mechanische beveiligingen. Kortom, twee ontspoorblokken en twee S-borden en klaar is Wout!

grt, Carlo

Overigens zag het station er rond 1979 zo uit (heel vaag is nog de naam Uden zichtbaar op de rechterzijmuur):



« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 21:05:07 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2010, 21:01:55 »
S-bord
Stop voor het bord; vermelde opdracht uitvoeren. Als geen opdracht is vermeld: na stoppen doorrijden.

F-bord
Geeft aan dat er een fluitsein gegeven dient te worden

Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2010, 21:07:01 »
Overigens zag het station er rond 1979 zo uit (heel vaag is nog de naam Uden zichtbaar op de rechterzijmuur):

Zo, die hebben ze goed verminkt zeg... :-\ Maar goed, die tumor heeft er dan niet lang op gezeten...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2010, 21:15:53 »
Ja, inderdaad, waarschijnlijk is dat gebeurd nadat een deel van het station uitgebrand was, weet niet wanneer dat geweest is.

Schijndel, resp. Mill zagen er toen nog wel behoorlijk uit:



Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2010, 21:24:41 »
Dat sporenplan is uit de tijd dat er alleen nog maar een goederentrein kwam. Bij Veghel stonden nog 2 seinen die de brug bewaakten. De rest bestond uit borden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2010, 21:38:35 »
Klopt, slechts twee zgn. afsluitlantaarns met S-borden:

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2010, 21:48:06 »
Ja, inderdaad, waarschijnlijk is dat gebeurd nadat een deel van het station uitgebrand was, weet niet wanneer dat geweest is.

Schijndel, resp. Mill zagen er toen nog wel behoorlijk uit:





Ja klopt. Ik vond in een artikel dat het dak van het station was afgebrand en toen hebben ze er een plat dak op laten zetten (ik zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden). en bedankt allemaal voor de informatie over de borden.

En ik heb al een paar mensen onder anderen Railz Miniworld of ze mij kunnen helpen met het maken van het station.

WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2010, 21:50:37 »
Klopt, slechts twee zgn. afsluitlantaarns met S-borden:

Er stonden ook nog echte armseinen voor. Als je goed kijkt zie je ze beide staan.
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/f605.jpg

Citaat
Hier stond na de wissel naar het industrieterrein een heuse seinpaal (km 15) waarschijnlijk ter beveiliging van de hefbrug over het kanaal. Aan de andere kant stond namelijk eveneens een seinpaal
« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 21:54:13 door RJ »

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2010, 21:59:38 »
Ja ik heb wel filmpjes en foto's van nu gezien dat er armseinen staan. En als je een keer langs het spoor in veghel fietst zie je hier en daar ook nog een armsein

Gr wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2010, 22:01:33 »
Euh.... er staan (helaas) geen armseinen meer. Slechts een mishandeld handbediende overweg...

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2010, 22:28:29 »
Euh.... er staan (helaas) geen armseinen meer. Slechts een mishandeld handbediende overweg...

bij het station in veghel ja. Maar bij de brug over de zuid-willemsvaart staan al het goed is nog wel twee armseinen.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2010, 22:33:44 »
Die stonden er...staan er al lang niet meer.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2010, 12:18:07 »
Er stonden ook nog echte armseinen voor. Als je goed kijkt zie je ze beide staan.
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/f605.jpg


Je hebt gelijk, zie ze nu ook in het sporenplan van 1955 staan. Ik kan me niet herinneren ze gezien te hebben tijdens een fietstocht rond 1979 (toen ik ook de bovenstaande stationsfoto's gemaakt heb). Ik zou ze toen zeker ook gefotografeerd hebben. Ik heb ook nog dia's van deze brug tijdens een NVBS-excursie in 1990, zal daar ook eens naar kijken vanavond. Nu zijn ze in ieder geval zeker niet meer aanwezig. Misschien dat Wout iets anders onder armseinen verstaat?

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2010, 13:11:42 »
Ga hier eens kijken een flimpje met geschied-schrijving.

Klikker de Klik

En hier de laatste rit in 2005 en daar was ik bij en woon in ZEELAND NBr Ha.
Klikker de Klik


En hier
« Laatst bewerkt op: 11 March 2010, 13:19:50 door cbx »