Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:46:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
  

Auteur Topic: Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)  (gelezen 10147 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 16 March 2010, 14:35:16 »
Dat ziet er prima uit! Mooie scenery.
Vooral de 2e foto, die straalt een bepaalde rust uit, niet teveel bomen, maar toch genoeg om een leuke opvulling te maken.

Ben benieuwd naar de rest!  (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2010, 14:44:56 »
Dat wordt een mooie baan.
Ik ben al net zo benieuwd als Ronald. :P
Succes!

Groet,
Basilicum

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2010, 15:05:36 »
Bedankt zover voor de leuke reacties. Ik ben nog even op een stoeltje gaan staan voor een hoogteshot van het kleine station. Hier zie je goed dat het geheel als bak boven de trap hangt.

Doel was inderdaad om hier niet teveel spullen zoals rails en veel bomen in te proppen, maar juist een rustiger plaatje te bouwen. Ben er zelf ook best tevreden over. Less is more...dit in tegenstelling straks tot het hoofdstation.



Ferdy
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 17:31:54 door Ferdy »

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Vervolg baanplan Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2011, 14:16:01 »
Hallo allemaal, 

Afgelopen kerst is er na een tijd van niks doen weer een moment gekomen van bouwen.  De rechtse entree/wisselstraat van het hoofdstation op het bovenste niveau is gebouwd. De eerste foto's, nog zonder volledige aankleding. Technisch is alles functioneel en aangesloten op Koploper.



en 



Reactie's welkom

Ferdy

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2011, 14:20:15 »
Ziet er goed uit!  (y)
Ga je ook nog bovenleiding toepassen?

Mvg, Maarten

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Linkse entree/wisselstraat Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2011, 14:24:30 »
Gelijk het vervolg,

Door de tijd heen is het baanplan sinds de eerste post op dit forum al her en der bijgesteld. Daarom nu even de laatste stand.



Nu de rechter wisselstraat gereed is ga ik voorzichtig kijken (en sparen) naar de linker wisselstraat. Deze gaat wat complexer worden omdat hier ook de zijlijn aansluit, en ik een uithaalspoor en een aftakking richting het depot gepland heb.  Dat ziet er ongeveer zo uit.



Daar hoort de volgende vraag bij, en de onderstaande uitvergroting van dit deel.



Zijn er nog slimmere wisselstraten (lees "minder druk") te bedenken waarbij er toch tegelijk een trein kan aankomen en vertrekken over de hoofdlijn. Nu staat er een hele riedel engelse wissels op rij, zodat beide treinen dan hun eigen wisselstraat vrij hebben en ze elkaar dus niet kruisen. Daarnaast wil ik graag vrij kunnen rangeren naar het rangeerspoor zonder de hoofddienstregeling en wisselstraten te blokkeren/ verstoren.

Hoor graag suggesties.  Alvast bedankt

Ferdy




« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 14:39:22 door Ferdy »

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2011, 14:26:19 »
Hoi Maarten,

Nee, bovenleiding zit niet in de planning (lees budget).

Ik rij met 90% stoomlocs en 10% diesels. Wie weet ooit nog.  (We wachten op resultaat bij de Staatsloterij  ::) )
Ferdy
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 14:40:23 door Ferdy »

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2011, 16:07:10 »
Hallo Ferdy,

Ik zou alle engelse wissels die naar de goederen sporen eruit gooien.
Ik kan me niet voorstellen dat het goederen bereik op het station een betere verbinding met het hoofdspoor heeft dan het personen verkeer.

Overigens heeft het station op het overzichtsplan 3 sporen tussen het tweede en derde perron en op de beide detail tekeningen maar 2 sporen.

Maar het gaat om de wisselstraat aan de linkerkant.
Ik heb even een tekeningetje gemaakt maar weet niet of het lukt om hem erbij te zetten. Anders komt hij wel via PB naar je toe.



Nog een klein puntje van kritiek voor de wisselstraat aan de rechterkant van het station.
Alleen spoor 4 (op de foto's) is onafhankelijk van de sporen 1,2 en 3. Een wissel verbinding na de engelse wissel naar het 3e spoor zou een grote verbetering wezen, denk ik.

Met vriendelijke groet,
Peter
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 16:14:56 door Pjedro »

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2011, 16:25:49 »
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik ga jouw ontwerp even overtekenen.Ik zie er wel wat in. Ik deel je mening dat het wel erg zwaar is met alle engelse wissels. Van mijn vorige baan is me alleen bijgebleven dat bij een vertrekkende trein de wisselstraat helemaal bezet was, en er voor het binnekomende verkeer dus een opstopping ontstond. Vandaar de gedachte dat in en uitgaand verkeer onafhankelijk door moet stromen. Aan de andere kant zijn het wel veeeel wissels zo.

Voor jou opmerking over het rechterdeel begrijp ik je niet helemaal goed. Ik weet niet of je over de foto heen kunt tekenen hoe het bedoeld is? Op zich zijn alle sporen volledig bereikbaar voor in- en uitgaand verkeer.

Bedankt zover

Ferdy

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 01 February 2011, 16:42:49 »
Hoi Ferdy,

Je kan natuurlijk nog 1 engelse wissel, van het derde spoor bv, laten zitten, dan kun je altijd nog uitwijken als het te druk wordt.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2011, 17:07:39 »
Hoi Ferdy,

Zoals het nu is kan er maar een trein beweging plaats vinden aan de rechterkant van je station betreffende de sporen 1,2 en 3.
Als er een trein wil vertrekken van spoor 1,2 of 3, dan kan een binnen komende trein alleen naar spoor 4, want de wisselstraat is bezet door de trein op spoor 1,2 of 3.


Ik besef wel dat het allemaal erg krap wordt aan die rechter kant om deze verbinding er tussen te prutsen.

MvG Peter
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 17:09:42 door Pjedro »

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 01 February 2011, 17:43:31 »
Peter,

Ik snap wat je bedoelt, en het lijkt een beetje op mijn punt over de wisselstraat (maar an minder extreem). Vroeg of laat is een wisselstraat bezet en dan moeten andere treinen wachten.
Qua ruimte kan ik er nu niet nog wissels bij tussen zetten, dus helaas daarvoor.
Ik heb geprobeerd de toegang zo open mogelijk te maken, met de wetenschap dat niet alle sporen in alle richtingen altijd vrij zullen zijn.

In onderstaande plaatjes grofweg de rijroutes in en uit.





Het origineel staat enige berichtjes terug zonder geklieder. Er zijn gelukkig wel een aantal sporen waar er tegelijkertijd in- en uitgaand verkeer kan zijn.


Bedankt voor de adviezen.

Ferdy

Pjedro

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2011, 17:48:23 »
Zoals ik al zei, de ruimte is te beperkt om die wissel combinatie er tussen te zetten.
Je hebt genoeg andere mogelijkheden met rijroutes.
Succes met verder bouwen en ik blijf je volgen.

MvG Peter

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 13 January 2017, 17:11:09 »
Kleine update na lange tijd....Wegens aanstaande verhuizing de bijl erin gezet. Alles in kratten, dozen en het grote station nog in 3 delen gedemonteerd.

Terug naar de tekentafel, er wacht een nieuwe ruimte van 6 x 4,5m (hint). Eerst maar eens verbouwen. (y)