Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Baan onderhoud  (gelezen 7955 keer)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Baan onderhoud
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2010, 12:35:13 »
Behaal zelf met mijn mobiele airco met onvochtings mogelijkheid een goed resultaat.
groetjes Dion

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2010, 14:07:28 »
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb, nochtans heeft het raam veel last van slagregen, waardoor dit aan de binnenzijde kan beslaan bij temperatuurs dalingen.
Geloof het of niet, zonder deze lucht ontvochtiger ben ik veel vlugger verplicht mijn sporen te reinigen.
Maar bon ieder zijn mening over deze zaken, ik heb er tenslotte toch mijn plezier van.
Matheus.
De koopbare vullingen zijn geparfumeerd.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 14:24:11 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2010, 17:12:01 »
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb, nochtans heeft het raam veel last van slagregen, waardoor dit aan de binnenzijde kan beslaan bij temperatuurs dalingen.
Bedenk wel één ding: het meeste vocht binnenshuis wordt veroorzaakt door de levende wezens in huis. Daardoor is in het algemeen de relatieve vochtigheid binnenshuis veel hoger dan buiten, zelfs als het regent. Dus er is nog een manier om het vocht in de kamer weg te krijgen: zet gewoon het raam open.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hoefhaan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2010, 17:37:14 »
Poetswagens en railgom maken fijne krasjes in de rails.
...
Meubelviltjes die je onder stoel- en tafelpoten plakt om je parket- of laminaatvloer tegen krassen te beschermen, doen het ook heel goed.

Niet de discussie opnieuw starten over wel of geen krasjes, die is inderdaad al gevoerd zoals Klaas aangeeft.
Maar even ingaan op bovenstaande twee stukjes citaat:
Zou een poetswagon of railgum krasjes maken dan doet een meubelviltje dat zéker ook. Het eerste stukje zou het goed gaan, maar daarna hoopt zich vuil op en dat zou dan ook krassen.

wat ik vaak doe is een stukje rails wat makkelijk bereikbaar is goed poetsen met schoonmaak/rookolie (nee, geen last van slippen...) en vervolgens weer een lok rondjes laten rijden. De lok neemt de rest van de rails voor zijn rekening, dit werkt perfect!
Dus geen gehannes tussen de bovenleiding en over de baan hangen, maar gewoon een klein stukje poetsen en de lok de rest laten doen! Ik denk dat de lok de olie voldoende mee neemt onder de wielen.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2010, 19:11:38 »
Bedenk wel één ding: het meeste vocht binnenshuis wordt veroorzaakt door de levende wezens in huis.

Inderdaad; 2,5 tot 4 liter per persoon per dag. Vandaar dat die ene liter in de maand niet echt zoden aan de dijk zet.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2010, 20:30:39 »
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb,
Of dat het zakje dan gewoon niet meer vocht kan opnemen. ;)

De baan wordt hier schoongehouden met 2 Roco clean wagentjes die met een Class 66 rondrijden en met een poetsblokje.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ZwaanBaan

• Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2010, 21:04:46 »
mijn baan word schoongemaakt door een schoonmaak wagon van Fl*.
en mijn is ook al heel erg schoon ;D

MVG

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2010, 22:41:16 »
Heb reeds eerder vermeld, ieder zijn mening over deze zaak, ik heb er tenslotte mijn plezier van.
Hier kan net de zelfde mening over ontstaan als het wel dan niet krasjes maken met een railgum.
Deze mededeling was lauter informatief bedoeld over mijn eigen ervaring hiermede.
Dit is geen enkele verplichting hiermede ook gebruik van te maken.
Denk toch wel dat Benelux.net er is voor informatie te verstrekken.
Vertel je dan al iets word je direct verwezen van onmogelijk, kan niet enz.
Lauter spreek ik uit eigen ondervinding en wat een ander denkt, CRU gesproken laat me simpel KOUD.
Verwijt me nu ook maar van ,niet lastig worden.
Ben tenslotte Belg, wij hebben ook ons prinsipes net als iedereen.
Matheus.
En dit is dan eens geen achterklap.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2010, 22:48:19 »
Hier rijdt zo heel af en toe een Liliput wagen rond met schoonmaakvloeistof. Schoonmaken met een doek met wasbenzine heb ik al erg lang niet meer gedaan. Ook het schoonmaakblokje heb ik al tijden niet meer gebruikt. Ik rij op Fleischmann model rails.

Wel wordt hier vrijwel dagelijks gereden, en dat scheelt ook een hoop volgens mij.
En het valt op dat mijn DDM rijtuigen met verlichting erg goede vuilverzamelaars zijn. Als de verlichting problemen begint te geven, wielen van deze rijtuigen schoonmaken met wattenstaafjes en wasbenzine en daar komen dan hele dikke lagen zwarte troep vanaf. Loks hebben er weinig last van, deze blijven vrij lang op de baan staan tussen de schoonmaakbeurten (vele maanden).

Groetjes,
Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2010, 21:24:01 »
ik heb zelf een zware wagon met een viltje eronder, en daar drupt vloeistof op via een tank, dit kan je zelf regelen met een naaldje, verder heb ik een FL poetswagon, maar hier ben ik niet zo tevreden over, hij blijft nog wel eens hangen, en das niet prettig. over het vocht, je bent niet de hele dag in de 'treinenkamer' dus je zal daar misschien een tot twee liter verliesen hooguit, tenzij je baan in je slaapkamer staat, zoals bij mij (ik ben 14 jaar) dus is anderhalve liter wel een aardige hoeveelheid. bij mensen die de treinen in een aparte kamer hebben, je bent niet alle dagen in de kamer, dus komt er niet altijd vocht bij. ik heb het idee om de dapol wagon aan te schaffen, maar in de titel van een ander topic staat 00 betekend dit dat hij niet voor H0 geschikt is??? of betekent het 00 iets anders.... nog iets, hoelang is hij van as tot as, ik moet rekening houden met het naar binnenhangen :P jaartje geleden heel enthousiast begonnen met een eerste baan, maar nu met een paar lange wagons, ben ik toch wat minder enthousiast. en levert de wagon problemen met heuvels, ik heb zelf de fleischmann dubbeldekkers 5123/5124 dat gaat goed, ik hoop niet dat hij veel lager ligt..
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2010, 21:29:19 »
ik heb het idee om de dapol wagon aan te schaffen, maar in de titel van een ander topic staat 00 betekend dit dat hij niet voor H0 geschikt is??? of betekent het 00 iets anders.... nog iets, hoelang is hij van as tot as, ik moet rekening houden met het naar binnenhangen

Hier kan je wat meer info vinden over de verschillende schalen... http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.02_-_Schalen
Een dapol in 00 kan gewoon rijden op H0 allebeide een spoorwijdte van 16.5mm. Het naar binnen hangen valt 100% mee.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2010, 21:55:10 »
dus de wagon is 1:76 wordt hij dan niet erg hoog??? en breed, hij moet wel onder mn bovenleiding passen, misschien domme opmerking maar heb de wagon nog nooit gezien, noch de schaal 00
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2010, 22:18:03 »
Nee, hij is even groot (hoog als breed) als een normale wagon. Je dubbeldekker is hoger en langer... Je kan eventueel ook voor een luxe uitvoering kiezen: de LUX-stofzuiger... zelfde principe maar dan duurder...

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2010, 22:32:40 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2010, 22:30:51 »
jaa, maar dan maar de dapol, het is hetzelfde, ik denk dat je alleen maar voor de naam meer betaald, of niet dan. als het gewoon de goede maten zijn vind ik het best, en die blauwe kleur is best mooi. weet iemand de lengte van as tot as, dit is best cruciaal voor mij, ivm het naar binnen hangen, ik kan niet alles overal laten rijden. nog iets, hoe breed is hij?? ik heb een marklin bruggetje met brugdelen: 74618. ik hoop niet dat hij daar tegenaan knalt, en anders steeds het stoepje maar gaan weghalen... :-X
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2010, 22:40:09 »
jaa, maar dan maar de dapol, het is hetzelfde, ik denk dat je alleen maar voor de naam meer betaald, of niet dan. a

Het is een ander merk, iets andere kwaliteit... zie ook: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=131:lux-railreinigings-set-9625&catid=59:diversen&Itemid=120

weet iemand de lengte van as tot as, Nog iets, hoe breed is hij??
De afmetingen: 205mm lang (buffer tot buffer) 35mm breed en 50mm hoog.

Groet Ronald K.