Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Lima  (gelezen 10506 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Lima
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2010, 08:53:25 »
Tja... de meeste modellen van Lima zijn ongeveer 20 jaar oud...

Maak daar in dit geval maar 30 tot 40 jaar van. De Koploper en de 1600 waren er begin jaren tachtig zowat nog eerder dan het grote voorbeeld, de Hondekop is van eind jaren zeventig en de 1200 vind zijn oorsprong in 1963 (zie avatar, prima bouwjaar trouwens  ;D).

Lima positioneede zichzelf altijd aan de wat eenvoudiger kant, maar heeft net als alle merken wel een ontwikkeling doorgemaakt. Vergelijk die Hondekop maar eens met de Koploper, vooral de ramen. Technisch heeft Lima tot de jaren negentig wel aan hetzelfde eenvoudige concept vastgehouden (kinderziekten?). Een eenvoudig motortje op een draaistel en stroomafname van maar 4 wielen. Dat motortje is nogal lawaaiïg en die stroomafname is vaak gebrekkig. Maar, zoals ook door anderen gezegd, de Koploper is momenteel goedkoop en met een paar eenvoudige ingrepen aan motor en stroomafname is er een aardig model van te maken.
De Trix Koploper is onvergelijkbaar veel mooier en ook 4 keer duurder. Aan jou de keus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2010, 08:55:29 »
Nee, ik ben geen expert. Ik had zelf alleen ook al een Lima waar ik niet al te beste ervaringen mee heb.
Gr. Timo
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in een ander topic aardig hoog van de toren blazen wat betreft Lima en jouw 'ervaring' daarmee: in jouw ogen is het de grootste rotzooi op aarde, en moeten we vooral geen Lima kopen als het aan jou ligt.

De meesten hier 'stammen' echter uit het tijdperk dat detail nog niet zo hoog in het vaandel stond als tegenwoordig: jij weet bijna niet beter, dus voor jou is Lima misschien troep: voor mij is Lima toch een herinnering uit m'n 'jeugd' (ben 21, dus zo lang is dat ook niet geleden) en rijden al mijn Lima modellen met onderhoud en een nieuwe motor prima over de baan.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 09:05:08 »
Lima heeft ook "moderne" modellen uitgebracht voordat ze op de fles gingen.
Denk alleen al maar aan de IRM, die is bijna ongewijzigd weer in de markt gezet onder de naam rivarossi.
Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2010, 09:31:30 »
Ach, en als we dan toch kritisch gaan kijken: De Lima 1300 klopt qua verhoudingen beter dan alle Electrotren modellen, de antieke 1200 is de enige met de juiste lengte en breedte (in de hoogte klopt alleen de bufferbalk niet) , en bovendien het meestverkochte Nederlandse model ooit, Lima was de eerste die de techniek toepaste om doorzichtige kappen te spuiten/bedrukken zodat de ramen heel vlak konden worden (IRM), en het was het enige merk waar mensen die jong waren in de jaren 70 en 80 NS treinen van konden betalen ;D
Bovendien maakten ze modellen van over de hele wereld waar andere grootseriefabrikanten zich niet eens aan waagden, zoals de Zuid-Afrikaanse Blue Train, en later bv. een zeer fraaie Zwitserse Re 4/4 met cardanaandrijving en spaakwielen. Dergelijke loc's werden daarvoor alleen door messingbouwers als Lemaco gemaakt.
Genoeg veren, nu mogen de azijnbodelezers weer doorgaan ;)
RETROBAHN A.G.

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2010, 09:35:38 »
Bedankt opnieuw voor de vele reacties.

De meesten hier 'stammen' echter uit het tijdperk dat detail nog niet zo hoog in het vaandel stond als tegenwoordig: jij weet bijna niet beter, dus voor jou is Lima misschien troep: voor mij is Lima toch een herinnering uit m'n 'jeugd' (ben 21, dus zo lang is dat ook niet geleden) en rijden al mijn Lima modellen met onderhoud en een nieuwe motor prima over de baan.
Inderdaad, voor mij geldt hetzelfde. (Ik ben 27, dus ook voor mij is m'n jeugd niet zo lang geleden). Zeker toen (ik een jaartje of acht was), was het nog flink sparen voor Lima. Maar Lima is inderdaad betaalbaar (ik had niet zoveel zakgeld dat ik Fleischmann kon betalen, al had ik wel de profi rails). Had zelf vroeger trouwens ook de Thalys en IRM van Lima :)

Over het ombouwen: lijkt mij erg leuk om het rijvaardig te hebben. Anders dan de meeste hier, heb ik alleen "twee linker handen" (/ niet zo goede motoriek). (Heb een vriend gevraagd dat ie wilde helpen met de baan bouwen en huisjes heb ik op marktplaats gekocht. ;)). Dus ik moet even kijken hoe of wat.

@Bob: Heb jij de Eurostar ook digitaal gemaakt?

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2010, 10:13:18 »
Lima was en is geen zooi. Lima was misschien niet super gedetaileerd, maar zij bediende dan ook niet het top segment van de markt. Lima leverde redelijke modellen tegen scherpe prijzen. Daardoor konden vele mensen een model treinen hobby opzetten, zonder failliet te gaan aan de toren hoge prijzen van bv Marklin/Fleischmann. Zoals gezegd bood Lima een omvangrijke gamma aan. Wilde je iets bijzonders uit Japan, Australië, Zuid Africa Lima had wel iets in haar collectie. Naast de keuze uit internationale modellen, bood Lima ook complete stammen aan niet alleen 1e, 22 klasse maar ook de bijbehorende bagage, restauratie rijtuigen. Jaren lang had lima in haar catalogus treinsamenstellingen staan. BV de NS IC rijtuigen kon je een complete stam maken incl. de 1600, Dat was jaren niet mogelijk bij Marklin die leverde alleen het 1e en 2e rijtuig.

De kwaliteit van Lima groeide gestaag zeker na 1985, modellen werden verbeterd vaak met de nieuwe cardan aandrijving en je zag dat Lima een inhaal slag begon te maken. Modellen van de TGV, Gottardo, VIRM, Mat46 spreken boekdelen alle prijswinnaars.

Groet Ben.

JSRail

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2010, 11:43:49 »
 Een tijdje terug lagen er bij m'n lokale treinen-winkel een aantal 'Silberlingen' van Lima bij de occassion-afdeling. Dit waren destijds één van de laatste 'nieuwe' modellen die uitgebracht werden voordat de boel op de fles ging. Moet zeggen dat deze modellen er superstrak uitzagen. En qua maatvoering beter klopte dan de Marklin Silberlingen. die ik zelf heb. Op de Groterdam-site van Chris staat ook nog een aantal verslagen van Lima modellen. Waaronder de Rheingold rijtuigen.

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=309:lima-tee-rheingold-set-roodcreme&catid=55:lima&Itemid=110

Deze doen zeker niet onder voor Roco, Fleischmann of Matrix.

MvG.  Jeroen

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2010, 12:47:19 »
De moderne producties  van Lima zijn inderdaad gewoon van heel goede  kwaliteit en doen zeker niet onder  voor andere grote merken

Denk hierbij maar  aan de Rae, de  Re4/4  en een grote  reeks  moderen rijtuigen met kortkoppeling en gewoon goede en mooie afwerking die zelfs nu nog gezocht worden . 

Je kan en mag ze uiteraard niet vergelijken met de  vroegere oude  Lima "  Hema "  modellen maar dan spreek je inderdaad van de modellen van pakweg 30 - 40 jaar oud.

Mvg

Peter
Petdig1

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2010, 12:54:26 »
@Hildebrand
Nee, mijn baan is ook voor 75% analoog.

Nog even een strakke veer voor Lima, zij hadden ook de Benelux stuurstand die Marklin nooit heeft uitgebracht.
Vr. groeten,
Bob

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2010, 14:05:02 »
Ik heb ook verschillende merken bij mij op de baan rondrijden waaronder eenLima  DB E03 en moet zeggen dat deze alle vergelijkingen met de Roco 103 kan standhouden mits de Rails schoon zijn .
Ook qua detaillering is er niets mis mee.
Dus als TEE lok zeker een aanrader ook qua trekkracht een echte KRACHTPATSER. (y)

2010

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2010, 15:18:40 »
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in een ander topic aardig hoog van de toren blazen wat betreft Lima en jouw 'ervaring' daarmee: in jouw ogen is het de grootste rotzooi op aarde, en moeten we vooral geen Lima kopen als het aan jou ligt.

Ik weet niet hoor, maar ik zou geen lima kopen als ik hem niet mooi zou vinden, ik bedoel alleen dat de techniek. Ik heb jarenlang met oude treinen van minstens 20 jaar oud gereden en ik heb ze bovendien ook nog zelf opgeknapt en gerepareerd, dus ik ben niet gewend aan de beste de beste kwaliteit zoals jij misschien denkt. Ik heb thuis 5 locs waarvan maar 2 het doen. En ik zeg ook echt niet dat alle lima zooi is kijk maar eens hier op, dan zie je welke loc ik bedoel: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_071_1.jpg
Ik hoop dat mensen nu mijn mening niet meer verkeerd opvatten en anders sorry,
Gr Timo

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2010, 15:38:10 »
Ik heb ook verschillende merken bij mij op de baan rondrijden waaronder eenLima  DB E03 en moet zeggen dat deze alle vergelijkingen met de Roco 103 kan standhouden mits de Rails schoon zijn .
Ook qua detaillering is er niets mis mee.
Dus als TEE lok zeker een aanrader ook qua trekkracht een echte KRACHTPATSER. (y)

Zie hier in het Duits de geschiedenis over dit Lima model http://www.bahnwahn.de/limadb103/ Hier zie je hoe Lima zich op modailering ontwikkelde. Zeker de herziene modellen zijn prachtig. 

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #27 Gepost op: 09 March 2010, 20:14:29 »
Ik weet niet hoor, maar ik zou geen lima kopen als ik hem niet mooi zou vinden, ik bedoel alleen dat de techniek.
[...]
Het kwam er dan nogal ongenuanceerd uit misschien, maar wat ik meer bedoel: nu zijn er 'alternatieven' of beter gezegd: technisch betere modellen. In het Lima tijdperk waren er (zoals eerder geschreven) geen andere fabrikanten voor bepaalde modellen: waren ze er wel, dan waren het kleinserie- of messingfabrikanten, waar je veel meer voor moest betalen.

Wat ik dus bedoel te zeggen: voor veel mensen was Lima dé fabrikant om toch met NS-materieel te rijden, of in ieder geval betaalbaar met de modelhobby bezig te zijn: dat was dan misschien technisch geen hoogstandje en kwa uiterlijk ook geen Fleischmann of Roco, maar voor veel mensen wel het begin. Juist daarom vond ik jouw mening wat betreft je 'jarenlange' ervaring met Lima wat (vat dit niet verkeerd op) arrogant overkomen.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2010, 20:17:39 door Menno »

Hildebrand

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 April 2010, 23:53:41 »
Misschien nog even leuk om te weten: heb vandaag de Trix koploper aangeschaft. Dank voor jullie adviezen en jullie ervaringen.