Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: ICM-0 in het heden  (gelezen 14439 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
ICM-0 in het heden
« Gepost op: 08 March 2010, 17:14:16 »
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes over ICM-0 schrijf het hier dan bij:

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2010, 17:46:19 »
1. Dat vragen wel meer mensen zich af. Het ding staat ook al jaaaren op de Bokkeduinen...
2. Ja, de echte specialist kan nog wat afwijkingen herkennen, maar 't is niet veel meer. Een enkel rooster, en de plek van apparatuur onder de bak, zoiets.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2010, 18:58:30 »
Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ?
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....

Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2010, 19:08:37 »
Wilde ze niet jaren geleden een 'loopbrug' maken van dat tussenrijtuig van ICM0,
over de sporen naar de andere kant ??

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2010, 15:31:18 »
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....

Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....

Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken). Ik dacht ook even dat ze de kopbakken van de 4005 misschien weer zouden gebruiken voor hereniging maar gezien de staat (spionkop.nl zie voor foto's) is dat niet meer mogelijk. De 4001 daarintegen (Arnhem goederen) is nog in zeer goede staat (op de grafittie na), dus misschien kunnen ze die als museumstel gebruiken. Is trouwens leuk om het stel te bekijken als je een keer in Arnhem bent een voorwaarde is alleen wel dat je lenig bent (hij staat op bewaakt terrein).

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2010, 15:35:56 »
Voor de verbouwing van de 4044 had de tussenbak schuiframen ipv draairamen.Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.
Deze werd door een brand zwaar beschadigd en is toen vervangen.Tijdens een schadegeval is de wisseling tussen 4001 en 4007 gebeurd waardoor er maar 1 stel aan de kant stond ipv 2.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2010, 15:43:30 »
Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.

groetjes Chris

Wat leuk, dat wist ik nog niet. Maar hoe komt het dan dat de 4001 zijn tussenbak nog heeft (heb ik laatst nog zien staan) en dat er van de 4007 foto's zijn dat de bak eruit werd gehaald?

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2010, 15:49:27 »
Dat heeft ermee te maken dat de 4007 later uit de dienst is verdwenen en de 4001 al snel na zijn spoorcarriere werd opgeofferd voor de Arnhemse brandweer.

Tevens kan het ermee te maken hebben dat de tussenbak van de 4007 al "moderner" was dan de andere tussenbakken.
De ICM 0 serie was de protoserie.'
Vanaf de 4011 de serie aflevering.
Dit is ook de reden dat ICM 0 niet is gereviseerd. Deze wijkten teveel af van de serie productie.{ hoofdzakelijk inwendig]

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2010, 15:52:29 »
Wat is dan het orginele nummer van de tussenbak van de 4001?
Gr Timo

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2010, 15:53:57 »
dat is een goeie.

zou ik moeten nakijken.
Ben helaas nog niet thuis. dus doe ik straks wel even.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2010, 15:55:44 »
Thanks

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2010, 15:58:37 »
Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken).

geweizicht? Met hoogpolige groene vloerbedekking en roodbonte leren bekleding bedoel je?  8)

Sorry, kon het niet laten...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2010, 16:01:00 »
Ik weet het mijn spelling is nooit goed geweest (ik hoop dat het dat nog wel wordt met oog op mijn examen over een paar jaartjes)
Gr Timo

Dpc Fo

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2010, 16:05:31 »
Hoi Timo,

Valt verder wel mee hoor, die spelling van jou, maar dit was een inkoppertje. Was zeker niet "bitchy" bedoeld.  ;)

gr. Carlo

On topic: Volgens mij is de enige (permanente) bakwisseling bij de 4001-4007 een kopbakwisseling in 1990 tussen de 4003 en 4004 geweest. Zal het vanavond eens nazoeken.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2010, 16:31:23 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2010, 19:29:16 »
Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.
Tijdens het proefbedrijf is inderdaad de AB 4001 door brand beschadigd. Ik kan echter niet vinden of er ook een bakwisseling is geweest.
Aldus Elektrische treinen in Nederland, deel 3.
Spoorgroet, Martin