Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: ICM-0 in het heden  (gelezen 13703 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2010, 19:33:16 »
Volgens mij was er inderdaad geen bakwissel van/met de AB 4001. Wel is het middenrijtuig na het oplopen van de brandschade solo gebruikt voor proefnemingen, misschien dat daar de verwarring in zit.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #16 Gepost op: 09 maart 2010, 19:38:25 »
Ik weet niet of het iets met het omwissel van bakken te maken heeft maar vond net nog een leuk plaatje wat de verschillen tussen de icm-0 en de icm-1 weergeeft

Altijd leuk
Mvg Nigel

(hoop trouwens wel dat hij het doet anders hier de link naar de site
http://www.nederlof.net/dump/icm.gif)
EDIT: nee dus ;D
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2010, 19:57:05 »
De 4001 liep in zijn eerste jaar, op 3 mei 1977 ernstige brandschade op, waarna het stel teruggestuurd werd naar Talbot op de 31e van diezelfde maand. Op dat moment moesten de 4004-4007 nog afgeleverd worden en was er even sprake van om een bak van een van deze nog in aanbouw zijnde stellen te gebruiken voor het herstel van de 4001 (iets wat we wel vaker gezien hebben, b.v. bij Plan V en Plan U). Eind juni keerde de AB 4001 (nog met brandschade) met aangepast stoot-en trekwerk en andere (SIG-)draaistellen terug in Nederland, waarna er proeven werden gehouden met deze draaistellen. De AB 4001 reed hierbij o.a. tussen twee rijtuigen plan N (!). Na dit proefcircus keerde de AB 4001 in juli weer terug naar Talbot. Pas in november kwam het rijtuig hersteld terug in Nederland, waarna er weer proefritten als getrokken rijtuig werden gereden. Weer ging het rijtuig terug naar Aken en pas in februari 1978 kwam het hele stel 4001 in Nederland terug. De 4001 had dus een stormachtige aanvang van zijn carriere!

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2010, 20:24:57 »
De AB 4007 had overigens afwijkende ramen in de tussenbak: schuiframen ipv draairamen, een beetje à la SGM AB. Foto's heb ik er niet van want de Mien wist mij altijd te ontlopen.

Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.

Hier een plaatje van dat fraaie stukje huisvlijt:

4003 te Enschede, 6 augustus 1990



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2010, 21:59:21 »
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes
 over ICM-0 schrijf het hier dan bij:



Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2010, 16:01:07 »


Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?

Ja, ik heb er wel een paar, maar die zijn niet van erg goede kwaliteit want zoals ik als zei staat de 4001 op bewaakt terrein en moest ik op het dak van een gebouw klimmen om een goede foto te kunnen maken. Vroeger hoefde dat niet, maar er wordt aan een nieuw industrieterrein gewerkt, dus je kunt hem niet meer zo goed zien. Een tip is wel om eerst over de pleijbrug heen te rijden, dan weet je goed hoe je het stel kan benaderen (je ziet hem namelijk staan vanaf de brug), maar je kunt natuurlijk ook de eigenaren van het terrein lief aankijken :). Voor wie dit allemaal te veel gedoe is en graag wil weten hoe ICM-0 er nu bij staat kijkt hier op: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Deze site is trouwens een echte aanrader voor de ICM(0) fans. Op de pagina staan trouwens ook foto's dat ICM-0 nog gewoon in dienst is.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2010, 16:03:32 »
Oh ja, als je op die pagina bent moet je als onderwerp 'ICM-0' kiezen. Ik lees trouwens net dat de sBk-bak van de 4005 is gesloopt op 12 september 2009. Dus nogmaals: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Mooie foto van de 4003 trouwens Mispoes, of hoe je dan ook heet.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 16:05:25 door Timo Smeding »