Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:06:55
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet  (gelezen 1783 keer)

janjans

  • Voorlopig verzamelen NS tp 4/5 en CNL
  • Offline Offline
  • Berichten: 106
wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Gepost op: 05 March 2010, 17:45:10 »
Hallo,

Ik heb wissel aandrijvingen van fleischmann profi, ik neem aan dat dit de magneet versie is. Welk merk heeft dan een motorische aandrijving en wat zijn de voors en na's

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2010, 18:07:44 »
Vrijwel alle door de fabrikanten geleverde wissels worden met of zonder een (door dezelfde fabrikant gemaakte) spoelaandrijving geleverd. De motorische aandrijvingen worden dus los verkocht.

Er is nog een (relatief nieuwe) aandrijving, namelijk die met servo's.

De voor- en nadelen:

Spoelaandrijving:
- Vermogen: relatief hoog, soms een probleem voor de decoder (in geval van digitale aansturing)
- omschakeling: niet realistisch: veel te snel
- inbouw: meestal eenvoudig omdat de rail-fabrikant ook de spoelaandrijving levert.
- leveranciers: zelfde als rails, Seep/Peco
- Prijsniveau: ca. 15,00 (fabrikant rail) voor 1 aandrijving + 25,00 voor decoder (voor 4 spoelen)
- overig: meestal eindafgeschakeld, dus weinig kans op doorbranden

Motorisch:
_-Vermogen: lager dan bij spoeleaandrijving
- omschakeling: realistisch langzaam
- inbouw: lastiger, vereist handigheid.
- leveranciers: Tortoise, Conrad Seep(?)/Peco
- Prijs: ca. 5,00 (Conrad) voor 1 aandrijving + 25,00 voor de decoder (voor 4 motoren)(ik heb de prijs van een Tortoise niet zo bij de hand.)
- bijzonderheden:

Servo:
- verbruik: relatief weinig
- omschakeling: realistisch, goed te regelen
- inbouw: lastiger, vereist handigheid en een speciale regelaar. Digitaal goed te realiseren
- leveranciers: ESU, Uhlenbrock, Conrad (servo's. Decoders: ESU, Uhlenbrock, Karst Drenth).
- prijs: ca. 6,00 voor aandrijving + 25,00 voor de decoder (voor 4 servo's)

Succes, ik zou voor de servo-aandrijvingen gaan.

Prijzen onder voorbehoud, waarschijnlijk komt wel iemand met iets nauwkeuriger bedragen.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 21:54:16 door Bert van Gelder »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2010, 18:36:34 »
Motorisch:
_-verbruik: hoger dan bij spoelen
- omschakeling: realistisch langzaam
- inbouw: lastiger, vereist handigheid.
- leveranciers: Tortoise, Seep(?)/Peko
- Prijs: ca. xxx voor 1 aandrijving + 25,00 voor de decoder (voor 4 motoren)(ik heb de prijs van een Tortoise niet zo bij de hand.)
- bijzonderheden: hartstuk polarisatie vaak lastiger te regelen.

Bert, als je nu ergens een antwoord opgeeft, zoek dan eerst even zelf op of uit hoe het nu echt is. Dit slaat nu echt als een ... op een slagroomtaart.
Hier heeft echt niemand wat aan en je zet iemand volledig op het verkeerde been.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2010, 18:42:17 »
Zouden we dan misschien ook mogen venemen wat er niet goed is aan wat Bert heeft geschreven?
Wat volgens mij onjuist is c.q. open staat voor discussie is dat Peco motoraandrijvingen levert (mij niet bekend in ieder geval) en dat de hartstuk plorisatie lastiger is. Voor de rest zou ik Conrad als leverancier voor motoraandrijvingen vermelden...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2010, 18:44:54 »
Hartstuk polarisatie is juist super eenvoudig met een Tortoise. Dat zit standaard ingebouwd in de Tortoise zelf.
Daarbij gebruikt een Tortoise juist erg weinig stroom, volgens specs 4mA tijdens gebruik en 15mA tijdens stilstand.

Welke speciale 'regelaar' je nodig zou hebben voor servo's ? Geen idee, plaatsing is vrijwel gelijk aan de Conrad's of Tortoises.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 18:56:04 door Remco Poppen »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2010, 19:18:19 »
Hallo,

Nog een aanvulling: De prijzen van de motorische aandrijvingen inclusief hartstuk polarisatie en eindafschakeling kunnen al vanaf 6 - 7 euro, de bekende conrads. Deze zijn niet langzaam (nadeel), verbruik gewoon laag. Inbouw moeilijk of lastig? Ik plak ze gewoon met Dubbelzijdig tape onder de baan. Je kan ze daarna eventueel nog vastschroeven... De orginele hoffmanns zijn ook nog te krijgen, deze zijn wat duurder maar iets makkelijker in te stellen.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2010, 19:26:43 »
Wat er fout uis aan het verhaal van Bert:

Spoelaandrijving:
- verbruik: relatief weinig vermogen gevraagd

Motorisch:
-verbruik: hoger dan bij spoelen

- het is precies andersom.
- hier wordt net gedaan alsof verbruik en vermogen hetzelfde zijn, maar het zijn verschillende dingen. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2010, 20:03:25 »
Hans Q, de analyse is bijna klaar, dus je weet nu het antwoord denk ik.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:wissel aandriiving digitaal motorisch/magneet
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2010, 21:57:17 »
Allen,

Na aanleiding van jullie reacties heb ik e.e.a. aangepast/bijgesteld, gewijzigd

En Wim, liever heb ik dat je een constructieve aanvulling doet, in plaats van alleen te melden dat het
. Dit slaat nu echt als een ... op een slagroomtaart.

HIER heeft namelijk niemand iets aan..

Gr, Bert