Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Gert Arkema
Vandaag om 14:59:44
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:42:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 43950 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
    • MCKmodelbouw
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2010, 20:11:21 »
okee,
heel erg bedankt!! ;D

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #16 Gepost op: 26 november 2012, 11:17:59 »
Nog een paar plaatjes bij overgang van rijtuigen van Rheingold naar Erasmus

Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending.
Rotterdam CS
10 april 1974.


Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk,
24 mei 1974.

Gerard vV



Even een oud draadje weer nieuw leven inblazen:

De Erasmus en de Rheingold waren de enige twee TEE's die planmatig met Panoramarijtuig reden in 1974 (aldus het spoorboekje buitenland).

Naar aanlediing van bovenstaande twe foto's heb ik een paar vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

In beide gevallen zie ik dat het Restauratierijtuig GEEN uitbouw in het dak heeft. Op de ene foto is het rijtugi in TEE kleuren, op d andere in DSG kleuren. Als ik de Erasmus na wil maken in de eerste helft van 1974, kan ik dan beter een rijtuig in TEE kleuren nemen of een DSG uitvoering, wat kwam het meeste voor?

Zijn de vier benodigde rijtugien ook in model (exact 1:87) te krijgen met computernummers op de bakken? Ik zie bijvoorbeeld bij Roco set 64109, maar dat is TP III en heeft het panoramarijtuig Deutsche Bundesbahn op de zijwand staan, terwijl ik op bovenstaande foto's in beide gevallen Rheingold zie.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want dit is wel een erg leuk treintje achter een blauwe 1100!

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2012, 12:01:26 »
Hoi Jeroen,

1. Panorama-in-TEE-kleur maar met de kreet "Rheingold" is er bij mijn weten van Lima geweest, heel mooi 1:87.

2. Die "Buckelspeisewagen" was naar ik begreep geen succes, die is zowel in de binnenlandse (DB) dienst dan ook al snel vervangen door die WRMZ-gevallen van 27,5 meter lang (als je er eentje met stroomafnemer wilt: zoek een bouwdoos van ADE  ;) )

3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.

4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

Maar je hebt helemaal gelijk: met een blauwe 1100 ervoor een leuk treintje!  (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2012, 12:18:39 »
Bedankt Frans!

Ik heb ondertussen ook nog even zitten zoeken en kwam deze nummers tegen:

Roco 64074 voor de restauratie en de twee zitrijtuigen en Roco 45924 voor het Panoramarijtuig. Dit laatste rijtuig heeft dan alleen Deutsche Bundesbahn als tekst en geen Rheingold. Voordeel is wel dat alle bakken dan van één merk zijn.

Hadden alle Panoramarijtuigen in 1974 de tekst Rheingold, of kan ik die met Deutsche Bundesbahn ook gewoon inzetten?

En klopt die set 64074 met wat in het echt in de Erasmus mee reed?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1085
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2012, 12:28:13 »
Citaat van: Frans van Meerwijk link=topic=26321.msg775885#msg775885
3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.
4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

De laatste blauw-creme rijtuigen waren eind jaren zestig al rood-creme geschilderd, zo rond de tijd dat de eerste rijtuigen computernummers kregen (ergens rond 1967/1968). In een Marklin-folder stond ooit wel een foto van een TEE met daarin ook enkele blauw-creme rijtuigen, in combinatie met rood-creme met computernummers. Loc nog wel met het E10 nummer voorop.
In 1974 waren er dus zeker geen blauw-creme rijtuigen meer voor de Rheingold/Erasmus. Weliswaar was de huisstijl voor de normale D-Zugrijtuigen al in de overgangsfase naar blauw-creme, maar ik vraag me af of deze rijtuigen in 1974 nog wel meereden als versterking (immers voldoende eersteklas TEE-rijtuigen), en al helemaal naar het buitenland.

Maar een ieder staat natuurlijk vrij te rijden met hetgeen hij wilt. ;)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2012, 12:44:45 door Quinzeedied »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2012, 12:54:53 »
@ jeroen:
geen dank,en over dat opschrift op de panoramarijtuigen durf ik eigenlijk niets te zeggen, volgens mij mag het allebei ???
Of je die Rembrandt-set kunt gebruiken betwijfel ik een beetje; die wagens hebben een "Tonnendach" en de foto laat duidelijk "Steildach" zien, al valt me dan wel weer op, dat er een gewone rode DSG-restauratie meeloopt...  :-\

@ quinzeedied:
kijk wel uit hè: het blauw/crème van de Rheingold is iets heel anders dan dat Ozeanblau/Beige van die toen opkomende huisstijl... Maar het zit er inderdaad wel in, dat ze voor deze 'Luxuszug' wel wat fatsoenlijk materieel op reserve hielden.

Ik denk, dat vrijwel alles wel mag en anders het verzoek aan de echte puristen om een correcte Rheingold te posten (maar dan ook compleet met de wagennummers... :D )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12318
    • sleutelspoor
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2012, 13:00:32 »
Martijn,

Als je in bezit ben van Railhobby, moet je eens in de jaargangen

1997/3 Erasmus
1997/10 Mitopa,

1998/1 Rheingold voor de oorlog
1998/4 Rheingold jaren '50
en
1999/5-6 Rheingold 1960
bekijken.
Daarin geeft o.a. Gerard van der Weerd (seinarm.nl) een goede uitleg.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jakop

  • Gast
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2012, 13:02:21 »
Martijn ?  ???  ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12318
    • sleutelspoor
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2012, 13:04:49 »
Martijn ?  ???  ;D

Ja .....dat is toch de vraag steller????
Maar jullie mogen ook kijken hoor ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jakop

  • Gast
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2012, 13:16:41 »
Nee hoor: Jeroen

Het bericht van Martijn daar boven is uit 2010....en fijn dat we mee mogen kijken  ;)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2012, 13:19:33 »
Voor dit thema is de film die Geranova begin 60-er jaren op VHS heeft uitgebracht. De film beschrijft de rit vanaf Amsterdam waarna in Utrecht het deel uit Hoek van Holland met daarin de Buckelspeisewagen wordt aangekoppeld. In Arnhem wordt de 1100 afgekoppeld om voor een V200 plaats te maken. Heerlijke nostalgische opnamen. Met de V200 wordt de reis voortgezet om in Duisburg koerswagens met de Rheinpfeil (Dortmund-München) uit te wisselen. Daar krijgt de Rheingold het panorama rijtuig en de daaraan gekoppelde Bückelspeisewagen WR4-üm62. De Buckelspeisewagen uit Hoek van Holland vervolgt zijn reis naar München. Toen Arnhem-Emmerich geëlektrificeerd was verviel de inzet van de V200 en werd in Emmerich van elektrische locomotief gewisseld.
De drie panorama rijtuigen AD4üm-62 uit de eerste serie hadden 8 kleine vensters in de koepel en waren van het opschrift "RHEINGOLD" voorzien. De tweede serie - AD4üm-63 - hadden 4 grote vensters met het opschrift "DEUTSCHE BUNDESBAHN" onder de koepel. Ik neem aan dat deze rijtuigen in de Rheinpfeil werden ingezet.

Interessante informatie is ook te vinden in de Eisenbahn Journal Special 1-2011 welke volledig in het teken van de Rheingold staat.

Rob

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2012, 13:27:24 »
Maar was dat in 1974 ook nog zo Rob, of konden toen zowel de Rheingold als de Deutsche Bundesbahn in de Erasmus voorkomen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2012, 19:28:07 »
Even de vraag terug halen, die is nu wat verstopt:

Klopt het dat Roco 45924 + 62076 ren cotrecte treinsamenstelling vormen voor TEE Erasmus uit 1974?

En moderatoren: kan / mag dit draadje naar treinsamenstellingen?
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2012, 20:35:53 »
Antwoord op je eerste vraag: weet ik niet..  ;)

Antwoord op je tweede vraag: goed idee.. :D

Dit bericht verwijdert zich automatisch binnen 24 uur...

Gr, Bert

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2012, 20:48:53 »
Ik heb het nergens kunnen vinden dus daarom hier de vraag. In welke jaren kwam het panoramarijtuig en in welke jaren de bueckelspeisewagen naar Nederland. Is het panoramarijtuig ook in het blauw in Nederland geweest?

gr, Martijn
Het Panorama rijtuig was vorig jaar nog in Nederland, zie foto: http://www.flickr.com/photos/edwin_mos/6217806613/in/photostream  (y)