Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door HansQ
Vandaag om 22:14:22
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 22:12:22
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 22:10:43
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door henk
Vandaag om 22:10:35
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
Vandaag om 22:07:54
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
Vandaag om 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
Vandaag om 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
Vandaag om 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 21:46:33
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 21:44:12
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 21:43:22
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
Vandaag om 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
Vandaag om 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
Vandaag om 21:30:34
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door ErikvanGarderen
Vandaag om 21:25:35
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 21:18:59
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 21:08:15
Martin's geknoei met groen.. door Edsko Hekman
Vandaag om 21:04:07
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
Vandaag om 21:01:47
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 20:33:16
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:55:01
Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door dave89
Vandaag om 19:47:39
Live workshop vanuit Bentink in Apeldoorn 12.30 uur door Patrick1975
Vandaag om 19:38:44
De Hef in N schaal... door Twanvuurens
Vandaag om 19:37:57
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door atte
Vandaag om 19:24:45
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 18:53:23
Bob Ross tentoonstelling door Hendrik Jan
Vandaag om 18:42:09
Cubana door Valentijn
Vandaag om 18:30:06
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 34938 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
    • Klein Ende
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2010, 20:11:21 »
okee,
heel erg bedankt!! ;D

gr,
mathyn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #16 Gepost op: 26 november 2012, 11:17:59 »
Nog een paar plaatjes bij overgang van rijtuigen van Rheingold naar Erasmus

Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending.
Rotterdam CS
10 april 1974.


Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk,
24 mei 1974.

Gerard vV



Even een oud draadje weer nieuw leven inblazen:

De Erasmus en de Rheingold waren de enige twee TEE's die planmatig met Panoramarijtuig reden in 1974 (aldus het spoorboekje buitenland).

Naar aanlediing van bovenstaande twe foto's heb ik een paar vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

In beide gevallen zie ik dat het Restauratierijtuig GEEN uitbouw in het dak heeft. Op de ene foto is het rijtugi in TEE kleuren, op d andere in DSG kleuren. Als ik de Erasmus na wil maken in de eerste helft van 1974, kan ik dan beter een rijtuig in TEE kleuren nemen of een DSG uitvoering, wat kwam het meeste voor?

Zijn de vier benodigde rijtugien ook in model (exact 1:87) te krijgen met computernummers op de bakken? Ik zie bijvoorbeeld bij Roco set 64109, maar dat is TP III en heeft het panoramarijtuig Deutsche Bundesbahn op de zijwand staan, terwijl ik op bovenstaande foto's in beide gevallen Rheingold zie.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want dit is wel een erg leuk treintje achter een blauwe 1100!

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2012, 12:01:26 »
Hoi Jeroen,

1. Panorama-in-TEE-kleur maar met de kreet "Rheingold" is er bij mijn weten van Lima geweest, heel mooi 1:87.

2. Die "Buckelspeisewagen" was naar ik begreep geen succes, die is zowel in de binnenlandse (DB) dienst dan ook al snel vervangen door die WRMZ-gevallen van 27,5 meter lang (als je er eentje met stroomafnemer wilt: zoek een bouwdoos van ADE  ;) )

3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.

4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

Maar je hebt helemaal gelijk: met een blauwe 1100 ervoor een leuk treintje!  (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2012, 12:18:39 »
Bedankt Frans!

Ik heb ondertussen ook nog even zitten zoeken en kwam deze nummers tegen:

Roco 64074 voor de restauratie en de twee zitrijtuigen en Roco 45924 voor het Panoramarijtuig. Dit laatste rijtuig heeft dan alleen Deutsche Bundesbahn als tekst en geen Rheingold. Voordeel is wel dat alle bakken dan van één merk zijn.

Hadden alle Panoramarijtuigen in 1974 de tekst Rheingold, of kan ik die met Deutsche Bundesbahn ook gewoon inzetten?

En klopt die set 64074 met wat in het echt in de Erasmus mee reed?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2012, 12:28:13 »
Citaat van: Frans van Meerwijk link=topic=26321.msg775885#msg775885
3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.
4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

De laatste blauw-creme rijtuigen waren eind jaren zestig al rood-creme geschilderd, zo rond de tijd dat de eerste rijtuigen computernummers kregen (ergens rond 1967/1968). In een Marklin-folder stond ooit wel een foto van een TEE met daarin ook enkele blauw-creme rijtuigen, in combinatie met rood-creme met computernummers. Loc nog wel met het E10 nummer voorop.
In 1974 waren er dus zeker geen blauw-creme rijtuigen meer voor de Rheingold/Erasmus. Weliswaar was de huisstijl voor de normale D-Zugrijtuigen al in de overgangsfase naar blauw-creme, maar ik vraag me af of deze rijtuigen in 1974 nog wel meereden als versterking (immers voldoende eersteklas TEE-rijtuigen), en al helemaal naar het buitenland.

Maar een ieder staat natuurlijk vrij te rijden met hetgeen hij wilt. ;)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2012, 12:44:45 door Quinzeedied »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2012, 12:54:53 »
@ jeroen:
geen dank,en over dat opschrift op de panoramarijtuigen durf ik eigenlijk niets te zeggen, volgens mij mag het allebei ???
Of je die Rembrandt-set kunt gebruiken betwijfel ik een beetje; die wagens hebben een "Tonnendach" en de foto laat duidelijk "Steildach" zien, al valt me dan wel weer op, dat er een gewone rode DSG-restauratie meeloopt...  :-\

@ quinzeedied:
kijk wel uit hè: het blauw/crème van de Rheingold is iets heel anders dan dat Ozeanblau/Beige van die toen opkomende huisstijl... Maar het zit er inderdaad wel in, dat ze voor deze 'Luxuszug' wel wat fatsoenlijk materieel op reserve hielden.

Ik denk, dat vrijwel alles wel mag en anders het verzoek aan de echte puristen om een correcte Rheingold te posten (maar dan ook compleet met de wagennummers... :D )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2012, 13:00:32 »
Martijn,

Als je in bezit ben van Railhobby, moet je eens in de jaargangen

1997/3 Erasmus
1997/10 Mitopa,

1998/1 Rheingold voor de oorlog
1998/4 Rheingold jaren '50
en
1999/5-6 Rheingold 1960
bekijken.
Daarin geeft o.a. Gerard van der Weerd (seinarm.nl) een goede uitleg.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jakop

  • Gast
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2012, 13:02:21 »
Martijn ?  ???  ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2012, 13:04:49 »
Martijn ?  ???  ;D

Ja .....dat is toch de vraag steller????
Maar jullie mogen ook kijken hoor ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jakop

  • Gast
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2012, 13:16:41 »
Nee hoor: Jeroen

Het bericht van Martijn daar boven is uit 2010....en fijn dat we mee mogen kijken  ;)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2012, 13:19:33 »
Voor dit thema is de film die Geranova begin 60-er jaren op VHS heeft uitgebracht. De film beschrijft de rit vanaf Amsterdam waarna in Utrecht het deel uit Hoek van Holland met daarin de Buckelspeisewagen wordt aangekoppeld. In Arnhem wordt de 1100 afgekoppeld om voor een V200 plaats te maken. Heerlijke nostalgische opnamen. Met de V200 wordt de reis voortgezet om in Duisburg koerswagens met de Rheinpfeil (Dortmund-München) uit te wisselen. Daar krijgt de Rheingold het panorama rijtuig en de daaraan gekoppelde Bückelspeisewagen WR4-üm62. De Buckelspeisewagen uit Hoek van Holland vervolgt zijn reis naar München. Toen Arnhem-Emmerich geëlektrificeerd was verviel de inzet van de V200 en werd in Emmerich van elektrische locomotief gewisseld.
De drie panorama rijtuigen AD4üm-62 uit de eerste serie hadden 8 kleine vensters in de koepel en waren van het opschrift "RHEINGOLD" voorzien. De tweede serie - AD4üm-63 - hadden 4 grote vensters met het opschrift "DEUTSCHE BUNDESBAHN" onder de koepel. Ik neem aan dat deze rijtuigen in de Rheinpfeil werden ingezet.

Interessante informatie is ook te vinden in de Eisenbahn Journal Special 1-2011 welke volledig in het teken van de Rheingold staat.

Rob

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2012, 13:27:24 »
Maar was dat in 1974 ook nog zo Rob, of konden toen zowel de Rheingold als de Deutsche Bundesbahn in de Erasmus voorkomen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2012, 19:28:07 »
Even de vraag terug halen, die is nu wat verstopt:

Klopt het dat Roco 45924 + 62076 ren cotrecte treinsamenstelling vormen voor TEE Erasmus uit 1974?

En moderatoren: kan / mag dit draadje naar treinsamenstellingen?
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3893
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2012, 20:35:53 »
Antwoord op je eerste vraag: weet ik niet..  ;)

Antwoord op je tweede vraag: goed idee.. :D

Dit bericht verwijdert zich automatisch binnen 24 uur...

Gr, Bert

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2012, 20:48:53 »
Ik heb het nergens kunnen vinden dus daarom hier de vraag. In welke jaren kwam het panoramarijtuig en in welke jaren de bueckelspeisewagen naar Nederland. Is het panoramarijtuig ook in het blauw in Nederland geweest?

gr, Martijn
Het Panorama rijtuig was vorig jaar nog in Nederland, zie foto: http://www.flickr.com/photos/edwin_mos/6217806613/in/photostream  (y)