Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: welke stoomloc tijdens WO2?  (gelezen 7030 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #30 Gepost op: 02 March 2010, 22:05:13 »
€ 39,75 en is te bestellen bij de NVBS. Bestelnummer 364-1029
Staat niet op hun boekenlijst: http://www.nvbswinkel.com/home.php?cat=1
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #31 Gepost op: 03 March 2010, 00:54:26 »
Tot nu toe nog geen enkel antwoord wat de geallieerden gebruikten in het reeds bevrijde gebied in voorbereiding op de rest van de bevrijding van Nederland. Ik heb net Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd doorgenomen vanaf pagina 325 "de bevrijding van het zuiden". Maar helaas alleen maar opsommingen van vernielingen en de rest van Duitse treindienst boven de grote rivieren. Geen enkele beschrijving van geallieerde treinbewegingen. Vooralsnog dus geen idee of men al met eigen materieel over de herstelde sporen denderde, of met gebruik making van nederlandse, belgische, franse, dan wel achtergelaten duitse locs. Van wat er nog heel was of gemakkelijk herstelbaar.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #32 Gepost op: 03 March 2010, 01:15:55 »
Wat betreft nederlands materieel bijna niets, nagenoeg alles was vernield en onklaar gemaakt.
Ik lees dat ze de 8703 min of meer over het hoofd hebben gezien en deze reed als eerste nederlandse locomotief op 21 sept. 1944 in bevrijd gebied.
Omstreeks die datum is te Budel bij een zinkfabriek het locomotiefje "Dorpplein" gevonden, deze werd via België naar Eindhoven gebracht om daar een dienst op te zetten.
Langzaam aan kwamen meer locomotieven beschikbaar waaronder achtergelaten machines van de Deutsche Reichsbahn.
Toen grote delen van Brabant bevrijd waren nam het Engelse leger alle taken op zich en begon een eigen dienstuitvoering met eigen materieel.

Tot zover enkele stukken uit stoomtractie 44-58.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 01:47:50 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #33 Gepost op: 03 March 2010, 01:37:12 »
Ik denk dat je 21 sept 1944 bedoelt?

Maar de locs die de Engelsen gebruiken worden niet gespecificeerd? We kunnen wel raden natuurlijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #34 Gepost op: 03 March 2010, 01:50:01 »
Datum aangepast.

Inderdaad, ik raad dan al gauw iets met Austerity, engelse oorlogslocomotieven staat er.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 01:51:41 door prutser »

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #35 Gepost op: 03 March 2010, 10:11:06 »
hier is wat info over een amerikaanse lok gemaakt voor het amerikaanse leger in europa

http://en.wikipedia.org/wiki/USATC_S160_Class

het is ook alsmodel gemaakt bij djh

http://www.djhengineering.co.uk/loco/prodloco.asp?ProdID=3073



jan
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 10:15:19 door JAN SCHUT »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #36 Gepost op: 03 March 2010, 10:18:44 »
Heb je gelijk in, Jan, in onderstaand boek, aangedragen door Moddemeijer en Basilicum staat in elk geval één foto van zo'n loc op Nederlands grondgebied, met de limburgse machinist Lou Vis in de cabine.
Moddemeijer bedoelt waarschijnlijk het boek van Martin Zijlstra "NS-locomotievendepot Heerlen - Stoom in de mijnstreek", uitgegeven door Uquilair. ISBN 90 715 1336 X. Zie ook hier (even naar beneden scrollen).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #37 Gepost op: 03 March 2010, 10:27:22 »
En wat verhalen uit de praktijk lees je bij Paulus, Op de Stoomlocomotief

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #38 Gepost op: 04 March 2010, 22:32:01 »
De dikke pil

is vanmorgen binnengekomen.
Die heb ik voorlopig nog niet uit. :-\
Ben direct op zoek naar wat meer gegevens over goederentransport gaan zoeken.
Dit boek niet voor dergelijke info opgezet, maar ik heb toch wat kunnen vinden.
Op bladzijde 122 heb ik een stukje over de WD 2-10-0s kunnen vinden. Kijk hier voor een afbeelding en meer informatie.  Zij hebben in 1944/45 diverse diensten op het Nederlandse spoornet gedraaid. In het boek heeft men het over  het vervoer van munitie, brandstof, rantsoenen, ambulance-trein en verlof-trein.
Wat het laatste betreft, men heeft het over "leaf train". Dit begrip ken ik niet en een snelle speurtocht leverde niet de juiste vertaling. Dus vandaar mijn vermoeden dat we het hier over verlof treinen hebben. Mocht iemand de juiste vertaling weten..... ???
Er wordt gesproken over 9 stuks, welke in December 1944 bij de NS in dienst gingen, 33 in April. Ze opereerden van uit Eindhoven, Nijmegen en Rozendaal. In Juni waren er nog maar 17 stuks operationeel. Volgens het boek waren ze bij de NS ingedeeld als serie 5001-60. In de bekende Waldorp is meer informatie te vinden over de later herindeling. Uiteindelijk zijn de laatsten in 1952 afgevoerd.

In dit boek heb ik verder op basis van de index geen verdere informatie over goederenvervoer in oorlogstijd met behulp van een stoomloc, kunnen vinden.
 
Gerrit F

Van de draad af....

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #39 Gepost op: 04 March 2010, 22:44:45 »
Ja, staat er ook een van in het spoorweg museum, de "Longmoor", die kwamen na de oorlog in NS dienst.
info

Stephan.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #40 Gepost op: 05 March 2010, 08:16:19 »
Hallo Gerrit,

Het zijn inderdaad verlofgangerstreinen die met leaf train worden bedoeld, maar kennelijk is het taalonderwijs in Engeland ook niet meer wat het geweest is, want de juiste term is "leave train", zoals in "on leave" (met verlof").

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #41 Gepost op: 05 March 2010, 08:28:23 »
Oeps...sorry, de fout zit aan mijn kant. Gewoon niet goed gelezen en vervolgens verkeerd ingetypt. In het boek staat ook: "leave trains".  :-[
Gerrit F

Van de draad af....

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #42 Gepost op: 05 March 2010, 08:33:50 »
Ik fergeev je... ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #43 Gepost op: 05 March 2010, 08:38:31 »
Ik fergeev je... ;D
Ook dat kun je op twee manieren uitleggen.... ;D  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #44 Gepost op: 06 March 2010, 17:18:42 »
Gerrit F

Van de draad af....