Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:29:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: welke stoomloc tijdens WO2?  (gelezen 7005 keer)

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
welke stoomloc tijdens WO2?
« Gepost op: 01 March 2010, 18:54:47 »
Ik ben opzoek naar een stoomloc, maar niet zomaar een. Ik hoop dat er iemand op het forum hier is die mij kan helpen. Ik ben opzoek naar een stoomloc met de volgende eisen:

- schaal H0
- gelijkstroom
- (eventueel met geluid, niet noodzakelijk)
- Die in de WWII in Nederland voor de "Geallieerde" reed.
- voor Goederen

Het zijn er wel heel veel  ;D maar misschien weet iemand er een (of twee  ;))

gr Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 22:28:08 door Peter Korsten »
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2010, 18:59:50 »
in model? helaas bijna geen, enkel modelloco, philotrain e.d., wat duur is, en je soms zelf in elkaar moet solderen

in een voor de oorlog is sowiso een moeilijk tijdperk, omdat 'wij' toen onze 'eigen' treinen hadden.
na de oorlog werden er veel stoomlocs geimporteerd, waardoor je duitse en zwitserse treinen had rijden, die in model zijn uitgebracht.

« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 19:02:31 door Daniel. »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2010, 19:02:54 »
Hey Ivo,

De 8800 van Dapol is een mooie locomotief. Zal niet al te duur zijn (volgens mij wel redelijk schaars, zie hem bijna nooit). Heb hem zelf ook en ben er erg blij mee. En het leuke is, de echte is (of is al bijna) weer in rijvaardige staat.  (y)
Spoor 0 adept

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2010, 19:23:47 »
Is helaas schaal 00 en dat werd niet gevraagd.

Als dat geen probleem is dan is er altijd nog de 4300 van Bachmann in schaal 1 : 76
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2010, 19:50:21 »
Zadeltank loc's werden gebruikt en ingezet door de Engelse alliantie.
De Amerikanen hadden reeds de beschikking over diesel loks.
Kan geen nummers geven maar je kan je raadplegen via google en Wikipedia.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2010, 19:52:27 »
Volgens mij heeft een Belgische kleinseriefabrikant (PB Messing Modelbouw?) enkele jaren geleden een messing bouwkit van de Amerikaanse tenderlok die nu bij de SGB rijdt, gemaakt.
Van de Britse latere NS 8800-serie is ook door eenzelfde (dezelfde?) fabrikant in 1:87 een messing model(kit) gemaakt.

Volgens Waldorp hebben sowieso weinig geallieerde stoomlocs veel en langdurig in ons kikkerlandje dienst gedaan; we hadden zelf genoeg dus konden ze snel door naar andere meer (zuid)oostelijk gelegen landen. Dat gold zeker voor de Amerikaanse locs die kort alleen in Zuid-Limburg hebben dienstgedaan.

De Engelsen hebben het wat langer uitgehouden en zijn ook "boven de rivieren"  ingezet geweest:
- 1D-"Austerity" = NS 4300
- 1E-"Austerity" = NS 5000
- CT-rangeerloc = NS 8800

Daarnaast natuurlijk de serie's 500 en 2000, maar dat zijn diesels.

PS: verander de titel even van tijdperk 2 in WOII...
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 19:55:18 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2010, 20:24:49 »
PB = ja mag de naam niet noemen, hiervoor heb ik N modellen in elkaar gesoldeerd, heeft mooie modellen maar niet altijd de perfekte schaal, elk model word handgemaakt, indien je dit zelf bouwd ondervind je wel dat het hier en daar een beetje wringt en moet schipperen. Sommige modellen vragen slijp en vijl werk.
Dus niet zo geschikt als eerste model, verder zijn ze goed gedetaileerd op gebied van ets werk.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2010, 20:41:35 »
Reden de geallieerden al tijdens de oorlog over Nederlandsche sporen? Lijkt me eerder dat ze een achtergelaten BR55 opstookten? (Ik ben nog niet zover in het boek "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd").
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #8 Gepost op: 01 March 2010, 20:44:48 »
Ja zelfs met tanks. ;D ;D
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #9 Gepost op: 01 March 2010, 20:46:31 »
In het zuiden wel. Daar zijn ze in 1944 al bevrijd door de Yankees. Het verplaatsen van het front hield gelijke tred met het verdwijnen van de USTC lokomotieven uit het bevrijde Nederland.-SK.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #10 Gepost op: 01 March 2010, 22:04:12 »
Net even in "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven In woord en beeld" 7e druk gekeken en daar staat eigenlijk hetzelfde als wat Sobat hier net ook al aangaf. De meeste locs gingen met de amerikanen mee. Een citaat: "Het Amerikaanse leger in het zuiden van ons land gebruikte daar haar eigen locomotieven. Verreweg het grootste aantal locomotieven kwamen echter van het Engelse leger. Dit had een groot aantal locomotieven van een eenvoudige constructie laten bouwen teneinde het Engelse leger in staat te stellen zijn eigen locomotieven te gebruiken bij het verder oprukken in het vijandelijke gebied. toen de vijandelijkheden gestaakt werden kwamen de meeste dezer machines vrij. De NS huurde aanvankelijk vele dezer locomotieven en later werden deze gekocht."
En dan krijg je de al hier eerder opgegeven loc types. Wel verwijst men in dit boek naar een eerdere uitgave: "In de vierde druk werd een vrij uitgebroede opgave opgenomen van de hoofdafmetingen, fabrieken, fabrieksnummers bouwjaren etc. van deze locomotieven. Achteraf is gebleken dat de meeste buitenlandse locomotieven slechts kort bij de NS in dienst geweest".
Het boek "Het Spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45" waar Stig het al over had zal vast wel meer info opleveren. Ik heb die dikke pil hier ook al weer een poosje rondzwerven en daar ben je wel even zoet mee om die helemaal door te worstelen. Het werk is 544 pagina's dik en staat berstens vol met gegevens. Vluchtig doorkijken is eigenlijk onbegonnen werk. Misschien dat iemand hem al heeft doorgelezen en je verder kan helpen.
Een blik in het boekje: "Stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse leert ons dat de bij het vertrek van het Amerikaanse leger, in september 1945 ook de 34 Amerikaanse oorlogsmachines uit ons land verdwenen.
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:welke stoomloc in tijdperk 2?
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2010, 22:16:48 »
Maar zette de NS in het bevrijde gebied dan al direct een dienst op met de geallieerde locs en overgebleven eigen spul, of was het uitsluitend voor militair bedrijf (wat ik me beter kan voorstellen). De topicstarter vraagt namelijk specifiek naar "tijdens WO2". En niet de periode daarna. Ik moet het ook allemaal nog lezen, maar misschien weet iemand het antwoord al.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2010, 22:35:53 »
Amerikaanse legerloc, heeft ook (kort) in Zuid-Nederland gereden:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23097.0.html

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2010, 22:52:04 »
Ik heb het boek over het depot Heerlen gelezen. Daar staat een heleboel in over de inzet van deze loks in oorlogstijd. De engelse loks kwamen vrijwel direct in het depot Heerlen. De meeste waren bestemd voor diensten voor geallieerde legers. Een paar loks waren voor NS diensten bestemd. De engelsen en ook de amerikanen hadden schaarste aan vakkundig personeel. De NS kon dit personeel vrijwel direct na de bevrijding leveren. Je hebt zowel rijdend personeel nodig als ook het personeel voor het onderhoud in het depot. Veel engelse loks hebben met NS personeel tot diep in duitsland voor de geallieerden gereden. Je moet je niet te veel voorstellen van de NS, het waren meer de persoonlijke initiatieven van het NS personeel.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:welke stoomloc tijdens WO2?
« Reactie #14 Gepost op: 01 March 2010, 22:54:29 »
het boek over het depot Heerlen
@ Moddemeijer,

Welk boek is dat?
Gerrit F

Van de draad af....