Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Ronaldk
Vandaag
om 15:05:54
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 15:01:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:58:22
contacten roco line wissel
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:55:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 14:55:39
upload deleten
door
knar46
Vandaag
om 14:53:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:46:23
Rondom Charlois
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:32:52
Lima IRM pimpen
door
janw
Vandaag
om 14:25:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:24:18
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212)
door
KNed
Vandaag
om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
tothebeach
Vandaag
om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
Josephes
Vandaag
om 11:08:50
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
Vandaag
om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald.
door
DH1-3104
Vandaag
om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
FredD
Vandaag
om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
henk
Vandaag
om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:47:08
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Jelmer
Vandaag
om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jelmer
Vandaag
om 08:17:14
Wat zit er in deze tender?
door
henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren. (gelezen 12037 keer)
Frederikus
ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
Offline
Berichten: 112
Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Gepost op:
16 June 2006, 10:38:51 »
Medespoorders,
Is het mogelijk de stroomvoorziening van de Hippel op een eenvoudige manier te verbeteren, het komt nog weleens voor dat de loc op een wissel (F* profirail)
blijft stilstaan.
Ik heb in het verleden op Beneluxrail weleens een draadje gezien wat over dit onderwerp ging.
«
Laatst bewerkt op: 22 June 2006, 13:36:12 door Chris van Diesen
»
Gelogd
vriendelijke groet, Frederikus
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: stroomvoorziening ROCO Hippel.
«
Reactie #1 Gepost op:
16 June 2006, 12:05:12 »
Mijn oplossing lag niet bij de stroomvoorziening van de hippel maar ik heb het probleem opgelost door de puntstukken van de wissels ook van stroom te voorzien.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: stroomvoorziening ROCO Hippel.
«
Reactie #2 Gepost op:
16 June 2006, 12:14:55 »
Ok, gaat ie weer: Bij de hippels is de stroomafname op de voorste 2 assen altijd het probleem. Die is niet handig ontworpen, waardoor er snel vuil tussen komt, maar er is vrij eenvoudig wat aan te doen: haal aan de onderkant van de loc de remblokken eraf, schroef het onderplaatje eraf, haal de assen eruit en je ziet dat boven de voorste 2 assen een in een langgerekte U-vorm gebogen koperdraadje zit, waarschijnlijk met stofklonten erop. Wurm dit draadje eruit met een tangetje, knip het horizontale deel ervan weg en stop de kleine verticale stukjes terug in de gaatjes waar ze uit kwamen en zet de loc weer in elkaar. Houd de loc daarbij steeds goed ondersteboven totdat de wielen er weer in zitten, want anders vallen de stroomafnemertjes er meteen weer uit en terugvinden is nog wel eens een probleem...
Bij mij werkte deze methode prima, omdat de stroomafnemertjes nu dus recht op de wielband staan in plaats van dat ze er horizontaal langs wrijven, waarbij zich makkelijk tof en vuil ophoopt tussen stroomafnemer en wielband.
Veel succes!
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: stroomvoorziening ROCO Hippel.
«
Reactie #3 Gepost op:
16 June 2006, 13:04:05 »
Ja, dat ziet eruit als een heel bekend antwoord
Maar ik had het probleem ook bij een oude sik vandaar mijn oplossing, dit werkt voor beide loks. Maar er is wel een ander probleem opgetreden, de oude lima's maken nu kortsluiting op het puntstuk, die flenzen zijn net iets te breed, 1 loc heb ik al aangepast door de flenzen wat af te ronden en dat werkt.
Gelogd
Frederikus
ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
Offline
Berichten: 112
Re: stroomvoorziening ROCO Hippel.
«
Reactie #4 Gepost op:
16 June 2006, 14:56:50 »
Floris,
Ik ga dit zeker uitproberen !
Geoffrey,
Ik hou jou antwoord in beraad,nadat ik de oplossing van Floris uitgetest heb en
ik nog onvoldoende tevreden ben over het resultaat zal ik het mogelijk gaan proberen, het is alleen wel zo dat ik mogelijk het zelfde probleem als jij (kortsluiting bv. Lima) zal gaan ondervinden.
Ik dank jullie hartelijk voor deze snelle beantwoording.
Gelogd
vriendelijke groet, Frederikus
Overlast
Offline
Berichten: 2523
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #5 Gepost op:
08 July 2006, 15:00:40 »
Floris,
Krijg je door jouw oplossing niet het probleem dat de afgeknipte stroomafnemers vrolijk in de wielbanden krassen, waardoor de wielen beschadigen en vuil gaan verzamelen i.p.v. de stroomafnemers?
Groeten,
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #6 Gepost op:
08 July 2006, 15:06:18 »
niet dat ik er last van heb in elk geval... ik geloof namelijk dat de stroomafnemers van zachter materiaal zijn dan de wielbanden. Bovendien is de druk van de veertjes op de stroomafnemers ook niet echt groot.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27036
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #7 Gepost op:
08 July 2006, 16:21:07 »
Als je bang bent dat ze in de wielbanden krassen kun je de eindjes recht vijlen en glad maken op een stukje polijstpapier.
In mijn Hippel heb ik de Floris-kniptruc overigens niet toegepast. Zo af en toe de assen er uit halen en de pluizen er tussenuit peuteren werkt ook.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
manuelspot
Gast
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #8 Gepost op:
17 July 2006, 00:22:33 »
Dat probleem heb ik destijd goed onder de loep genomen, en ben er achter wat het daatwerkelijke probleem is van het slechte contact.
De voorste twee assen nemen stroom via een messing staafje dat op de wielen drukt en dan wel het loopvlak. Wat is hiervan het nadeel dat deze erg snel het vuil oppakken en daarbij is messing ook nog eens snel vuil.
Het achterste wiel die onder de cabine neemst contact op via een plaatje dat op de vlens drukt.
Dit systeem heb ik ook toegepast op de twee voorste wielen.
Daarbij heb ik de middelste as verend gemaakt en voorsien van nieuwe aandrijfstangen die uit twee delen bestaat.
Nu rijd mijn Hippel echt vantastisch vergeleken met die van een vrien van mij die precies de zelfde heeft.
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #9 Gepost op:
17 July 2006, 18:25:10 »
Wat ook super werkt en nog wat eenvoudiger is, is het verwijderen van dat messingstaafje en er dan een ^ vormig stukje fosforbrons in te solderen wat op de eerste 2 assen drukt. Op deze manier heb ik mn hippel in een uurtje verbeterd. Fosforbronsstrips zijn te koop bij o.a. GM&S en HenH (en vast nog wel ergens anders).
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Overlast
Offline
Berichten: 2523
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #10 Gepost op:
09 August 2006, 13:05:33 »
Ik heb het iets ander gedaan: i.p.v. de staafjes (bij mij trouwens van koper i.p.v. messing
) heb ik ^ stripjes van messing gemaakt die op de flenzen drukken.
Je moet trouwens wel oppassen dat de stroomafnemers (aan een kant)het frame niet raken. Dit heb ik opgelost door aan een kant, tape te plakken op het frame ter voorkoming van kortsluiting. Mijn 508 (een overgespoten 523) rijdt nu prima.
Groeten,
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Frederikus
ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
Offline
Berichten: 112
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #11 Gepost op:
18 August 2006, 10:14:37 »
Inmiddels heb ik de eerste Hippel van 2mm breede en 0,08 mm dikke messing stripjes voorzien, die ik aan de lipjes waar voorheen het omgekeerde krammetje/nietje tegenaan veerde heb gesoldeerd.
Mijn conclusie is dat de Hippel nu ook over de wissels heel mooi en heel langzaam "kruipt", dus niet meer blijft staan !!
Gelogd
vriendelijke groet, Frederikus
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #12 Gepost op:
21 August 2006, 23:40:50 »
Ik heb de wielen eens goed schoon gemaakt en gepolijst met zo'n Fleischman blokje en tevens de u-vormige beugel netjes vlak geschuurd. Daarna reed mijn loc nog niet perfect, maar wel een stuk beter. Het werken met rechte stangetjes heeft bij mij veroorzaakt dat een van de wielen blokkeerde waarna de drijfstang afbrak. Zijn hier messing exmplaren van de krijgen? Dat plastic vind ik maar niks.
Groeten
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Overlast
Offline
Berichten: 2523
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #13 Gepost op:
22 August 2006, 20:44:31 »
Hallo Hans,
Citaat
Zijn hier messing exmplaren van de krijgen? Dat plastic vind ik maar niks.
Waarschijnlijk bedoel je de plastic 'krukken' waar de drijfstang aan vastzit?
Misschien dat de stoomlocbouwers onder ons een alternatief weten? (ik heb maar 2 loc's met drijstangen, en dat zijn 2 Hippels.
Groeten,
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.
«
Reactie #14 Gepost op:
22 August 2006, 21:02:34 »
Ja, ik bedoel inderdaad de krukken.
Groeten Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.