Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27

Auteur Topic: Hoe is/was OntraXs 2010?  (gelezen 60075 keer)

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #195 Gepost op: 01 March 2010, 10:58:19 »
ook deze keer verstek laten gaan....kreeg m,n ski,s niet uit  ;D....maar aan de foto,s te zien was het vast een mooie beurs.

eric

Anoniem

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 01 March 2010, 11:01:05 »
Het maakt de opstart naar ... toch makkelijker.

Ja, dat zei je al. En ik vroeg waarom dat zo zou zijn...

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #197 Gepost op: 01 March 2010, 11:14:26 »
Houd je even bij één discussie, Wesley;
Een vleugje nederlandse banen mag toch wel standaard aanwezig zijn.
Is dat zo ja? Herkent de jeugd een Amerikaanse trein niet als trein?
We hebben het over banen, jij begint over treinen
Dat vraag ik me toch echt af... en zelfs als we dat aannemen, dan nog zie ik niet in dat dat noodzakelijkerwijs tot de conclusie moet leiden dat er meer Nederlandse banen moeten komen, zoals Dave bepleit. Kinderen en jongeren kennis laten maken met de diversiteit van de wereld is ook een goede zaak (akkoord, misschien betekent dat ook weer dat mensen zich niet zouden moeten afvragen of het thema van de beurs de USA is, dat is de andere kant van de medaille). Anders gezegd: hoe noodzakelijk is de 'aansluiting' die kinderen ergens al dan niet bij zouden hebben voor hun waardering en bewondering?
Wat is jouw ervaring met kinderen en Nederlandse banen? Ik heb er drie dagen naast gestaan. En ga dan vervolgens niet pseudo-wetenschappelijk lopen lullen en opeens weer van onderwerpswitchen, nu gaat het er opeens over dat 'jongeren'(of was het nou kinderen?) opeens 'kennis moeten maken' 'met de diversiteit van de wereld' . Nieuw onderwerp, daar hadden we het niet over.

'...hoe noodzakelijk is de 'aansluiting' die kinderen ergens al dan niet bij zouden hebben voor hun waardering en bewondering?'
'Hoe noodzakelijk is de aansluiting die Wesley heeft met wijn om het te kunnen waarderen / bewonderen?'
Nou, in elk geval niet te lang laten staan, anders wordt het azijn..

Anders gezegd; Wesley, klets niet zo uit je nek. Ook niet pseudo-wetenschappelijk.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 11:22:47 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #198 Gepost op: 01 March 2010, 11:21:25 »
Ik vond het USA gebeuren eigenlijk helemaal niet overheersend, er waren zoveel verschillende 'landjes' te zien dat er (voor mij tenminste) genoeg variatie was. En wat betreft de herkenning: het prachtige stukje Rhenen van Gert werd door mijn zoontje (5) feilloos herkend als Maitwaithe station van Thomas de trein. Zo kritisch luistert het dus ;D
Kinderen hoeven helemaal niet perse een Hollands landschapje te zien, als het maar echt lijkt.

Bessel
RETROBAHN A.G.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 01 March 2010, 11:24:27 »
Wat bedoel je met die bakken?
Ik neem voor het gemak aan dat je de lichtfries bedoeld. Die zijn wel zo handig om de noodzakelijke verlichting (om het goed te kunnen zien) aan het zicht te onttrekken en verblinding te voorkomen. Als je daar je hoofd tegen stoot ga je met dat hoofd in de baan. Ik denk dat de meeste exposanten het niet erg kunnen waarderen als je dat ongevraagd doet, met zoals camera's naar binnen steken. Voor jet het weet hangje met een vinger, neus of mouw in een fragiel bouwsel.

Die bedoel ik inderdaad, ze ontnemen niet alleen het zicht op de lampen, maar ook op de gehele baan, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Bij enkele banen kon ik er zelfs makkelijker overheen dan onderdoor kijken. En echt heel lang ben ik niet eens hoor.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #200 Gepost op: 01 March 2010, 11:39:57 »
rjr, de baan hoger zetten is wat meer exposanten tegenwoordig doen. Dan kom je weer in het gedrang met kinderen, moeten de opstapjes hoger worden, hekje ervoor want de louche advocaten zien hier vast wel weer geld in. Mensen in een rolstoel kunnen het niet zien enz. enz.
Het zal altijd wel een compromis blijven maar voor mij zijn die frieslijsten toch echt een must. Dan maar even door de knieen, dat is beter dan voorover buigen.   :)  ;)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #201 Gepost op: 01 March 2010, 11:40:58 »
Zo dames, de rust is wedergekeerd,stof is gaan liggen en het is weer stil in het hoofd :)

Wat ons betreft was het weer een weekend om niet snel te vergeten en met enige gepaste trots kijk ik wel terug.
Kan moeilijk zeggen wat ik van het evenement vond, ik ben lichtelijk wat gekleurd in mening.
Iedereen enorm bedankt voor de komst, en volgend jaar doen we het nog eens dunnetjes over

Ik lees hier veel kritiek punten, sommige terecht, en nemen we zeker mee naar het volgend jaar.
Sommige dingen had ik gelijk  iets van ja stom, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, of ja inderdaad, verkeerd ingeschat, en bij sommige kritiekpunten weet ik niet of ik nou moet huilen of lachen.
Dus neem me niet kwalijk als we niet alle kritiekpunten serieus nemen.
Zo heb ik 1,5 jaar gepleit voor een wedstrijd, is die er eindelijk, vergeet ik helemaal cijfertjes te maken voor op de banen  :-[ :-[ :-[
Regen , kunnen we niets aan doen, afdak in de vorm van een tent wel, en geld zelfde als opstapjes, dit jaar....wordt geregeld :)
Betere aanduiding kaarten ed, is eigenlijk voor alle evenementen daar, maar we geven het door aan het museum, dat moet inderdaad beter.
Parkeer ruimte: we hebben alle bewoners rondom gevraagd of we hun huizen mochten slopen, maar daar was niemand echt happig op, en ook niet op het verplaatsen van het station naar Lage weide.
Meer kassa's, als het technisch zou kunnen zouden we dat dan niet gedaan hebben ??
Veel Amerikaans en weinig Nederlands, dat klopt, maar we zijn nou eenmaal afhankelijk van het aanbod wat we kunnen vinden, en als wij geen Nederlandse banen kunnen vinden dan gaan wij niet roepen dan moeten jullie ze maar maken, dat is een dooddoener eerste klas, maar uiteraard is het wel een uitdaging voor sommige.... :D
Maar er was dus geen thema, het liep gewoon zo, volgend jaar zijn er misschien veel Engelse banen, en dan beginnen de USA liefhebbers weer te steigeren
Degene die die "bakken"boven de baan vervelend vinden heb ik slecht nieuws, want die “bakken”zijn verplicht, en gaan er dus zeker niet af, dit is namelijk een belangrijk deel van het concept.
Over de kinderen wil ik ook wel wat kwijt, ik behoorde ook tot de groep vrijdag-gangers in het verleden , en ik kreeg overal te horen dat de kinderen hier “anders”zijn en daar heb ik eens even een  nachtje over nagedacht over een mogelijke analyse  ::)
Op Euro-rail-wijk  komen pappa’s treintjes kijken, mamma heeft al geen zin om mee te gaan en gaat winkelen/werken/stappen, dus kind moet met pappa mee, maar vindt treintjes verschrikkelijk.
Dus na een korte tot zeer korte tijd vervelen ze zich, en in mijn geval altijd ”pappa, je praat teveel , ik wil verder en een chippie” en gaan ze lopen emmeren als pappa niet naar kind luistert.
Op Ontrax komen de kinderen in eerste instantie voor het museum, omdat pappa vraagt waar ze die dag heen willen, en dan zegt het kind treintjes kijken in het museum, en pappa en mamma hobbelen daar achteraan.
Hier is het dus dat pappa tegen kind zegt, kom op we gaan verder, niet zoveel kijken en vragen, we willen koffie drinken, de kinderen komen dus al  met enige interesse voor het treinwezen binnen.
En de kinderen die toch met pappa mee moeten,  worden in ieder geval nog bezig gehouden in het museum door de al dan niet verfoeide achtbaan en andere attracties.
Ik kan er naast zitten, maar na 21 uur rondlopen over de vloer tijdens de openingsuren zie en hoor je best wel veel eigenlijk, maar er zullen vast nog vele andere verklaringen zijn.
Feit is dat de deelnemers aangenaam verrast waren en dit aanstekelijk werkte, dat  driekwart  van alle banen de kinderen wel hier of daar wat mochten besturen.
Dus wie weet hoeveel nieuwe zieltjes er gewonnen zijn …

Maar gezien de vele reacties van standhouders, deelnemers en bezoekers ,14 “vakbladen” en 4 camera ploegen, en een 4 mans delegatie van de MOBA  geloof ik niet dat we helemaal van het padje af zijn  :D

Nog 362 dagen, dan kan ie weer
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 11:43:55 door marty »
Mvg Marty,

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #202 Gepost op: 01 March 2010, 11:45:40 »
Zo lang nog?    :(   :-X
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #203 Gepost op: 01 March 2010, 11:57:50 »
Dat vraag ik me toch echt af... en zelfs als we dat aannemen, dan nog zie ik niet in dat dat noodzakelijkerwijs tot de conclusie moet leiden dat er meer Nederlandse banen moeten komen, zoals Dave bepleit. Kinderen en jongeren kennis laten maken met de diversiteit van de wereld is ook een goede zaak (akkoord, misschien betekent dat ook weer dat mensen zich niet zouden moeten afvragen of het thema van de beurs de USA is, dat is de andere kant van de medaille). Anders gezegd: hoe noodzakelijk is de 'aansluiting' die kinderen ergens al dan niet bij zouden hebben voor hun waardering en bewondering?

Nou, wat opvallend is op shows , en ik heb dat ook vaak meegemaakt toen ik nog met mijn modulezooi op beurzen stond, dat kinderen uiteraard vaak zo'n gele banaan herkennen.
Op onze baan werd een Oost Souburg look-a-like stationsgebouw herkend als "waar we uitstappen als we naar Oma gaan".
Of dit dan ook de opstap naar de modelspoorhobby makkelijker maakt weet ik niet, even later staan ze weer helemaal weg te dromen tijdens het kijken naar een rangerende Shay, want die maakt geluid....  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #204 Gepost op: 01 March 2010, 12:00:08 »
Regen , kunnen we niets aan doen, afdak in de vorm van een tent wel, en geld zelfde als opstapjes, dit jaar....wordt geregeld :)
Betere aanduiding kaarten ed, is eigenlijk voor alle evenementen daar, maar we geven het door aan het museum, dat moet inderdaad beter.
Parkeer ruimte: we hebben alle bewoners rondom gevraagd of we hun huizen mochten slopen, maar daar was niemand echt happig op, en ook niet op het verplaatsen van het station naar Lage weide.
Meer kassa's, als het technisch zou kunnen zouden we dat dan niet gedaan hebben ??
Dit probleem(pje) ligt niet aan Ontraxs maar aan het Spoorwegmuseum bij alle evenementen die extra publiek trekken.
Extra parkeerruimte? iedereen weet toch dat het spoorwegmuseum in het centrum van Utrecht ligt?
daar moet je gewoon rekening mee houden= pak het openbaar vervoer, ga in stijl naar het Spoorwegmuseum (y)
Vr. groeten,
Bob

rjr

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 01 March 2010, 12:01:40 »
rjr, de baan hoger zetten is wat meer exposanten tegenwoordig doen. Dan kom je weer in het gedrang met kinderen, moeten de opstapjes hoger worden, hekje ervoor want de louche advocaten zien hier vast wel weer geld in. Mensen in een rolstoel kunnen het niet zien enz. enz.
Het zal altijd wel een compromis blijven maar voor mij zijn die frieslijsten toch echt een must. Dan maar even door de knieen, dat is beter dan voorover buigen.   :)  ;)
...Degene die die "bakken"boven de baan vervelend vinden heb ik slecht nieuws, want die "bakken" zijn verplicht, en gaan er dus zeker niet af, dit is namelijk een belangrijk deel van het concept.
..

Rene, Marty,

Die frieslijsten mogen van mij best blijven bestaan, maar zorg dan dat ze op de juiste hoogte zitten, een hoogte van 211 lijkt me prima, al is in de huidige bouwwereld een hoogte van 230 normaal voor deuren. En dan hoeft de baan zelf niet omhoog, je achtergrond moet alleen wat hoger worden om het extra hoogte verschil te overbruggen. En er zijn er gelukkig die het wel doen.
De gemiddelde mens wordt langer, de bouwwereld past daarvoor de regels voor nieuwbouw aan ( soms beetje te overdreven ) En de bouwers van modelbanen zouden daar ook rekening mee kunnen houden?.
Of de afstand tussen de banen en de bezoekers zou wat groter moeten zijn. En gezien enkele blikken als er weer eens iemand over de baan hing denk ik dat veel modelbaan eigenaren daar wel mee kunnen leven:).

Dus fieslijsten prima, maar maak ze op hoogte. En dit is natuurlijk meer iets voor de bouwers van de banen, dan voor de organisatie van dit evenement.

Groet,
Roelco

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #206 Gepost op: 01 March 2010, 12:16:15 »
Roelco, ik voel me vereerd hoor, maar zoveel invloed op de bouwers heb ik nou ook weer niet dat ik de constructie mag gaan bepalen van de bouwers  :), je overschat ons :D
Het klopt dat sommige laag zijn, ik stond bij Rowland Castle ( mijn favo ) te kijken, en die was inderdaad errug laag voor mijn 1m92 en bukken met mijn pens is geen pretje.
Maar ik denk ook dat het een soort bouwstijl is die er in elke modelbouwcultuur is geslopen en verschillende denkwijzes.
Gemiddeld zijn Engelse banen lager, hebben een achter grond die vaak 50 % te laag is, maar daar gaan we geen regeltjes voor geven, dat beperkt ons nog meer om de snoepjes op te sporen in Europa.
Afzettingen zijn handig, maar ook lelijk en sfeerverlagend in onze beleving.
Ik weet het, alles is compromis dilemma, compromis dilemma, dat zijn dingen die nooit zullen veranderen
Mvg Marty,

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #207 Gepost op: 01 March 2010, 12:32:34 »
In wat voor gauwigheid is deze rood geschilderd? Dacht dat deze nog vaal geel was... :-\

In de afgelopen week of 2, het was live te volgen in het NSM.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #208 Gepost op: 01 March 2010, 12:41:01 »
Ik geloof dat de verf amper droog was..... ;)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #209 Gepost op: 01 March 2010, 13:01:26 »
Hoi!

Het was een leuke beurs / evenement! Ik heb genoten! Een mooie locatie voor zo'n evenement. Nog even leuk gesproken met Jaap (jajo) en kort met Ronald Halma... Veel mooie banen gezien, daar stond voor heel veel uren werk :)

Drukte? Ik vond het meevallen... Ik had het erger verwacht, je kon goed bij de banen staan kijken. En bij sommige banen was het even druk (of niet Jaap? :) ) maar even wachten en ergens anders kijken en je kan dan bij de andere goed terecht. Het buggy gehalte viel mij mee en was niet storend :)

Lang wachten voor de kassa? Nee, niet echt. Misschien niet helemaal volgens de regels. Van te voren online-kaartje gekocht. Alleen langs de rij opgelopen en naar binnen geslopen om te vragen hoe dat in het werk ging Op de vraag of je met een "online-kaartje" zo konden doorlopen of dat we netjes moesten wachten? Toen werd meteen door een jongedame geregeld dat je zo kon doorlopen. Netjes toch? Misschien een klein verbeterpuntje voor  het volgend jaar... verschillende rijen :)

Probleem met parkeren? Geen last van gehad... ben met de trein gekomen... Misschien iets voor de organisatie om meer te promoten. Bijvoorbeeld dat je ook in driebergen-zeist kan opstappen op de speciale trein Utrecht - "driebergen-zeist" - Utrecht malibaan. Dan ben je voor 2 euro P.P. heen en weer, hoeft je niet met de auto  Utrecht in... en je stapt letterlijk uit in het spoorwegmuseum. Echt super!

Volgend jaar weer? nou... eens zien welke banen er dan komen.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!