Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
  

Auteur Topic: Hoe is/was OntraXs 2010?  (gelezen 60074 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #180 Gepost op: 01 March 2010, 08:17:38 »


Wij liepen trouwens met onze museumjaarkaart ook zo door, top (y)

Grts
Wij stonden met onze online kaartjes wel in de rij (en in de regen).
Wat bleek, er stonden mensen tussen die parkeerkaarten moesten kopen en aangezien er 1 deurtje open stond bleef de anderen keurig wachten in de rij.
Ze moeten dat toch eens beter gaan aangeven en een 100% aparte ingang maken voor vooruit betalers en museumjaarkaarthouders.
Vr. groeten,
Bob

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #181 Gepost op: 01 March 2010, 08:44:09 »
Leuke beurs,

Weer veel gezichten gezien achter de bekende pseudoniemen.
De zelfde opmerking : "was het thema deze keer USA"?
Een vleugje nederlandse banen mag toch wel standaard aanwezig zijn. Daar herkent de jeugd ook veel meer in.
Veel respons over de goede samenwerking met de organisatoren van de standhouders.
Petje af.

Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #182 Gepost op: 01 March 2010, 08:46:08 »
.... ik heb lang naar Rhenen staan te kijken. of was het nou omdat ik daar stond te auwe....ren met de bouwers?

Groeten Arjen
Sorry Arjen, ik kan even niet reageren, ben m'n stem een beetje kwijt van het a..h..'en  ;)

Verder een paar prima dagen gehad, veel treinen heen- en weer geschoven, veel knoppen gedraaid, veel handen geschud, veel complimenten gehad (zelfs nog 2 personen gesproken die als kind over deze lin hebben gereden) en veel geklept.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #183 Gepost op: 01 March 2010, 09:12:19 »
Vond het over het algemeen genomen een goede beurs. Over het algemeen goede banen, en geen afleiding door de handel.
Ook was de organisatie zo te zien wel voorbereid op kinderen, overal stonden van diezelfde kleine keukentrappjes zodat de kleineren ook wat beter zicht heeft.

Nu moeten ze alleen nog wat doen aan die bakken boven de baan, niet bij elke baan, maar regelmatig zijn dat ondingen die een grote aanslag zijn op je rug. Wil je iets zien sta je of de gehele dag met een gebogen rug, en kun je de avond/nacht nog "nagenieten" door de rugpijn.
Of je zou iets verder weg moeten gaan staan, maar daar houden anderen dan weer geen rekening mee met als resultaat dat je tegen de ruggen van anderen aankijkt. Ook niet echt het doel waarom je naar z'n beurs gaat.

Anoniem

  • Gast
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #184 Gepost op: 01 March 2010, 09:13:46 »
Een vleugje nederlandse banen mag toch wel standaard aanwezig zijn. Daar herkent de jeugd ook veel meer in.

Is dat zo ja? Herkent de jeugd een Amerikaanse trein niet als trein?

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #185 Gepost op: 01 March 2010, 09:49:01 »
Ik ben zaterdag geweest geweldige dag gehad.
Prachtige banen gezien inderdaad wel veel amerikaans maar wel mooi.
Wat ik ook schitterend vond was het diotje van halte padjarang.

Toch weer een hoop inspiratie opgedaan.
Een minpuntje.
Ik had een internetkaartje gekocht maar er staat nergens dat je dan zo door kunt lopen naar de toegangspoortjes.
Dus heb ik in de rij van de museumkaarten gestaan weliswaar niet zo heel lang maar toch.
Dit zou iets beter aangegeven moeten worden.

De kennis met wie ik daar was is zelf geen modelspoorgek(hij vind het gewoon leuk om te zien)
vond vooral de ambiance van het spoorwegmuseum heel erg passend.

En wat betreft de kinderen ja daar moet je doorheen kijken die willen ook een leuke dag en zij zijn wel de toekomst.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #186 Gepost op: 01 March 2010, 10:07:18 »
Afgelopen vrijdag geweest,  mijn inschatting gelukkig niet zo druk, erg veel gezien én opgestoken!
Kom net kijken wat modelspoor betreft, heb veel op details gelet, de een wat minder dan de andere maar algemeen zag het er prachtig uit........vooral die twee modules naast elkaar!!! (y)

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #187 Gepost op: 01 March 2010, 10:14:17 »
Is dat zo ja? Herkent de jeugd een Amerikaanse trein niet als trein?

Natuurlijk, maar ze komen niet met de Santa Fe van utrecht centraal naar Maliebaan.
Maar met Plan V. Op die manier moet je het zien.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #188 Gepost op: 01 March 2010, 10:15:05 »
Is dat zo ja? Herkent de jeugd een Amerikaanse trein niet als trein?
Nee Wesley, we hebben het niet over de treinen maar over de banen. Kinderen kunnen een nagebouwde Nederlandse setting onmiddellijk plaatsen en zien die daarom makkelijker als hun eigen omgeving. Als ze dan ook nog een hun bekende (van topografie op school) of bekend klinkende plaatsnaam lezen of horen hebben ze veel meer aansluiting bij een Nederlandse baan dan bij een Amerikaanse.

Voorbeeldje;
Nederland = netjes aangelegd en veel groen  -> kinderen kennen dat, ze voetballen er zelf middenin.
Amerika = niet aangelegd (lees; gewoon nooit aandacht aan besteed ) en vooral in de plains en de bergen enorm kaal. Kinderen kennen dat niet uit eigen ervaring en hebben er dus ook minder mee.

Maarre, kom een volgende keer gerust langs  :P
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 10:17:26 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #189 Gepost op: 01 March 2010, 10:19:56 »
Ik ben afgelopen zaterdag geweest, ik moet zeggen een leuke beurs met
diverse (uiteraard geselecteerde) modelbanen.

Daarnaast het brede scala aan productnoviteiten en vernieuwingen waarbij ik
toch soms even langer moest staan kijken.
Er zat toch echt mooi spul tussen wat niet onderdoet voor een ander merk  8)


Supermooi model, en doet niet onder voor een Mehano  (y) (en dat voor een adviesprijs van 99 euro!!)


Ze ziet er een stuk strakker uit dan de Lima voorganger.


Afgezien van de grijze balk om de front/sluitseinen een hele strakke loc.


Dat ooievaars het land uit gaan in de winter dat is dus dikke onzin, die blijven in de vitrine  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Anoniem

  • Gast
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #190 Gepost op: 01 March 2010, 10:31:33 »
Nee Wesley, we hebben het niet over de treinen maar over de banen. Kinderen kunnen een nagebouwde Nederlandse setting onmiddellijk plaatsen en zien die daarom makkelijker als hun eigen omgeving. Als ze dan ook nog een hun bekende (van topografie op school) of bekend klinkende plaatsnaam lezen of horen hebben ze veel meer aansluiting bij een Nederlandse baan dan bij een Amerikaanse.

Dat vraag ik me toch echt af... en zelfs als we dat aannemen, dan nog zie ik niet in dat dat noodzakelijkerwijs tot de conclusie moet leiden dat er meer Nederlandse banen moeten komen, zoals Dave bepleit. Kinderen en jongeren kennis laten maken met de diversiteit van de wereld is ook een goede zaak (akkoord, misschien betekent dat ook weer dat mensen zich niet zouden moeten afvragen of het thema van de beurs de USA is, dat is de andere kant van de medaille). Anders gezegd: hoe noodzakelijk is de 'aansluiting' die kinderen ergens al dan niet bij zouden hebben voor hun waardering en bewondering?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #191 Gepost op: 01 March 2010, 10:39:00 »
Alle Wesley,

Vele van de mensen die er kwamen wisten niet dat er ook Ontraxs was.
Ze gaan een dagje uit naar het NEDERLANDSE SPOORWEGMUSEUM.
En dan zien ze vele modeltreintjes en banen.
Maar geen ene die ze kennen van zien in hun eigen omgeving.
Het maakt de opstart naar ... toch makkelijker.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #192 Gepost op: 01 March 2010, 10:39:18 »
Nu moeten ze alleen nog wat doen aan die bakken boven de baan, niet bij elke baan, maar regelmatig zijn dat ondingen die een grote aanslag zijn op je rug. Wil je iets zien sta je of de gehele dag met een gebogen rug, en kun je de avond/nacht nog "nagenieten" door de rugpijn.

Wat bedoel je met die bakken?
Ik neem voor het gemak aan dat je de lichtfries bedoeld. Die zijn wel zo handig om de noodzakelijke verlichting (om het goed te kunnen zien) aan het zicht te onttrekken en verblinding te voorkomen. Als je daar je hoofd tegen stoot ga je met dat hoofd in de baan. Ik denk dat de meeste exposanten het niet erg kunnen waarderen als je dat ongevraagd doet, met zoals camera's naar binnen steken. Voor jet het weet hangje met een vinger, neus of mouw in een fragiel bouwsel.
Dit is ook een reden waarom een aantal exposanten een afzetting gebruiken. Als je iets afstand neemt kunnen meer mensen meer van de baan zien.
Het zou toch echt jammer zijn als er draadjes voor de baan gehangen moeten worden om handen en hoofden uit de baan te houden.

@ Dave: In het museum zien ze ook vooral treinen staan die ze niet uit hun eigen omgeving kennen. Er staan toch voornamelijk treinen en locomotieven uit het verleden.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 10:44:35 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #193 Gepost op: 01 March 2010, 10:46:10 »
Ik had eigenlijk ook het vermoeden dat er veel weg was deze keer.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17873
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #194 Gepost op: 01 March 2010, 10:53:28 »
Da's wel zo handig, Dave, want er moest natuurlijk wel een tentoonstelling in......... ;)