Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
  

Auteur Topic: Hoe is/was OntraXs 2010?  (gelezen 60069 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #165 Gepost op: 28 February 2010, 20:59:53 »
Vandaag geweest samen met mijn zoon. We vonden iets te veel aan amerikaanse thema's. Genoten van de kabouterfabriek. :D

Enkele intersante dingen gezien. Moet nog veel sparen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #166 Gepost op: 28 February 2010, 21:22:32 »
Vanmiddag ook bij Ontraxs geweest. Beetje druk, maar wel de moeite waard. Er stond een lange rij, maar met mijn Internetkaartje liet ik vooral veel verbaasde mensen achter me. Bij de ingang meteen iemand met een NS2000 (staat eerder in dit draadje al op de foto). Hij had al een aardig stuk gebouwd. Dat lukt mij zelden op een tentoonstelling.

Ook weer 2 gezichten bij een pseudoniem en avatars kunnen plaatsen. Leuk gesprek met Ewout en Gert. De laatste is natuurlijk inmiddels wereldberoemd door de media aandacht en hij heeft voor mij de mooiste baan van Ontraxs gemaakt: een echte baan naar nederlands voorbeeld, die ook nog overtuigend oogt (alleen die TEE-DEIV???). Maar Gert vertelde dat hij die heel mooi vormgegeven vindt en dat vind ik ook.

Trein van Stig op baan van Gert:



(Raar puntje voor de siteupdate: als ik Plaatje uploaden aanklik opent dat niet meer automatisch in een apart tabblad. Dat is knap onhandig, maar Peter repareert dat vast)

Hier groeien heeele grote ..........



Een andere prachtige baan vond ik Beachly Doc met een mooie stoommachine van Piet?



Het enige wat ik me afvroeg of dit soort stoommachines nog rondreed terwijl er al vrachtwagens uit de jaren '20 rondreden op dezelfde baan

De makers zijn vast niet van het anti rokers gilde:



Het spoorwegmuseum had de eigen spullen weer elders opgesteld. Aangenaam verrast was ik met de Diesel 3 mat '34 prominent op het eerste perron. Het is een juweel. Zelf maar even 2 details op de foto gezet:



De slangen en leidingen van de latere Scharffenberg koppeling (in 1934 was een ander type aangebracht, welke later is vervangen door deze). De foto heb ik nodig voor het pimpen van de De-1. Op de Artitec stand is beloofd dat de De-1 nr 41 deze week gaat worden geleverd!



Zo mooi vlak moeten de ruiten dus in de De-3 van MK modelbouw.

Verder nog de Hbis bij Elotrack gezien en de mooie ADE rijtuigen. Ik ben benieuwd wat deze moeten gaan kosten. Ook de Heris plan N gezien (met helaas die rare dikke zilveren ramen) en de werkelijk prachtige Artitec DDM-1. In het echt zie je pas hoe mooi de juiste lengte oogt. Met de DDM-1 van Rivarossi/Lima aan de overkant van de stand van Artitec zie je het enorme verschil in realiteitsgehalte. Ook heeft de Artitec zowel boven als beneden een interieur. Ik krijg de indruk dat Artitec nu echt de smaak te pakken heeft. Nog even geluisterd naar het geluid in de De-1. Heel mooi, maar ik vind de meerprijs te veel (is standaard voor modellen met geluid).

En toen toch wel het mooiste model van de beurs: de Philotrain Hondekoppen. Deze zijn echt onvoorstelbaar mooi (de prijs ook!). En er stonden maar liefst 2 Beneluxen in de oude en nieuwe beschildering, een bloedneus, een proefsnor, de uiteindelijke snor op de groene en ook nog 2 gele. De daken waren perfect en de neus is gewoon heel bijzonder goed getroffen. Met ertegenover de Piko Hondekop, waarvan de neusvorm toch ook heel goed is. Alleen de zijramen in de kop zijn het net niet. Ook de pantografen op de Benelux zijn helemaal perfect uitgevoerd.

Vervolgens met een DVD van de Benelux en wat Philotrain onderdelen bij Jophispoor in de regen weer naar huis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #167 Gepost op: 28 February 2010, 21:27:39 »
Ivo,

Die Hondekoppen waren inderdaad prachtig.
Maar die prijs......., mij net iets te gek.

Wij liepen trouwens met onze museumjaarkaart ook zo door, top (y)

Grts

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #168 Gepost op: 28 February 2010, 21:31:06 »

Wij liepen trouwens met onze museumjaarkaart ook zo door, top (y)

Grts

Dat was lekker makkelijk ja!

Maar ik vond de baan met het engels spul toch wel het mooist (Baan met de daken van Stro)

Wordt vervolgd met foto's!

Gr Bruce
Passat driver:)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #169 Gepost op: 28 February 2010, 21:55:43 »
Persoonlijk vond ik er teveel Amerikaanse banen staan, maar die hebben ook niet mijn voorkeur.

De nederlandse banen waren mooi, ik heb lang naar Rhenen staan te kijken. of was het nou omdat ik daar stond te auwe....ren met de bouwers?
De tuinkabouterfabriek, ik vond hem geniaal.
Heerlijk dit soort humor en afwerkerking.

Ook nog bij de handel wezen kijken.
De plan N zijn nog handmonsters maar zien er al goed uit.
ik hoop dat de laatste aanpassingen alle kleine foutjes weghalen.

En toen toch wel het mooiste model van de beurs: de Philotrain Hondekoppen. Deze zijn echt onvoorstelbaar mooi (de prijs ook!). En er stonden maar liefst 2 Beneluxen in de oude en nieuwe beschildering, een bloedneus, een proefsnor, de uiteindelijke snor op de groene en ook nog 2 gele. De daken waren perfect en de neus is gewoon heel bijzonder goed getroffen. Met ertegenover de Piko Hondekop, waarvan de neusvorm toch ook heel goed is. Alleen de zijramen in de kop zijn het net niet. Ook de pantografen op de Benelux zijn helemaal perfect uitgevoerd.

Helaas ben ik het niet met ivo eens, de dakopbouw van de hondekoppen is volgens mij niet goed.
De leidingen lopen niet conform het voorbeeld, en ik mis de helft.
Wat doet de ronde schijf boven de eerste klasse coupe daar nou?
die zit ook op de piko modellen, maar ik ben hem nooit op het dak tegengekomen.
 
Voor dit geld moet dit gewoon goed zijn, en dan vind ik deze fouten erg jammer.

Verder en leuke beurs, het was wel druk, maar gezellig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dennis

  • Gast
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #170 Gepost op: 28 February 2010, 22:03:18 »

Helaas ben ik het niet met ivo eens, de dakopbouw van de hondekoppen is volgens mij niet goed.
De leidingen lopen niet conform het voorbeeld, en ik mis de helft.
Wat doet de ronde schijf boven de eerste klasse coupe daar nou?
die zit ook op de piko modellen, maar ik ben hem nooit op het dak tegengekomen.
 
Voor dit geld moet dit gewoon goed zijn, en dan vind ik deze fouten erg jammer.

Verder en leuke beurs, het was wel druk, maar gezellig.

Groeten Arjen

Ik verwachte dit al een beetje ;D
Ben toch wel benieuwd waar Philotrain hun gegevens vandaan hebben.
Interessant om eens te weten, lijkt me een leuke discussie.

Grts

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #171 Gepost op: 28 February 2010, 22:12:04 »
Er was ook een rit met de Plan U 114,

In wat voor gauwigheid is deze rood geschilderd? Dacht dat deze nog vaal geel was... :-\
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #172 Gepost op: 28 February 2010, 22:27:52 »

De makers zijn vast niet van het anti rokers gilde:




Toch wel.
Op de frieslijst stond toch echt een tekst in de trend van roken is dodelijk.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #173 Gepost op: 28 February 2010, 22:32:28 »
Hoi,

Zoals gisteren beloofd hier nog wat foto's van mijn bezoek aan Ontraxs:




















(edit: foutje in url-code verbeterd)

Groet,

Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2010, 22:33:59 door Antoontje »
Ik spoor WEL helemaal!

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #174 Gepost op: 28 February 2010, 22:50:23 »
Vanmiddag ook bij Ontraxs geweest. Beetje druk, maar wel de moeite waard. Er stond een lange rij, maar met mijn Internetkaartje liet ik vooral veel verbaasde mensen achter me. Bij de ingang meteen iemand met een NS2000 (staat eerder in dit draadje al op de foto). Hij had al een aardig stuk gebouwd. Dat lukt mij zelden op een tentoonstelling.

Nou Ivo, dan kan je daar aan je lijstje met mensen achter de pseudoniemen mij ook toevoegen. Ik was het namelijk die zat te bouwen aan de 2000.

Ik heb een prima weekend gehad, ben nu wel een beetje gesloopt, al vanaf donderdag in touw geweest tot vanavond na de afbouw, dus even uitslapen is morgen geen overbodige luxe. Een van de toppers voor mij was toch wel de tuinkabouterbaan, ook de Engelse baan met oorlogsthema sprak mij wel aan, en ook de prijswinnaar van de Ontraxs-award 2010 was erg mooi. Er stonden ook een paar banen die mij een beetje tegenvielen.

En inderdaad, er was weinig Nederlands dit keer, en veel Amerikaans, maar daar kunnen wij wat aan veranderen. Ga een baantje bouwen, laat er wat van zien, en wie weet wordt je dan wel uitgenodigd voor een volgende Ontraxs. Ik ga in ieder geval weer vol goede moed verder met mijn baan en hoop dat die ooit op Ontraxs zal staan.

Sander

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #175 Gepost op: 28 February 2010, 22:56:54 »
Heerlijke beurs gehad op vrijdag. Mijn ouwe heer(86) was ook weer enthousiast!

Mannen prima organisatie weer (y)

peter
Niet iedere kop is een Hondekop

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #176 Gepost op: 28 February 2010, 23:00:46 »
Het kan zeker wat met het aanbod van Nederlandse banen te maken hebben. Om heel eerlijk te zijn heb ik geen of nauwelijks Nederlandse banen gezien die Ontraxs-waardig zijn. Vaak zijn het wel meters maar ontbreekt een eenheid, achtergrond en verlichting. Toch was er wel Nederlands. Rhenen maar dan niet met al dat geel/blauwe materieel erop.
Zoals Sander al zegt, zie het als een uitdaging. Het gaat niet om kwantiteit maar kwaliteit.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #177 Gepost op: 01 March 2010, 00:41:20 »




Gert, chapeau!

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #178 Gepost op: 01 March 2010, 07:58:36 »

Er was ook een rit met de Plan U 114, menig passagier zal wel gedacht hebben nadat ze net uit de pendel naar het spoorwegmuseum zijn gestapt.... ::)


Er waren 3 ritten, elke rit 3 duurde kwartier ,Maar rit 2 (waar ik in zat) is uitgelopen tot anderhalf uur rijden vanwege een fout van de verkeersleider.

Het treinstel moest helemaal voorbij Driebergen-zeist en dan ongeveer op de naastliggende snelweg afslag Maarn stopte ie pas. Dat was ook het punt dat ie eindelijk op het goede spoor kon worden gezet.

Toen we weer aankwamen op het Maliebaanstation stonden de mensen voor rit 3 al 10 minuten te wachten.

Zo dat was me 3,50 toch wel waard!

Gr Bruce
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 08:00:17 door Bruce!!! »
Passat driver:)

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Hoe is/was OntraXs 2010?
« Reactie #179 Gepost op: 01 March 2010, 07:59:15 »
Dubbel fout kan weg.

Gr Bruce
Passat driver:)