Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:56:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180630 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #315 Gepost op: 26 April 2010, 22:46:46 »
Dag Ivo,

Die zandstrooileiding had ik ook al gezien en die wilde ik ook zeker namaken. Het geeft het model wat sierlijks en elegants. De keg is inmiddels aangepast door er met een vijl een stuk af te vijlen. Helaas zijn er nu wel een paar klinknagels gesneuveld, dus nu moet ik kijken hoe ik die op die witmetalen plaat na kan maken. De hoogte-breedte verhouding komt nu redelijk overéén en dit wilde ik maar zo laten. Het taps toelopende gedeelte was me inmiddels ook opgevallen, alsmede de rondingen waar de goot aansluit op het machinistenhuis. Dit wordt even lastig, want met het vijlen is dit gedeelte nu net zo breed als de rest geworden. Even wat op verzinnen dus...

Dat opstapje was me ook al eerder opgevallen en die wilde ik ook zeker namaken. Toch ben ik nog niet tevreden over de leibanen, gewoon omdat het messing zo afsteekt en zo'n verkeerde kleur is. Je hebt het zelf wel eens gezegd, ondanks je ervaring gaat een kit bouwen steeds langer duren, want zodra je het kan aanpassen en detaileren, leg je jezelf dat ook op en moet je dat als het ware van jezelf. Ergernis valt je anders ten deel... zucht... ;)

Toch ben ik al met al wel een klein beetje tevreden, zie zo uit naar het uiteindelijke resultaat en begin zoveel terug te zien van het origineel in mijn loc. Ik snap nu echt dat als je straks iets van jezelf hebt staan/rijden, dat dat toch het mooiste is wat er is.
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 26 April 2010, 23:53:41 »
Klinknagels namaken op witmetaal is supermakkelijk. Op de plek van elke klinknagel boor je een 0,4mm gaatje en je soldeert er een 0,3 of 0,4mm stukje messing draad in. vervolgens vijl je de kop van de draad net zover af als je wilt. Dit is de truc van Iain Rice, die ik ook heb laten zien bij de bouw van mijn plan U. Ook te vinden in het bouwverhaal van de plan U op Sleutelspoor onder het kopje de plan U gesuperd. Dat kopje wordt pas zichtbaar als je al in het bouwverhaal zit, dus niet vanaf de hoofdpagina.

In het plan U draadje staat het hier beschreven

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 27 April 2010, 11:25:49 »
Daar ben ik heel blij mee! Zo is er uiteindelijk niets verloren (y)
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 27 April 2010, 20:39:30 »
Voordat je het gaatje boort kun je eerst proberen op het plekje van de klinknagel door flink te drukken met een speld een gaatje te maken. Dan komt rond het gaatje het materiaal omhoog en heb je al bijna een, weliswaar holle, klinknagel. Ik moet hiermee nog verder experimenteren, maar het lijkt me mogelijk om de holte op te vullen.

Probeer het eerst maar eens op een stukje witmetaal.

Lukt het niet, dan kun je daarna het gaatje altijd nog boren.

Leen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 27 April 2010, 20:43:13 »
Leen,

Dat kan zeker, maar ik denk dat de witmetalen voetplaat daar te dik voor is. Bij messing kits wordt vaak aan de achterkant een putje geëtst, waarin je dan met een priem of een ander puntig voorwerp kunt drukken. Het nadeel is dan weer dat vrijwel elke klinknagel verschillend is, tenzij je een soort drukhulpmiddel maakt. Daarvoor zijn ook de veel duurdere klinknagelpersen uitgevonden. Je kunt bij deze voetplaat beide experimenteren: aan de onderkant een putje boren en met een pen drukken. Bevalt het niet, dan het putje doorboren tot een gaatje en een draadje insolderen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 27 April 2010, 21:08:55 »
Nee, Ivo, dat bedoel ik niet. Je prikt niet met de speld aan de onderkant als je aan de bovenkant een klinknagel te krijgen, maar gewoon aan de bovenkant in het WM waar hij moet komen.

Een tijdje geleden heb ik op de door jou beschreven Iain Rice methode een stel klinknagels gerepareerd.

Toen ik daarmee klaar was, zag ik een paar dagen later dat er ergens nog een klinknagel ontbrak, dus ik baalde.

Een speld gepakt, om daarmee het boorgaatje te markeren. Toen ik dat gedaan had, zag ik dat het al bijna een klinknagel was, dus heb ik het gaatje niet geboord.

Binnenkort (ik maak nu eerst mijn J10 af) ga ik deze  klinknagel afwerken en verder kijken of ik op deze manier goeie klinknagels kan maken in witmetaal. In messing lukt het zeker niet op deze manier.

Ik kan geen foto maken, want de accu is leeg  en de lader is weer eens zoek (#@*&%!!!!).

Leen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 27 April 2010, 22:24:32 »
Leen,

Nu snap ik je: je prikt in het witmetaal en met het er weer uittrekken trek je het materiaal om de speld mee naar boven. En dan heb je een klinknagel met een gaatje in het midden  ;D

Bij mij zijn de batterijen altijd leeg. Die van mij wil 2 penlights hebben en die worden op een of andere manier ook als het toestel uit staat leeggeslurpt. En een goede accuvervanging is er niet, want penlight accu's ken ik alleen als NiCad of NiMh en die leveren samen maar 2,4 V ipv 3V en die 2,4 vind mijn camera al heel snel te weinig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 27 April 2010, 22:43:48 »
Ja, dat is em. Met de scherpte van de speld bepaal je de grootte van de klinknagel, en ik moet nog kijken waarmee het gaatje gevuld kan worden, en of het echt een mooie klinknagel kan worden.

Dat is vervelend als je batterijen steeds leeg zijn. Zeker als het door zoiets komt.
Ik heb een Fuji F31 en die doet echt heel lang met een batterij.
Het nadeel daarvan is dat ik de lader zo weinig gebruik, dat ik niet meer weet waar ik hem gelaten hebt.

Hij zal wel weer boven water komen.

Leen.

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #323 Gepost op: 28 April 2010, 11:15:37 »
Naast de genoemde Ian Rice methode kan je natuurlijk ook een .3mm gaatje boren en deze opvullen met een echte klinknagel. Scale Hardware bied een divers aanbod aan. Besteld is het binnen een week in huis.

Grt Erwin

stig

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 28 April 2010, 13:30:50 »
Heel leuk idee, maar d'r is bij mij geen boortje van 0,3mm die het langer dan 2 gaten uithoud in witmetaal... krak...  :-\
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Johan Trix

• Offline Offline
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
« Reactie #325 Gepost op: 28 April 2010, 13:47:15 »
Een boorkolom machine kan dan de oplossing zijn, maar daar moet je plaats en geld voor hebben.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

stig

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 28 April 2010, 13:48:44 »
Ja, vooral plaats... Je zet hem niet even weg...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #327 Gepost op: 28 April 2010, 14:13:26 »
Staaldraadje 0,3 mm inspannen. Gaat ook goed, maar die wil nog wel eens wat gaan slingeren. Kort inspannen dus.
En ik weet nog wel iemand die een kolomboor in de verkoop heeft, formaat hernia  :'(
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 28 April 2010, 23:38:00 »
Ik hoef geen boorkolom voor 6 klinknageltjes, dus ik richt me even op de tip van Ivo en probeer ook even de truc van Leen uit ;D

Ach, het zijn gelukkig maar 6 klinknageltjes, de rest zit er nog keurig op (geloof ik)...
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #329 Gepost op: 28 April 2010, 23:53:16 »
Heel leuk idee, maar d'r is bij mij geen boortje van 0,3mm die het langer dan 2 gaten uithoud in witmetaal... krak...  :-\

Je moet hem ook regelmatig lossen he
Dan kunnen de spaanen weg ;D
is idd een crime met dat kleine spul
 jan