Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17616 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #60 Gepost op: 18 February 2010, 17:03:27 »
Ergens is het goed fout gelopen, volgens sommige bronnen reed de trein uit Leuven op tegenspoor wegens werken, op Google maps is niet duidelijk te zien hoe het spoorverloop is, maar ofwel reed deze trein in station Buizingen al op tegenspoor, ofwel moet de machinist na het overschrijden van het op rood staande sein een wissel open gereden hebben.
Dit had op de OKB van het controle station normaal alarm moeten vermelden en overgaan op alle seinen in de direkte omgeving tot dit betreffende spoor op rood. Daarom mijn vermoeden dat de Trein uit Leuven reeds op tegenspoor stond.
Veeleer denk ik dat de machinist niet ingelicht werd dat hij op tegenspoor ging. Het is geen kwestie van hij moet dit weten, hij is hier al zo dikwijls gepasseerd, nee elke lok die op tegenspoor overgaat dient een S 433(ben niet meer zeker van het nr. S 422 was voor het mogen overschrijden van een op rood staand sein) die mocht ik als seingever veel uitdelen aan machinisten, was in de jaren 70 schering en inslag. Enfin op de dag van het ongeval werd er van de direktie van NMBS een spreekverbod uitgevaardigd aan de personeels leden. Ergens zit er wat fout dat geen daglicht mag zien volgens mijn mening.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #61 Gepost op: 18 February 2010, 17:23:35 »
Nog even iets over de treinstellen,

Machinist van het rode treinstel heeft het overleefd.

Beire in het grijze treinstel heeft het niet overleeft.
Reden: na het optrekken van de noodrem is de machinist van de rode trein de wagon ingelopen.
Beire had geen geluk.
Matheus.
Inderdaad, wat Bruno en Jos verderop vertellen is korect, het is een M4, ik had een ander type in gedachten.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2010, 19:55:00 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #62 Gepost op: 18 February 2010, 18:09:51 »
Nu kan ik me vergissen maar die beige is toch een M4?
Daar heb je bij mijn weten juist alleen de mogelijkheid om het rijtuig in te lopen, en niet naar buiten.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #63 Gepost op: 18 February 2010, 18:20:20 »
Klopt, is inderdaad een M4
En die heeft geen buitendeur in de stuurstand, maar wel een deur naar de passagiersruimtes.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #64 Gepost op: 18 February 2010, 19:51:24 »
Inderdaad is een M4, ik had het op een ander model voor,
Gelieve mijn excuses te aanvaarden.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #65 Gepost op: 18 February 2010, 21:12:11 »
Kan gebeuren.
welk type had jij dan voor?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3633
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #66 Gepost op: 18 February 2010, 21:20:02 »
Overigens weet ik niet of het bedoeld wordt, maar ook in de Klassieke stellen kun je naar achter vluchten (dat is in dit geval ook gebeurd)

Overigens is dit toch wel één van de meest schrijnende treinongevallen van de laatste jaren hoor. Het kon bijna niet droeviger. Een man die zich ziek voelde besloot te Brussel toch weer naar huis te gaan. Een vrouw die voor het eerst in tien jaar haar trein eerder miste.... beide dood. Een wrang spelletje met het lot.

Wat overigens ook schrijnend is, is de wijze waarop de Belgische media nu als aasgieren op de NMBS duikt, al 4 dagen hoor je telkens hetzelfde verhaal waarbij er duidelijk niet echt geluisterd wordt. Uiteindelijk zal het pas stoppen als er spreekwoordelijke koppen gaan rollen. Wat dat betreft gaat het net als bij ons.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #67 Gepost op: 18 February 2010, 21:28:04 »
In België komt daar nog wat bij.

Enfin op de dag van het ongeval werd er van de direktie van NMBS een spreekverbod uitgevaardigd aan de personeels leden. Ergens zit er wat fout dat geen daglicht mag zien volgens mijn mening.
Matheus.

Zo'n gebeurtenis is daar niet compleet zonder een paar komplottheorieën.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #68 Gepost op: 18 February 2010, 21:38:11 »
Zo een spreekverbod zal wel zijn om te voorkomen dat iemand van de NMBS groep zijn mond opendoet en per ongeluk iets zegt wat een ander weer tegen de NMBS kan gebruiken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #69 Gepost op: 18 February 2010, 22:21:56 »
Dat spreekverbod is eigenlijk zo bijzonder niet want in Nederland moet bij een ongeval het personeel ook de pers doorsturen naar de persdienst....

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #70 Gepost op: 18 February 2010, 22:26:35 »
Dat bedoelde ik, daar zijn persvoorlichters voor.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #71 Gepost op: 19 February 2010, 10:01:28 »
De laatste tijd gebeuren er wel byzarre ongelukken in het Belgse. Ook voor dit ongeluk in België waren er al de nodige discussie's over de beveiliging op de sporen van onze zuiderburen. Toch las ik van de forumgenoten weer de nodige fouten in de speculatie over dit vreselijke ongeval.
In België kent men Memor als beveiligng. Bij o.a. 'geelvariant' in het seinbeeld is de 'krokodil' in het spoor positief geladen en moet je als machinist een knop indrukken zodat ie de beperking die het sein oplegd heeft gezien. Helaas als je verder niks doet kan je met volle snelheid bijvoorbeeld door een gesloten sein rijden.
Om de veiligheid te vebeteren heeft Infrabel het TBL systeem ontwikkeld wat op een paar baanvakken is aangelegd. Persoonlijk ken ik dat systeem niet maar het schijnt vergelijkbaar te zijn met ons ATB-NG systeem. Nu ETCS meer ontwikkeld en gebruikt wordt wil Infrabel liever dit systeem gaan aanleggen. Althans, dat werd me verteld op de cursus Treinbestuurder.
O ja, voor een gesloten sein krijg je 'dubbel geel' als seinbeeld en geen 'groen geel'!

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #72 Gepost op: 19 February 2010, 10:03:22 »
Op de registratie band ziet dat er nu net het zelfde uit. (Remming)
vr gr. Mark7758

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #73 Gepost op: 16 March 2010, 10:58:29 »
Interessant nieuws over de mogelijke oorzaak: http://www.nu.nl/buitenland/2205968/treinramp-halle-mogelijk-magnetisch-veld.html

mvg,
Gert

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #74 Gepost op: 16 March 2010, 11:19:00 »
Komt op mij erg ongeloofwaardig over. Op tilt slaan van een sein vind ik ook al een zotte uitdrukking.

Waarom zou dat dan toevallig alleen bij dit bewuste sein gebeurd zijn? Dan zouden alle seinen bij elke treinpassage 'op tilt' moeten slaan, of op z'n minst zou dit vaker moeten gebeuren. En dan was het ook wel eerder opgevallen.

Huub
Ik heb al een trein