Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17243 keer)

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2010, 16:31:55 »
sluit me erbij aan inderdaad je weet maar nooit  :-\  ik reis ook dagelijks met de trein zet je toch aan het denken ::)
British Rail diesel Fan

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2010, 17:30:43 »
Ze hebben een systeem dat heet Memor
Daarbij ligt bij een sein tussen het spoor een stalen constructie die geïsoleerd is opgesteld. Op die z.g. krokodil staat een gelijkspanning die al naar de stand van het sein plus of min kan zijn. Onder de loc zit een metalen borstel die over de krokodil strijkt en zo die spanning meet. Indien de borstel een onveilige spanning meet, dan wordt de trein geremd. Maar als het sein vlak voor een wisselverbinding ligt en de trein heeft al enige snelheid, dan komt die ingreep te laat.

Memor is een beperkt systeem dat alleen de treinbestuurder signaleert (akoestisch en ingreep) bij een snelheidsbeperkend sein. Memor grijpt dus niet in bij het passeren van een stoptonend sein zoals hier het geval lijkt. Ik sluit me verder aan bij Klaas dat alleen onderzoek zal uitwijzen hoe dit rampzalige ongeval heeft kunnen gebeuren.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3973
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2010, 18:47:49 »
Hallo,
 Maar voor het stoptonende sein staat toch een snelheidsbeperkend sein?
En daar greep Memor dus blijkbaar niet in.
 B.v. in de situatie die Klaas  noemt.
 Mss lezen we nog eens , wat er werkelijk is gebeurd, want meestal is de oorzaak ingewikkelder dan je zou denken.
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2010, 19:37:24 »
Eén van de betrokken treinen was zojuist vertrokken uit het station, en wellicht was dat de trein die door rood reed. Die heeft daarvoor dus geen snelheidsbeperking gezien.

Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2010, 19:40:33 »
Nooit met ruzie van huis gaan....
Zeg elkaar, dag, dag, ik hou van jou.

Wijze woorden Chris
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2010, 20:12:39 »
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 21:01:44 door Remco Poppen »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3973
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2010, 20:21:37 »
 Hallo,
 Ik ben bang, maar ik heb de hele  geschiedenis nog niet goed  begrepen, dat  het  zou kunnen zijn , dat de mcn vergeten heeft dat hij verderop weer  moest stoppen voor een rood sein, toen hij van station Halle wegreed .Klaas noemt deze mogelijkheid ook.
 Maar het kon ook zijn, dat hij op een stukje enkelspoor reed.
 We lezen het nog wel
 Íets vergelijkbaars is eens  bij Vlaardingen gebeurd ,een Sprinter reed het rode brugsein voorbij  en toen de Haven in, omdat de draaibrug open stond.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2010, 20:28:50 »
Hallo,

Hoe het ook is, het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren, maar helaas zal nooit elk ongeluk uit te sluiten zijn.

Zie zojuist dat over enkele minuten het programma Netwerk aandacht besteed aan dit zwaar ongeval.

Mvg

Freddy
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2010, 20:41:05 »
Het lijkt ook wel wat op het ongeluk bij Harmelen.
Twee treinen bij betrokken
Sneltrein en stoptrein
Eén van de treinen had vertraging
Rood sein gemist
Trein in de flank geraakt
Mist ( al was het bij Harmelen wel veel mistiger )
Veel doden en gewonden.
Maar hoe het ook zij, dit is heel erg en mijn gedachten gaan dan ook uit naar de gewonden en de nabestaanden.
Moge zij in de komende tijd veel steun en kracht krijgen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2010, 21:37:54 »
Wat ik overigens miste in de berichtgeving, ook in België, was de vergelijking niet alleen met Pécrot, maar ook met de drie (!!) ernstige andere ongevallen die de laatste drie jaar in België zijn geweest en waarvan er twee door absoluut en onwaarschijnlijk geluk niet hebben geleid tot enorm vele slachtoffers (ook nu, hoe wrang ook, had men het relatieve geluk dat het schoolvakantie is omdat de trein gewoonlijk volgepakt zat met scholieren)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 21:41:30 door Sicco Dierdorp »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2010, 22:42:07 »
Laten we de uitkomst van het onderzoek maar afwachten.
Rood sein missen kan
Maar er kan ook wat anders zijn:
Ter plaatse zouden werkzaamheden zijn waardoor maar 1 spoor voor beide richtingen beschikbaar was.
Nemen we Nijmegen in gedachten, daar raakte een trein op verkeerd spoor door fouten in de beveiliging na werkzaamheden
Bij Ede reed een 1700 met internationale trein op een overweg een oplegger en een auto aan nadat de overweg voor werkzaamheden spanningsloos was voor werkzaamheden.
Wat hier  aan de hand is zal zeker door infrabel uitgezocht worden
Ondertussen kunnen we niets anders doen dan medeleven aan de nabestaanden van de overledenen uitspreken

Henk B

André (Märklinfan)

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
  • Ook met dit loc-type ben ik groot geworden!
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #26 Gepost op: 15 February 2010, 23:17:00 »
Hallo,

Allereerst wil ik stil staan bij de nabestaanden van de slachtoffers en de gewonden een spoedig herstel toewensen.
Een reactie op timtrein m.b.t.: Citaat - Ook hier kunnen dit soort dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten - einde citaat.
Nu is het zo dat alleen de machinist in zijn cabine zit en deze scherp moet opletten, andere mensen hebben daar geen invloed op, alleen het beveiligingssysteem.
Ook de opmerking van een heer in België dat er meerdere treinen regelmatig door rood rijden is zeer verwerppelijk.
Door die scherpte van machinisten zijn er gelukkig relatief weinig ongevallen.

André.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 23:28:47 door André (Märklinfan) »
Overstap gemaakt naar 2-rail en NS materieel.
Uhlenbrock IB. Roco-Locmaus2. Loc's van Mehano DB 216, Roco NS 200/300, 500/600, 2200/2300 en 2400/2500. Artitec DE1 en DE-2. Roco DB VT98 railbus. Rijtuigen en wagens van Artitec, Märklin en Roco.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2010, 23:38:23 »
Het is en blijft mensenwerk, beveiliging óók. Op zich heel triest maar weer iets waaruit we moeten proberen lessen te leren. Vaak wordt de schuld afgeschoven door het leidinggevende kader om maar hun targets te kunnen halen. MCN en treindienstleiders worden onder druk gezet om dit te bewerkstelligen.
Fouten kunnen we niet uitsluiten, nu niet en in de toekomst ook niet want het is door de mens geschapen, ook de beveiliging!. Triest is dat er mensenlevens verloren zijn gegaan. We zullen nooit weten wat er bij beide MCN's is omgegaan kort voor de fatale botsing. Kortom de werkelijke waarheid zullen we nooit weten. We kunnen alleen maar hopen dat dit niet te frequent gebeurd.
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2010, 00:03:36 »
Ook de opmerking van een heer in België dat er meerdere treinen regelmatig door rood rijden is zeer verwerppelijk.
Door die scherpte van machinisten zijn er gelukkig relatief weinig ongevallen.

Volgens mij was deze heer in blauwe trui een vertegenwoordiger van de vakbond. Hij nam het juist op voor de machinisten, en zei dat deze te lang dagen maakten, en onder te grote druk stonden.

Morgen maar niet te veel aan denken als ik weer in de trein stap voor mijn rondje vergaderingen in de randstad.

Gerard.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #29 Gepost op: 16 February 2010, 07:58:38 »
Ik denk dat de mcn in België wel eens scherper zouden kunnen zijn dan hier, juist omdat de techniek ze minder 'in de gaten houdt' dan bij ons.

Daarnáást is het duidelijk dat het verkeer in België nu zo druk is geworden dat men echt niet verder kan met een systeem zonder remdwang.