Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Kees-Jan
Vandaag om 10:27:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26

Auteur Topic: schakelen met reed?  (gelezen 6223 keer)

N. Kerkhof

• Offline Offline
schakelen met reed?
« Gepost op: 14 February 2010, 15:30:04 »
Hoi,

voor dat ik echt ga bouwen ben ik mn baan aan het uitdenken...

Ik heb iets gelezen over schakelen met reed contacten en een magneet onder de loc.
Dit opent mogelijkheden die ik nog niet kende.

Ik wil een schaduw station bouwen waar bij elke loc die binnenkomt op het spoor de wissel van dat spoor om gaaten de stroom van dat baanvak afhaalt. ( dta laatste kan het FL zelf denkende wissel ook automatisch doen.

De volgende trein rijdt automatisch het volgende spoor op waar het zelfde gebeurt. De laatste trein sluit zn eigen spoor af en laat daarnaast de trein van het eerste spoor in beweging door het eertse wissel om te zetten.

Ook kan ik hiermee  een rijdende trein een baakvak achter zich laten afsluiten en bij het volgende vakhet weer laten openen. Zomaar wat dingen die ik als beginnende spoorfreak zit te bedenken.

Omdat ik niet digitaal wil gaan en geintereseerd ben in electronica hoop ik dit te gaan leren allemaal.

Ik snap er alleen nog geen snars van.... Hoe voer ik dat uit? Waar koop ik die contacten en hoe sluit ik het aan?

Als ik het goed begrijp schakeld dat reedcontact een relais wat weer een seintje geeft aan de wissel.

Ook zou ik bij een keerlus doormiddel van dit idee het baanvak vvan polariteit kunnen laten omschakelen. Heeft iemand een link naar de onderdlen die ik nodig heb kunnen geven? en misschien meer kunnen vertellen over de materie.

Ik heb een onderwerp of 30 zitten bekijken op diverse fora en websites maar alles is naar mijn idee al voorbij de basis en als beginner begrij;p ik er nog niet veel van.

alvast bedankt!

Nocki

Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:schakelen met reed?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2010, 15:44:22 »
Citaat
Als ik het goed begrijp schakeld dat reedcontact een relais wat weer een seintje geeft aan de wissel

Zelf gebruik ik dit voor analoge treinbeïnvloeding.
Misschien heb je er wat aan. Klik op de plaatjes voor een vergroting.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2010, 20:10:16 »
Hoi Jaap,

Bedankt voor je snelle reactie. Vanaf het moment dat je hebt gereageerd tot nu heb ik me in je site verdiept. (jouw site?)
Erg duidelijk en dit is idd wat ik bedoel.
Nu nog even zelf puzzelen hoe ik het laatste spoor weer kan laten zorgen dat het eerste spoor open gaat en alles goed zet voor de volgende stap maar dit is idd wat ik bedoel.
Wat fijn is is dat er ook links bij staan naar de conrad site. die ga ik nu even checken.

ernorm bedankt!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2010, 20:37:41 »
Als ik het goed zie kan ik met reeds en mono stabiele relais het volgende.

5 sporen. (schaduwstation) alle wissels staan in afbuigende stand naar het eerste "parkeerspoor"

spoor 1.
trein 1 komt binnen, rijdt over reedcontact schakelt de fl zelfdenkende wissel over. stroom valt van dit spoor af en trein staat stil.

Trein 2 komt eraan. rijdt automatisch spoor 2 op, rijdt over reedcontact schakelt de fl zelfdenkende wissel over. stroom valt van dit spoor af en trein staat stil.

Trein 3 komt eraan. rijdt automatisch spoor 3 op, rijdt over reedcontact schakelt de fl zelfdenkende wissel over. stroom valt van dit spoor af en trein staat stil.

enzovoort totaan spoort 5 welke geen wissel heeft.

Trein komt binnen op spoor 5, rijdt over reedcontact schakelt de fl zelfdenkende wissel van spoor 1 over. stroom valt van dit spoor af en trein staat stil.
Trein 1 verlaat het schaduwstation.

Nu komt de uitdaging:

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2010, 20:41:17 »
spoor 1 blijft open staan tot trein 1 er weer in rijdt.

Trein 2 rijdt dan door naar spoor 5 en botst tegen stilstaande trein 5 aan.

sniegoe!

Hoe krijg ik het voor elkaar dat trein 1 bij het verlaten alle 3 de wissels van sporen 2,3 en 4 na de eerste weer terug zet?
kan dat met een 2e reedcontact op spoor 1 welke de andere zijde van elke wisselbediening  van 2 3 en 4 schakeld? en dat tegelijk?

doordat deze niet wissel 1 schakeld blijft er stroom op sppoor 1 nstaan en komt er pas stroom op de rest als er een trein op spoor 1 komt. Op het moment dat spoor 1 wordt afgesloten gaat spoor 2 automatisch in bedrijf door dat die wissel nu stroom krijgt...

klopt dat een beetje?

alvast bedankt!

Nocki

ps. kan ik met 1 reedcontat  2 monostabiele relais schakelen?
ps2 ik blijf vragen stellen. waar haal je die magneetjes?
ps3 was er nu ook nog iets met een noord/zuidkant bij mageneten die bepaalde rreeds wel of neit aansturen?
« Laatst bewerkt op: 14 February 2010, 20:53:24 door N. Kerkhof »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2010, 21:28:31 »
Hoi Nocki,

De site is inderdaad van mij.
Volgens mij klopt je redenatie wel. Ik gebruik echter geen zelfdenkende wissels maar laat het reed/mono-stabielrelais  alle wissels schakelen. Loc schakelt met één contact: uitrijwissel spoor 1 in goede stand, inrijwissel spoor 1 terug en inrijwissel spoor 2 open.
Of te wel: 1>2>3>4>5>1
Het andere reedje schakelt de railspanning (aan/uit) d.m.v. een bi-stabiel relais.

Het is behoorlijk wat werk om alles aan de praat te krijgen maar op het analoge gedeelte van mijn nieuwe baan ga ik het ook weer toepassen.

Je kan meerdere relais' schakelen met één reedje.
De magneetjes komen uit kinderspeelgoed of zijn te koop in Houten bij de electronica man, zaal rechts tegen de lange achterwand ongeveer in het midden.
Ik heb eigenlijk nooit op noord/zuidkant gelet.

Groet Jaap
Groet Jaap

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2010, 22:08:15 »
Fantastisch!

Mooie site! bedankt voor alle hulp!
Wat betreft het schaduwstation is dit duidelijk! bedankt!

Ik kan met deze informatie ook een spoor maken met een trein die pendeld en dan met een bistabiel relais de polariteit van de rails omschakelen als de trein aan het einde is? Dat kan niet met een monostabiele relais denk ik of wel? of misschien met 2 monostabiele relais weer wel?

Ook met een keerlus kan je dat grapje uithalen denk ik. Zo kan je met een keerlus toch blijven rijden zonder zelf actie te moeten ondernemen...

bedankt! het is me een stuk duidelijker!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2010, 22:13:21 »
De magneetjes komen uit kinderspeelgoed of zijn te koop in Houten bij de electronica man, zaal rechts tegen de lange achterwand ongeveer in het midden.
Ik ga er niet vanuit dat het speciale magneetjes betreft (behalve wat montage betreft misschien) maar hele aardige magneetjes zitten ook in CD-rom-drives en aanverwante artikelen: de magneetjes die zorgen voor het veld waarin de laserkop door middel van de spoeltjes bijgestuurd kan worden, zijn absurd klein en sterk (ik heb een magneetje van 4x4x1,5 mm dat een halve kilo kan tillen)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2010, 22:19:27 »
Citaat
met een trein die pendelt en dan met een bistabiel relais

Het schema staat hier.
Motor is dan rails in dit geval en je hebt geen touwtje nodig...... ;)

Groet Jaap
Groet Jaap

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2010, 19:06:21 »
GEweldig! Dankjewel!

Ik zie dat de reed contacten 12vDC nodig hebben en de relais 16vAC. Waar haal ik dat vandaan? Kan dat met een trein trafo of moet ik een andere adapter kopen hiervoor?

Ik ben ondertussen flink aan het nadenken en het plan wordt steeds mooier en groter. Zonder jhullie hulp was ik zo ver niet gekomen!
bedankt!

NOcki

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2010, 19:13:10 »
Relais en reed werken op 12 volt =.
Koop een trafo met secundair 12Volt= ong.0,2-0,5 Amp. in de kringloopwinkel. Goedkoop en meteen gebruiksklaar.

Gr.Jaap

edit: hetgeen dat je wilt schakelen kan AC of DC zijn.
Groet Jaap

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2010, 19:19:04 »
merci,

ik zag het verkeerd. de wissels schakelen op16v en dat komt uit mn trafo. Ik haal die info van dit plaatje :

De reeds hebben dus wel 12v gelijkstroom (ac) nodig. Daarvoor dus even een gelijkstroom adaptertje kopen. Hoger ampere kan geen kwaad als het maar meer is dan 2 ma?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2010, 19:29:54 »
De reeds hebben dus wel 12v gelijkstroom (ac) nodig.
Het zijn niet de reeds die 12V gelijkspanning nodig hebben. De relais hebben spoelen voor 12V gelijkspanning, en daarom heb je dus een 12V gelijkspanningsvoeding nodig.
Gelijkstroom is overigens DC. AC is wisselstroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2010, 19:37:04 »
Het zijn niet de reeds die 12V gelijkspanning nodig hebben. De relais hebben spoelen voor 12V gelijkspanning, en daarom heb je dus een 12V gelijkspanningsvoeding nodig.
Gelijkstroom is overigens DC. AC is wisselstroom.

Natuurlijk.. stom. De reeds zijn niet meer dan een drukknop. Hij maakt de stroomkring voor de relais compleet.

merci!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2010, 19:43:34 »
Citaat
Hoger ampere kan geen kwaad als het maar meer is dan 2 ma?

0,2 Amp. is 200 mA.....!

Een relais is een 'schakelaar' waarmee je met een kleine stroom(A) grotere stromen kan schakelen.

Gr. Jaap 
Groet Jaap