Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Aristad - (Baanplan H0)  (gelezen 4934 keer)

JeroenH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Aristad - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 February 2010, 19:40:24 »
Ik ben hier nieuw op het forum en wil graag jullie hulp vragen bij een baanontwerp.

Allereerst een korte introductie. We gaan met een aantal familieleden een baan maken in schaal H0. We zijn allemaal vrij onbekend met het opzetten van en baan dus kunnen we zeker hulp en tips van jullie gebruiken.

Ik begin maar gewoon met het plaatsen van het schema in twee delen:

Bovenbaan:



Onderstation:


Alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 04:50:18 door Hans van de Burgt »

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Aristad baan (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2010, 19:50:05 »
Allereerst welkom op het forum.

Op het eerste gezicht is het best wel al een aardig plan,
Maar kun ke eens wat meer info over de maten, merk rails, etc.

dan kunnen we ook beter opmerkingen erover maken.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Aristad baan (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2010, 20:03:36 »
Maak eventueel direct een close-up van je spiraal..
Er staan daar nogal wat sporen waarvan niet direct duidelijk is hoe deze gekoppeld gaan worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Aristad baan (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2010, 22:41:46 »
Hoi Jeroen,

wat een goed idee om samen met familieleden een baan te beginnen.
Een betere manier om gezellig te doen is er niet naar mijn mening.

Een belangrijke tip daarbij is wel; maak hele goede afspraken.
Dit geldt overigens altijd wanneer je samen werkt, maar met familie misschien nog wel meer. Want als je elkaar niet meer aan kunt kijken op een verjaardag dan heb je de poppen aan het dansen.
Dus goed van te voren bespreken wat jullie willen en wie waar voor verantwoordelijk is. En zet dat ook op papier.
- Mike

kevinhhw

  • Gast
Re:Aristad baan (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2010, 09:45:32 »
dat word vast een prachtige baan ;D :D ;) :) (y) :o 8)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Aristad baan (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2010, 11:17:33 »
Ziet er idd. behoorlijk goed uit. Het is een leuk baantje, zeker en meer dan ik voorlopig kan bouwen. Als het puur is om te spelen is, dan moet je niks meer veranderen. Als je ook enigszins realistisch wilt rijden (met behoud van het lokdepot) zou ik toch enkele dingen veranderen.

Grootste fout rijtechnisch is dat de doorgaande weg van rechts naar links over een gebogen wissel loopt. Zeker met modelspoorwissels betekend dit dat de trein moet afremmen, daar hij anders zou ontsporen. Tevens moet je elektrisch oppassen. Het middelste spoor (waar ik het over heb) zou rechts aan het bovenste spoor aangesloten kunnen zijn, liefst met een wissels waardoor er 'immer gerade aus' door het station gereden wordt.

Tenzij je in Tijdperk 5 rijdt met alleen containertreinen vindt ik dat de goederensporen ontbreken. Er wordt dus blijkbaar alleen rondgereden met een stop in het station? Ik zou dus minstens 1 of 2 spoortjes voor goederenvervoer inplannen met 1 of 2 aansluitingen erbij, zodat je ook wat kan doen terwijl de rest van de treinen (automatisch) voorbijrijden. Ook zou ik bij het schaduwstation wisselverbindingen leggen tussen de 2 hoofdsporen, zodat je met een treinstel of trek-duwtrein tussen hoofdstation en schaduwstation kan penderen i.p.v. alleen rondjes rijden.

Er is een leuke draaischijf - waarschijnlijk met ringlokloods ? - maar hij is op meerdere punten onpraktisch. Ten eerste, waarom is deze draaischijf er überhaupt ?  Een museum ? was hier ooit noodzaak om van loks te wisselen of voor voorspan of opdrukdienst i.v.m. hellingen ? Zeker met het ontbreken van goederensporen zijn er geen treinen die eigenlijk beginnen of eindigen op jouw station, waarmee een complete draaischijf een beetje veel lijkt. Ook een meer praktisch probleem, waar zijn de rest van de voorzieningen ?  Alleen al een diesellocomotief heeft minimaal een tankplaat nodig en eventueel een punt om zand bij te vullen. Bij stoomlocomotieven wordt het erger en heb je ook dingen als waterkranen, slakkensporen, kolenlaadplaatsen en nog veel meer nodig. Dit ontbreekt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

JeroenH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2010, 09:19:29 »
Ten eerste allemaal bedankt voor de reactie.

Het is zeker leuk om zo'n baan te gaan beginnen met familie en daar hebben we ook goede afspraken over gemaakt.

We zijn ondertussen al weer behoorlijk aan het sleutelen geweest in het ontwerp. We hebben besloten om de lange banen aan de achterkant vanaf en naar het onderstation te laten vervalen. We kiezen voor een dubbele spiraal.  Alvast even plaatjes hieronder van de bovenbaan en het onderstation. Ik zal hier later nog wat details aan toevoegen.





Het is zeker een afweging of we een baan gaan maken die zo natuurgetrouw mogelijk is of een baan gaan maken waar een leuke diversiteit in het rijden mogelijk is. We gaan proberen daar een balans in te vinden. Er zullen zeker dingen in komen te zitten die het doorrijden op de hoofdbaan belemmeren maar dat moet dan maar ten gunste de mogelijkheden op de baan  ;D.

Bijvoorbeeld (gebogen) wissels in de hoofdbaan. Dan zullen we in moeten stellen dat op da stuk minder hard gereden gaat worden.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2010, 09:38:43 »
Allereerst is het baanplan al wat speelser geworden. Dat is een stap in de goede richting.
Maar linksonder is een groot probleem.

Allereerst hebben jullie met de keerdriehoek het bekende keerlusprobleem geintroduceerd. Ik ga er daarbij van uit dat jullie 2 rail gaan rijden. (Bij 3 rail is dat probleem neit aanwezig)
Bij een keerlus moet je een keerlusschakeling gaan gebruiken om het kortsluitprobleem op te lossen. De beste optie hiervoor is de ultieme keersluschakeling die zonder kortsluitmethode werkt. Dit betekent wel dat je langste trein in het keerlusblok moet passen. Dit limiteert de lengte van de treinen. Kijk hier eerst eens goed naar en zoek op het forum maar eens op keerlusproblemen en oplossingen.

Tweede probleem is de spiraal linksonder naar het schaduwstation. Daar ga jullie een groot probleem krijgen met de helling. Een gebruikelijke helling is maximaal 3% (3 cm stijgen/dalen op 1 meter lengte). Dit gaan jullie nooit halen. Daarbij komt dat er dan ook nog meegebogen wissels in die helling liggen. Dat is vragen om problemen. Die wissels kunnen jullie beter verplaatsen naar de ingang van het schaduwstation (in het vlakke geddeelte).

Gr.
Eric
Gr.
Eric

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2010, 10:12:42 »
Op zich een leuk speels ontwerp.
Eric heeft al een paar behartenswaardige punten aangegeven.
Daaraan zou ik nog de volgende punten willen toevoegen:
De opstelsporen zou ik allen in 1 been van de lus opnemen (maakt het automatiseren wat eenvoudiger).
Bij de groene rangeersporen zou ik naar rechts minimaal 1 uithaalspoor maken en zodoende de hoofdbaan vrijlaten bij rangeerbewegingen.

Mvg

Gerrit

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2010, 11:52:36 »
Ik lees net in het topic 'Buurdal in H0' dat er daar met gemak een stijgingspercentage van 4,5 % te halen is met zware locomotieven zonder slipbandjes en rijtuigen die ouder en waarschijnlijk ook zwaarder zijn (als ik het goed geinterpreteerd heb). Correct zal het misschien niet zijn, maar mogelijk is het dus blijkbaar wel. Wat wellicht mee zou kunnen tellen is dat het daar om een rechte stijging gaat en dit een spiraal is, maar zelfs dan lijkt een grotere stijging haalbaar.

Tom.
Spoor 0 adept

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2010, 17:18:37 »
De steiging is inderdaad recht met 4,5%, het gewicht van de 5 Liliput wagens is het dubbele dan het gewicht van de Piko 01, deze is dan ook nog eens een DDR piko. De 03 is nog een gans metalen Flm,hiervan is het gewicht van de wagens maar 1/4 meer als de loc, alles doet het zonder probleem.
Mijn railspiraal leunt kort bij 3,5% aan, binnencirkel R 42 waarlang ze omhoog gaan. Op 1 en1/2 omwenteling stijgen ze 22 cm. Zaak is de steiging gelijdelijk aan te vangen zodat de loc met alle voetjes op de rails blijft.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2010, 02:21:50 »
Nog een tip vergeten mee te geven wat gebogen wissels betreft.
Tracht deze te plaatsen zodat u deze altijd uitrijdt, eventjes voorstellen met een Y uitrijden is van boven naar onder, inrijden is van onder naar boven.
Op deze wijze kan je sneller door gebogen wissels.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2010, 11:45:52 »
Het ligt ook nog eraan van welk merk de wissels zijn.
Die van peco zijn een stuk minder scherp als de van roco, fleischmann en märklin.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

alexboom

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2010, 17:19:14 »
Hoi Jeroen,

in je baanplan zitten in je bochten gemaakt met flexrail een aantal rode stukken, hier geeft anyrail aan dat de straal dan te krap is.
Mvg Alex

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Aristad - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2010, 20:21:07 »
Volgens mij zijn de sporen in het schaduwstation wat kort.
De meeste stammen zijn toch bijna 2 meter.
Dan moeten de treinen ook nog uitrollen als je digitaal rijdt.

Misschien moet je het schaduw station diagonaal maken.
dat heb ik ook gedaan bij mijn huidige ontwerp.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html