Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Ontraxs 2026 door Frank 123
Vandaag om 11:25:56
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 11:19:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
  

Auteur Topic: VAM Wagens  (gelezen 2802 keer)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
VAM Wagens
« Gepost op: 08 February 2010, 16:56:21 »
Een modelbouw kennis van mij bouwt in de schaal 1:28 houten radiografisch gestuurde treinmodellen.
Hij is nu bezig een model van een VAM wagen te bouwen, het model moet straks kunnen kiepen.
Maar nu is onze vraag, gaan de deuren van de wagons open op zwaartekracht of worden de deuren hydraulisch geopend.
We hopen dat op dit forum iemand ons uit de onzekerheid kan helpen

Met vriendelijke groet, Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VAM Wagens
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2010, 17:34:29 »
Je geeft aan, dat het model moet kunnen kiepen. Dan komen alleen de laatste generatie VAM-wagens in aanmerking (bouwjaar vanaf 1970), deze konden namelijk hydraulisch kiepen, waarbij de klep openging. De oude(re) VAM wagens, de zogenaamde zadelwagens konden niet kiepen. Hierbij werden de zijkleppen bedient, waarbij de inhoud door de zwaartekracht gelost werd. Overigens, er zijn onlangs nog diverse draadjes geweest over de VAM-wagens. ;) Ik weet ze zo even niet te vinden, maar daar staat veel info in. Ik hoop, dat het zo een beetje duidelijk is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2010, 23:04:51 »
Een complete beschrijving is te vinden in Railhobby 1991, blz: 16/21
Citaten:
"In 1930 kwamen de eerste 60 wagens in dienst. Hiervan  waren er 25 beremd, de overige 35 stuks waren voorzien van doorgaande luchtleidingen. De agens hadden een zadelvormige 'vloer' en over vrijwel de gehele zijwanden vanaf de bovenzijde scharnierende kleppen. Deze konden ten behoeve van de lossing op één van de VAM-viaducten worden geopend. Dat gebeurde met behulp van perslucht". Bijnaam was dan ook 'luchtwagens'.

"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".

Scan op aanvraag  8)
Gerrit F

Van de draad af....

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3407
    • nederlof.net
Re:VAM Wagens
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2010, 13:04:38 »
In de Railhobby van november of december 2009 staat ook een artikel over de VAM wagens.
Of daar nog details instaan die wat toevoegen op bovenstaand verhaal weet ik niet.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2010, 13:11:15 »
Dag Willem,

Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
De luiken van de kantelwagens gingen tijdens het kantelen niet hydraulisch open, dit ging gewoon op zwaartekracht.

Succes met de bouw,

Jeroen
Treinen moeten rijden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2010, 13:21:33 »
Jeroen,

Dus volgens jouw is het verhaal uit de Railhobby fout?  ???
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:VAM Wagens
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2010, 13:26:56 »
Dat staat niet in jouw citaat, ik neem aan dat een 'hefcylinder' de bakken heft en niet de zijkleppen opent;

"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".

Dat openen zou dan vanzelf (zwaartekracht) kunnen gaan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2010, 13:33:29 »
Dat klopt dan ook weer.
Info is zo te zien niet volledig.
Vraag ik me alleen af hoe men de kleppen ontgrendeld.
Doe je dit voordat men het 'viaduct' oprijd?
Loop je wel de kans een deel van de lading voortijdig te verliezen.
Op het 'viaduct' is geen looppad aanwezig en ik vermoed dat men uit veiligheidsoverwegingen daar ook niet mag komen om de kleppen te ontgrendelen.

We hebben een puzzeltje.... ;D
Gerrit F

Van de draad af....

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3407
    • nederlof.net
Re:VAM Wagens
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2010, 13:37:03 »
In RH december 2009 staat alleen dit:
Citaat
in 1968/1970 versschenen 70 kantelbakwagens van Werkspoor, die 40 ton konden laden.
Ze beschikten over twee bakken die — hydraulisch/elektrisch bediend — elk naar een andere zijde kantelden
om hun lading te lossen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2010, 13:53:10 »
Dag Willem,

Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
Jeroen

Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2010, 16:17:26 »
Net even het boek: "Een grondige zaak, 50 jaar Vuilafvoer Maatschappij VAM/1929-1979" doorgenomen en ook daar kom ik niet verder met hetgeen we hier inmiddels al weten.  :-\

Gerrit F

Van de draad af....

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:VAM Wagens
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2010, 16:40:47 »
Volgens mij had Boerpost het al genoemd; de oudere wagens losten m.b.v. de zwaartekracht, vandaar ook de zadelvormige bodem. Het ontgrendelen gebeurde dan pneumatisch. Zo schijnt er in Eindhoven ooit eens een trein zijn lading gelost te hebben door het aansluiten van de luchtleiding van de trein aan de losleiding van de wagens.

Nadeel van lossing door zwaartekracht is dat er vaak wat afval in de bak blijft liggen, doordat de deuren weer dichtklappen als de massa in de wagen te klein is geworden. Ook vastvriezen van de lading kwam voor, zodat handmatig de laatste restjes weggehaalden moesten worden. Bij de kantelende hydraulische bakken was de kans op achterblijven van lading natuurlijk veel kleiner.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2010, 20:56:45 »
Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D

Poeh, Tjabbe en Puzzelen. Dat heeft heel wat zweetdruppeltjes gekost vermoed ik zo.  :o
« Laatst bewerkt op: 12 February 2010, 21:45:20 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:VAM Wagens
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2010, 21:16:32 »
Mensen Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zal later wat fotos plaatsen van de gebouwde wagen

met vriendeljke groet, Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort