Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:09
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 18:34:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
  

Auteur Topic: VAM Wagens  (gelezen 2728 keer)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
VAM Wagens
« Gepost op: 08 February 2010, 16:56:21 »
Een modelbouw kennis van mij bouwt in de schaal 1:28 houten radiografisch gestuurde treinmodellen.
Hij is nu bezig een model van een VAM wagen te bouwen, het model moet straks kunnen kiepen.
Maar nu is onze vraag, gaan de deuren van de wagons open op zwaartekracht of worden de deuren hydraulisch geopend.
We hopen dat op dit forum iemand ons uit de onzekerheid kan helpen

Met vriendelijke groet, Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VAM Wagens
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2010, 17:34:29 »
Je geeft aan, dat het model moet kunnen kiepen. Dan komen alleen de laatste generatie VAM-wagens in aanmerking (bouwjaar vanaf 1970), deze konden namelijk hydraulisch kiepen, waarbij de klep openging. De oude(re) VAM wagens, de zogenaamde zadelwagens konden niet kiepen. Hierbij werden de zijkleppen bedient, waarbij de inhoud door de zwaartekracht gelost werd. Overigens, er zijn onlangs nog diverse draadjes geweest over de VAM-wagens. ;) Ik weet ze zo even niet te vinden, maar daar staat veel info in. Ik hoop, dat het zo een beetje duidelijk is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2010, 23:04:51 »
Een complete beschrijving is te vinden in Railhobby 1991, blz: 16/21
Citaten:
"In 1930 kwamen de eerste 60 wagens in dienst. Hiervan  waren er 25 beremd, de overige 35 stuks waren voorzien van doorgaande luchtleidingen. De agens hadden een zadelvormige 'vloer' en over vrijwel de gehele zijwanden vanaf de bovenzijde scharnierende kleppen. Deze konden ten behoeve van de lossing op één van de VAM-viaducten worden geopend. Dat gebeurde met behulp van perslucht". Bijnaam was dan ook 'luchtwagens'.

"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".

Scan op aanvraag  8)
Gerrit F

Van de draad af....

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re:VAM Wagens
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2010, 13:04:38 »
In de Railhobby van november of december 2009 staat ook een artikel over de VAM wagens.
Of daar nog details instaan die wat toevoegen op bovenstaand verhaal weet ik niet.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2010, 13:11:15 »
Dag Willem,

Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
De luiken van de kantelwagens gingen tijdens het kantelen niet hydraulisch open, dit ging gewoon op zwaartekracht.

Succes met de bouw,

Jeroen
Treinen moeten rijden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2010, 13:21:33 »
Jeroen,

Dus volgens jouw is het verhaal uit de Railhobby fout?  ???
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:VAM Wagens
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2010, 13:26:56 »
Dat staat niet in jouw citaat, ik neem aan dat een 'hefcylinder' de bakken heft en niet de zijkleppen opent;

"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".

Dat openen zou dan vanzelf (zwaartekracht) kunnen gaan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2010, 13:33:29 »
Dat klopt dan ook weer.
Info is zo te zien niet volledig.
Vraag ik me alleen af hoe men de kleppen ontgrendeld.
Doe je dit voordat men het 'viaduct' oprijd?
Loop je wel de kans een deel van de lading voortijdig te verliezen.
Op het 'viaduct' is geen looppad aanwezig en ik vermoed dat men uit veiligheidsoverwegingen daar ook niet mag komen om de kleppen te ontgrendelen.

We hebben een puzzeltje.... ;D
Gerrit F

Van de draad af....

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re:VAM Wagens
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2010, 13:37:03 »
In RH december 2009 staat alleen dit:
Citaat
in 1968/1970 versschenen 70 kantelbakwagens van Werkspoor, die 40 ton konden laden.
Ze beschikten over twee bakken die — hydraulisch/elektrisch bediend — elk naar een andere zijde kantelden
om hun lading te lossen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2010, 13:53:10 »
Dag Willem,

Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
Jeroen

Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:VAM Wagens
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2010, 16:17:26 »
Net even het boek: "Een grondige zaak, 50 jaar Vuilafvoer Maatschappij VAM/1929-1979" doorgenomen en ook daar kom ik niet verder met hetgeen we hier inmiddels al weten.  :-\

Gerrit F

Van de draad af....

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
    • Mijn fotosite
Re:VAM Wagens
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2010, 16:40:47 »
Volgens mij had Boerpost het al genoemd; de oudere wagens losten m.b.v. de zwaartekracht, vandaar ook de zadelvormige bodem. Het ontgrendelen gebeurde dan pneumatisch. Zo schijnt er in Eindhoven ooit eens een trein zijn lading gelost te hebben door het aansluiten van de luchtleiding van de trein aan de losleiding van de wagens.

Nadeel van lossing door zwaartekracht is dat er vaak wat afval in de bak blijft liggen, doordat de deuren weer dichtklappen als de massa in de wagen te klein is geworden. Ook vastvriezen van de lading kwam voor, zodat handmatig de laatste restjes weggehaalden moesten worden. Bij de kantelende hydraulische bakken was de kans op achterblijven van lading natuurlijk veel kleiner.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:VAM Wagens
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2010, 20:56:45 »
Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D

Poeh, Tjabbe en Puzzelen. Dat heeft heel wat zweetdruppeltjes gekost vermoed ik zo.  :o
« Laatst bewerkt op: 12 February 2010, 21:45:20 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:VAM Wagens
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2010, 21:16:32 »
Mensen Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zal later wat fotos plaatsen van de gebouwde wagen

met vriendeljke groet, Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort