Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:05:07
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:03:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:57:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jean
Vandaag om 09:41:01
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Eurospoor 2010  (gelezen 126647 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #420 Gepost op: 01 November 2010, 09:16:16 »
Ik ben ook weer een beetje bijgeslapen. Na drie dagen Eurospoor op de BNLS stand hadden vooral de voetjes het zwaar. Maar het was echt de moeite waard. Enorm gezellig op de stand en kan ik moeilijk iets over bezoekersaantallen zeggen. Ik weet niet of er veel of weinig mensen waren, maar bij ons op de stand kwam het regelmatig voor dat er gewoon geen tijd was om te lunchen, zoveel aandacht was er voor de demo's en testbaan. Ontzettend leuk!
En natuurlijk, ook een heel leuk team. Het was leuk 3 dagen met jullie op de stand door te brengen.

Mooi mooier mooist - en minder fraai
Gistermiddag ben ik nog weer eens de zaal ingelopen om de baantjes te bekijken waar ik nog niet aan toegekomen was. Voor mij waren de Engelse baantjes toch weer het mooist. Niet omdat ik zelf natuurlijk Engels N (1:148) rij, maar omdat daar aandacht aan het detail gegeven is.


Klik

Zijn het dan echt topstukken? Nee hoor, de boompjes van Jos en Marty zijn echt mooier, en de styreen U-tjes van Karst zijn veel natuurgetrouwer dan wat op deze baan in elkaar gezet is, maar het gaat om het geheel. Er is aandacht aan de compisitie besteed, er is een plaatje neergezet en er is veel liefde in gestoken.


Klik

Deze composities op de vierkante meter stonden in behoorlijk contrast met de banen van de modelspoorverenigingen. Deze stonden veelal vol met kant en klaar in elkaar geplakte huisjes en afhaal-boompjes. Ik heb in dit draadje al gelezen over racebanen, haakse bochten enzovoorts en ja, mijn persoonlijke mening is ook dat ik dat minder mooi vindt om naar te kijken. Maar of het dan allemaal zo slecht is wat er stond...

Bob de Bouwer en de Dikke Controleur
Op de beurs heb je gewoon verschillende groepen publiek. Veel van de mensen die in did draadje de boventoon voeren zijn echte modelbouwers, maar er zijn veel meer modelspoorders, jong en oud die graag met treintjes rijden en juist dat willen zien. Als je naar het concept van Eurospoor kijkt, dan zie je dat goed terug. De hobby moet ook toegankelijk blijven. Als er alleen maar top spul staat waarop je tachtig jaar moet oefenen voordat je het zelf kunt doen begint niemand meer aan deze mooie hobby.

Het is eigenlijk precies hetzelfde op dit forum. Als er alleen maar klasse spul staat, dan durft niemand er meer aan te beginnen. Geef je zoon nou die racebaan (en speel er stiekem lekker zelf mee) en dat bouwen komt vanzelf wel. Begin nou met die huisjes met dikke uitpuilende lijmklodders, dat airbrushen komt wel een keer.

Groet,

Johan Vermij
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 09:17:57 door Johan Vermij. Reden: nog even groet toegevoegd »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #421 Gepost op: 01 November 2010, 09:39:49 »
Ja, dat is natuurlijk het verhaal dat we altijd te horen krijgen maar om iets te bouwen wat wel 'klopt' als geheel hoef je echt geen tachtig jaar te oefenen. Floris Dilz en zijn maat deden dat al toen ze een jaar of 17 waren met een budget van minder dan nul (Marxwolde op Rail 2004). Zoals je zelf al zegt; je hoeft heus niet met het meest gedetailleerde materieel te rijden of de allermooiste boompjes op je baan te hebben staan om toch een overtuigende totaalindruk wan een spoorweg in een bepaalde omgeving en tijd neer te zetten. Daar hoef je echt geen tachtig jaar voor te oefenen.

Ik denk persoonlijk dat er meer mensen niet beginnen met modelspoor vanwege het kinderachtige en soms zelfs een beetje seniele imago dat er juist door die racebanen waar treinen zonder enige 'zin' eindeloos rondtollen in een soort kermisattractie van bontgekleurd plastic (en de 'beheerders' van het spul die op tuinstoelen anno 1975 met hun rug naar het publiek hun van huios meegebrachte boterhammen oppeuzelen) dan dat er potentiele modelspoorders afhaken omdat ze op beurzen banen van een 'te' hoog niveau zouden staan.

Misscihen is juist wel het racebanen- en gifgroenegrasmattenpubliek (en inderdaad, dat bestaat; die mensen zijn waaschijnlijk nog nooit binnen een straal van tien kilometer van een echte spoorweg geweest, of ze komen er wel maar nooit zonder hun geleidehond ;) ) wel het grootste struikelblok voor een bredere acceptatie van de hobby. Kijk op een beurs eens om je heen, aanschouw de bejaardenmobielen op de parkeerplaats en vergelijk dat met op je werk of het straatbeeld in het centrum van een middelgrote stad. Valt je iets op?  ;)

Komen er door Wesley Snijder minder F-jes op het veld omdat ze denken dat ze dat toch nooit kunnen? Zijn Hamilton, Webber en Alonso verantwoordelijk voor lege stoelen bij race-incentives op Zandvoort omdat ze te goed zijn? Ehm, dacht het niet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #422 Gepost op: 01 November 2010, 09:50:11 »
het grootste struikelblok voor een bredere acceptatie van de hobby

Is dat dan een doel?
No dress rehearsel, this is our life.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #423 Gepost op: 01 November 2010, 09:57:47 »
Ik ben het niet eens met het commentaar op het niveau van de banen. Eurospoor is veel meer een gezinsuitje (ik herinner me nog het gezeur van de klinknageltellers over kinderen op Ontraxs....) dus is de diversiteit belangrijker dan het niveau. Bovendien waren er voldoende banen met zoveel detail dat je er best een half uur voor uit kon trekken.

Als je alleen maar dit niveau neerzet heb je wel een week nodig om alles in je op te nemen.
Maar ook modules met vooral rijlengte, wat kinderen aanspreekt omdat ze benieuwd zijn waar die trein allemaal heengaat.
En wat te denken van de nostalgische Trix club? Daar is vrijwel geen enkele vorm van landschapsbouw toegepast, maar toch is het leuk om te zien.

En er waren inderdaad ook simpel opgebouwde modules. Maar men zal zich moeten realiseren dat het meerendeel van de modelspoorliefhebbers absoluut niet in staat is, zowel qua talent als financieel, om dit niveau te ontstijgen. Dan is het helemaal niet erg om ook een paar banen neer te zetten die juist voor die groep een bron van inspiratie zijn omdat het voor hen een realistische doelstelling is zoiets na te bouwen.
Ik denk daarom dat hier absoluut een goede mix is gevonden. Voor de critici was er heus genoeg te zien, bovendien konden ze elkaar zo ook weer eens treffen; maar er was ook genoeg voor de rest van het publiek, zoals een Legoland voor de kleintjes; de GWR waar prachtig te zien was wat je met hout allemaal kunt doen;  een fraai stukje berg- en mijnbouw waar de nadruk op soldeertechniek lag; het station Scheveningen in aanbouw van BCN, waar je goed kunt zien hoe dat gebouwd wordt; leuke gadgets als modelspoor in een oude magnetron of vioolkoffer; en banen met eenvoudige landschappen die juist daardoor een haalbaar voorbeeld zijn voor velen.

En voor de collectie mooiste kunstwerkjes van Europa gaan we gewoon ook weer naar Ontrax.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #424 Gepost op: 01 November 2010, 10:00:21 »
Goeiemorgen allemaal,

Ik sluit mij aan bij de reactie's al gegeven; een fantastisch weekeinde. Prima vermaakt met een gezellig clubje in de stand van BNLS. Uitstekend georganiseerd en zonder enig probleem. Hulde daarmee aan de organisatoren! Lekker geouwhoerd met deze of gene en toch een mooi stukje promotie richting het bezoekend publiek van Eurospoor. Bedankt namens mij en mijn zoon Kilian die mij het weekeinde geholpen heeft. Ook hij vond het een mooi weekeinde!

Citaat
Fantastisch om de echte Meesters aan het  werk te zien... Karst met zijn plan U en zijn styreen bouw, Eric de weatherman, niet alleen een kunstenaar in het  verweren maar ook met een schitterend gedetailleerd diorama, Martin met zijn begrassing en bomen, ofcourse natuurlijk ook de echte bomen maker  ( shame over me... ik vergat zijn naam    maar denk dat iedereen wel weet wie ik bedoel ) en niet te vergeten Ronald met zijn fantastische diorama Cornfield Yard, een meesterstuk op zijn eigen en voor mij persoonlijk een van de topstukken op deze beurs.  ( hopelijk heeft hij nog wat plaats op zijn hoed voor deze extra pluim bovenop de velen die hij ondertussen al wel gekregen heeft ) .  Deze mensen verheffen modelbouw gewoon tot Kunst met een grote K waarbij velen van ons nog heel wat kunnen van leren !

Mooi compliment toch? (en ja Peter, ik begin inmiddels moeilijk te lopen.... ;))

Citaat
Op de beurs heb je gewoon verschillende groepen publiek. Veel van de mensen die in did draadje de boventoon voeren zijn echte modelbouwers, maar er zijn veel meer modelspoorders, jong en oud die graag met treintjes rijden en juist dat willen zien. Als je naar het concept van Eurospoor kijkt, dan zie je dat goed terug. De hobby moet ook toegankelijk blijven. Als er alleen maar top spul staat waarop je tachtig jaar moet oefenen voordat je het zelf kunt doen begint niemand meer aan deze mooie hobby.

Het is eigenlijk precies hetzelfde op dit forum. Als er alleen maar klasse spul staat, dan durft niemand er meer aan te beginnen. Geef je zoon nou die racebaan (en speel er stiekem lekker zelf mee) en dat bouwen komt vanzelf wel. Begin nou met die huisjes met dikke uitpuilende lijmklodders, dat airbrushen komt wel een keer.

Precies Johan, en daar sla je de spijker op zijn kop. Het concept van Leo draait al jaren succesvol, dat blijkt uit de grote getallen volk dat elk jaar weer naar binnen loopt en betaald ;) Persoonlijk denk ik dan ook dat de discussie's en vergelijkingen met andere shows in het land geen zin (meer) hebben, want een ieder doet het lekker op zijn eigen manier. En voor allen werkt dat blijkbaar goed. Op deze manier bedien je eigenlijk al je modelsporend publiek op welk "sporend" niveau dan ook. Mooi toch?

Voor mijzelf; allen bedankt die mijn baantje gevolgd hebben op BNLS. De leden maar ook veel niet-leden naar nu blijkt. Een fijn gevoel daar temeer blijkt dat dit soort draadjes (of die nou van mij zijn of wie dan ook) erg gewild en gevraagd zijn om te kijken hoe bepaalde dingen gedaan worden. Ik ben blij dat ik op deze manier daar op de een of andere manier aan bijgedragen heb. Nogmaals; allemaal heel erg bedankt!

Grtz, Ronald.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #425 Gepost op: 01 November 2010, 10:09:34 »
Kijk op een beurs eens om je heen, aanschouw de bejaardenmobielen op de parkeerplaats en vergelijk dat met op je werk of het straatbeeld in het centrum van een middelgrote stad. Valt je iets op?  ;)

Zeker gisteren niet op Eurospoor geweest? Of wel? De zondag wordt niet voor niets Buggy-dag genoemd... Veel gezinnen die dan komen. Je ziet een verschil in dagen in het "soort" bezoekers: Vrijdag de die-hards die mooie dingen willen zien en/of als eerste naar de koopjesmarkt rennen omdat ze bang zijn dat "hun" treintje meteen uitverkocht is. De zaterdag een mengelmoes van die twee...

Dat hebben we dus ook gemerkt bij de workshops. Op zich werden deze goed bezocht. Vooral de workshop solderen was populair bij jong en oud. Eigenlijk was alleen op vrijdag belangstelling voor "inleiding tot CAD-tekenen". Dat klinkt toch te moeilijk voor veel mensen... Voor baanontwerp was verschillend belangstelling. 's ochtend goed 's middags wat minder en soms stonden ze nog buiten de stand mee te kijken zo vol was deze dan...

Tja voor alles is een bepaald soort publiek. Je kan niet iedereen tevreden stellen. En wat hier al eerder gezegd is: Iedere beursorganisatie heeft haar eigen concept en probeert dat op haar manier uit te voeren.

Ik denk persoonlijk dat er meer mensen niet beginnen met modelspoor vanwege het kinderachtige en soms zelfs een beetje seniele imago dat er juist door die racebanen waar treinen zonder enige 'zin' eindeloos rondtollen in een soort kermisattractie van bontgekleurd plastic (en de 'beheerders' van het spul die op tuinstoelen anno 1975 met hun rug naar het publiek hun van huios meegebrachte boterhammen oppeuzelen) dan dat er potentiele modelspoorders afhaken omdat ze op beurzen banen van een 'te' hoog niveau zouden staan.

Kijk vroeger vond men bij de Bart Smit & Intertoys ook treinen maar die zijn, op enkele zelfstandige ondernemrs na, in de jaren 90 gestopt met het verkopen van modeltreinen. Puur omdat het een dure aangelegenheid voor dat soort winkels is. Denk aan relatief grote voorraad nodig, gespecialiseerd personeel nodig, lage omloopsnelheid van de artikelen, dat maakt het niet interessant voor de grotere ketens. Als kind nu kom je niet meer automatisch meer in aanraking met modeltreinen. Die moet je dus al krijgen van je familie.

De meeste kinderen willen gewoon met een trein rijden en dan wel zo hard mogelijk. Veel rails op een (te) kleine plaat. Goed dat is iedereen zijn beleving van zijn/haar hobby. Jonge aanwas is er zeker, kijk maar eens hier op het forum. Er zitten hier genoeg "jongeren" en sommige maken hele mooie banen echte kunstwerken, anderen zijn lekker aan het rijden met hun snelle treinen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #426 Gepost op: 01 November 2010, 10:12:00 »
Zoals altijd weer vele reakties op eurospoor...elk jaar weer, de een vind het leuk de ander bagger, zelf kan ik niets zeggen over de banen die er stonden want ik heb van eurospoor niks gezien alleen maar BNLSleden op de stand ( wat natuurlijk weer resulteerde in nachtmerries s,nachts want je moet ze niet te vaak zien  ;)  ;D ) en ik vond het... (y) wat een gezelligheid en geen ongetogen woord op de stand,het was een top weekend en veel te snel voorbij, aan een ieder die dit mogelijk heeft gemaakt en zijn steentje aan het geheel heeft bijgedragen...BEDANKT mannen ( en vrouw ) ;) count me in voor volgend jaar.


eric ( dienudepokkezooigaatopruimenwantikhadweerveelsteveelbijme )

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #427 Gepost op: 01 November 2010, 11:06:05 »
. Maar men zal zich moeten realiseren dat het meerendeel van de modelspoorliefhebbers absoluut niet in staat is, zowel qua talent als financieel, om dit niveau te ontstijgen. Dan is het helemaal niet erg om ook een paar banen neer te zetten die juist voor die groep een bron van inspiratie zijn omdat het voor hen een realistische doelstelling is zoiets na te bouwen.

En dat is denk ik dus een beetje onzin. Een jaar of twintig geleden was ik lid van een modelspoorvereniging die een jaar of acht eerder was begonnen met modules volgens het Hobbytrak-principe. Met koffiedik als railbedding en oude messingrail, maar wel simpele, redelijk geloofwaardig aandoende emplacementen en dito aankleding. de club groeide als kool en aangezien er, net als overal, veel meer betalende leden waren dan mensen die daadwerkelijk op de vaste clubavonden verschenen, was de clubkas al gauw rijkelijk gevuld.

En dus werd er toch wel elke maand naar Duitsland gereden om terug te keren met karrenvrachten Vollmerhuisjes, klant-en-klaar tunnelportalen en muren, boompjes en ander gerief, autootjes, veel knipperende LEDs en natuurlijk de onvermijdelijke kermisattributen. De baan werd er drukker, maar zeker niet mooier of 'echter' van.

Zo'n 'standaard modulebaan zoals in de foto die je liet zien is voor mij of voor Floris of Stig of Ronald echt hartstikke duur. Zo'n Vollwerhuisjke is toch al gauw vier of vijf tientjes, er zoiit onder de baan nog voor meer geld (aan elektronica, wisselaandrijvingen etc) dan aan de bovenkant en hij staat knettervol met duur gekocht materieel (aan rails wordt om een of andere reden veel minder uitgegeven - de goedkoopste messingrail is al gauw goed genoeg...)

Een achtergrondplaat en een fireslijst kost je daarentegen een paar euro en omdat je geen dertig meter modulebaan boust zijn de kosten van twee Ikeaspotjes a 2,95 voor verlichting ook wel te overzien. Als je geen zes voetbalvelden aan gras hoeft te leggen kun je ook wat natuurlijker aandoend materiaal gebruiken zonder dat het pijn doet in je portemonnee en omdat je van te voren een tijd en plaats hebt bepaald waar je baantje zich afspeelt hoef je ook niet elke nieuwe loc, wagen of modelauto op je baan te hebben.

Het is echt geen 'rocket science' - iedereen met een heel klein beetje gevoel voor kleur en proportie kan op een beperkte ruimte met weinig middelen iets neerzetten dat op geen enkele modelspoortentoonstelling misstaat. Natuurlijk zijn er ook echte kunstenaars die daar weer bovenuit stijgen maar het grootste verschil wordt gewoon gemaakt door kijken naar de werkelijkheid (op schaal 1:1 of door middel van documentatie) en een een realistische kijk op wat je binnen een bepaald bestek geloofwaardig kunt weergeven.

Ik ben zelf waarschijnlijk de meest ongetalenteerde modelbouwer die er is (vraag maar aan mijn vrienden hier) maar door het bovenstaande in ogenschouw te nemen heb ik met de Amsterdam CS Westzijde-module toch voor weinig geld (ik schat de totaalkosten op iets van 600 euro, tweederde ervan ging op aan railmateriaal) in een relatief kort tijdsbestek iets aardigs en herkenbaars op poten gezet, met dien verstande dat het grotendeels door diezelfde vrienden operationeel gemaakt/gehouden moest worden... ::) (Nu in de kundige handen van Floris dus er is kans dat er ooit nog wel eens 'realistisch'treinvberkeer gaat plaatsvinden op dit stukje. ;) ).


Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #428 Gepost op: 01 November 2010, 11:21:08 »
De meeste kinderen willen gewoon met een trein rijden en dan wel zo hard mogelijk. Veel rails op een (te) kleine plaat.

Dat is logisch. Ga je naar de F-jes bij het voetballen kijken dan lopens ze ook allemaal op een kluitje achter de bal aan. Allen word je in het voetbal al 30 jaar niet meer opgesteld als je dat op je 38ste nog steeds doet. Kijk is naar sommige tentoonstellingsbanen dan zie ik vooral mannen in de zwaar pensioengerechtigde leeftijd die nog steeds treinen rond laten raze in een landschap dat volgepropt is met allerlei huisjes en toestanden in nucleaire plastickleuren en een vrwijwel willekeurige opstelling.

Stel je voor dat ik op mijn vijfde begin met voetballen en op mijn vijftiende hol ik net als de rest van mijn ploeg nog steeds als een dolle achter die bal aan. Ga ik bij de hoofdklasse amateurs en senioren in mijn club kijken, dan doen ze dat nog stééds. En iedereen die het anders ziet omdat ze op TV ook wel eens naar PSV of Ajax kijken, die heeft het gewoon hoog in zijn bol, wij doen het zo en daarmee uit.
Hoe groot is de kans dat ik ook in en na de puberteit elke zaterdag vroeg mijn nest uitkom om te trainen om elke zondag ergens op het veld te staan voor een wedstrijd? Of zou ik net als al die kinderen die op hun zesde een trein krijgen en als ze vijftien zijn de hele boel op zolder fl****ren of op Koninginnedag verpatsen, denken "J***s wat een kinderachtig gedoe, ik ga op zaterdagavond lekker lang naar de disco en een vriendinnetje zoeken, ze bekijken het maar'?



Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #429 Gepost op: 01 November 2010, 11:27:43 »
Ik heb me 3 dagen prima vermaakt op Eurospoor.
Toch nog een aantal schitterende dingen kunnen zien. Wat een knap staaltje werk, al die houten treinen. De sikjes en Class 66's zagen er zeer goed gelijkend uit. Overigens de rest was ook schitterend en het rijdt schitterend. Top werk. En een leuke rijlengte.

Ook de grote Duitse baan heb ik op een aantal plekken mijn ogen uitgekeken. Barst van de leuke details en ze hadden een leuke rijlengte. Grappig vond ik de combi tussen gelijk- en wisselstroom. Leuk gedaan en zo kan elk clublid op de baan rijden. Top!

Het Amerikaanse spul trekt mij nooit zo, maar die hadden wel een lange bij hoor. Mooi gemaakt. En ja, er zijn altijd banen waar het niet allemaal vlekkeloos loopt, de ene trein de ander opduwt. Maar op zich vind ik dat dan ook wel weer grappig om te zien.

Ben ook nog even langs geweest bij Eric den Boer om zijn kunsten te zien. Binnenkort ga ik ook eens aan de gang met de tips die hij gaf. Het geeft leuke resultaten!

Voor onze club was het weekend in elk geval ook geslaagd en voor mijn persoonlijke aankopen, zie het draadje dat daarover bestaat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #430 Gepost op: 01 November 2010, 11:33:23 »
De vergelijking met voetbal gaat helemaal nergens over. De suggestie dat grote groepen worden afgestoten door supergedetailleerde banen of juist door de module-rijbanen is al helemaal niet te volgen.
Het is echt ieder jaar dezelfde discussie naar aanleiding van Eurospoor. Waren er fraai gedetaillerde banen met veel publiek? Jazeker. Waren er rijlengtebanen met veel publiek? Jazeker. Is het één werkelijk hoogstander dan het ander? Zelfs dat waag ik te betwijfelen. Op Ontraxs krijg ik altijd de indruk dat de spoorwerkelijkheid voornamelijk uit eindeloos dezelfde rangeerbewegingen en eindpunten van zijlijntjes moet bestaan. Dat klopt ook niet helemaal.

En verder hebben de meeste jongens van een jaar of 17 helemaal geen smoes nodig om op zaterdag liever achter de meiden/andere jongens aan te gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #431 Gepost op: 01 November 2010, 11:38:44 »
Nou dames,  ik heb nog niet eens uitgepakt , en vannochtend een uur over gedaan om IJsselstein uberhaupt uit te komen, heb ik nog steeds een zeer aangenaam humeur :)
Iedereen in de stand bedankt voor een fantastisch weekend , die mee weer lang zal bij blijven.
Om met de gevleugelde woorden van de legendarische E de Boer te spreken: Count me ook maar in volgend jaar.
Ik weet in ieder geval dat ik er 2 een beetje heb geholpen en dan is mijn missie al geslaagd, misschien wel meer maar niemnd heeft zich verder voorgesteld alszijnde lid van dit forum  :)
Ik snap de kritieken ook niet zo, Eurospoor bestaat al 20 jaar succesvol, en nog zijn er mensne die met andere verwachtingen er heen gaan.
Ga met de Eurospoor instelling naar Utrecht, en je kan alleen meer positief verrast worden, vergelijken heeft geen enkele zin
Wees gewoon blij dat er voor ieder wat wils is en wordt georganiseerd.

Ronald, Johan, heel erg bedankt voor een topweekend en het goed georganiseerde bedrijfsuitje van BNLS  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 11:41:27 door marty »
Mvg Marty,

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #432 Gepost op: 01 November 2010, 11:48:17 »
De vergelijking met voetbal gaat helemaal nergens over
Daar ben ik maar niet eens op in gegaan. Ik vond de variatie in banen, techniek en toepassingen een meerwaarde, je sluit zo geen enkele groep uit. Zowel de klinknageltellers, vergrijzende nostalgisten als potentiële toekomstige modelspoorders kwamen allen aan bod, daarom was het wat mij betreft gewoon een heel geslaagd evenement.
En als zelfs Marty er met een glimlach op terug kan kijken, is het dus op de BNLS stand ook gezellig gebleven: ;D wat mij betreft mag er volgend jaar weer zo'n interactieve kraam worden ingericht.
Ik hoop er dan zelf meer aan bij te kunnen dragen...

Bessel
RETROBAHN A.G.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #433 Gepost op: 01 November 2010, 11:53:03 »

En als zelfs Marty er met een glimlach op terug kan kijken, is het dus op de BNLS stand ook gezellig gebleven: ;D
Bessel
Ken je nagaan  :) ben ik toch niet zo erg als iedereen denkt  ;D
Mvg Marty,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #434 Gepost op: 01 November 2010, 11:55:33 »
Volgend jaar wel een shirt in jouw maat laten breien. Of eigenlijk twee, want ik wil ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.