Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 408619 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #495 Gepost op: 21 June 2010, 10:34:53 »
Vandaar mijn vraag ;)
Vr. groeten,
Bob

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #496 Gepost op: 21 June 2010, 10:35:34 »
Hoe ik dit weet ;)? Ik heb het pad voor Artitec in dit dossier geëffend door de contacten te regelen met NSR en NedTrain.

Wat dat betreft reken op de korte termijn er maar niet op dat er een DDM2/3 set komt. De ingrepen in de mallen zijn onomkeerbaar. Middellange termijn zou kunnen, maar is op dit moment nog niet aan de orde. DDZ kun je gelet op de verschillen ten opzichte van DDM2/3 en het ontbreken van de mDDM vooralsnog helemaal vergeten. De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.

Kortom wachten op een DD-AR in de schaal 1/87 kan een langdurige traject worden. Met de DDM1 set heb je zekerheid dat het model binnen afzienbare tijd in de winkel ligt.

Grtz,

Willem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22439
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #497 Gepost op: 21 June 2010, 10:41:01 »
Tijdens Ontrax waren de heren van Artitec desgevraagd nog zeer positief over de doorontwikkeling naar DD-AR.

Worden er tegenwoordig nog mallen aangepast? Of worden de CAD-tekeningen veranderd, waarna volautomatisch een nieuwe mal wordt geproduceerd? Bij mijn weten is de productie van een mal tegenwoordig heel wat anders dan decennia geleden toen een machinebankwerker een paar weken of zelfs maanden aan de slag moest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #498 Gepost op: 21 June 2010, 10:51:20 »
Mijn reactie was ook aan RodeDuivel.  ;)

Uiteindelijk zal de DD-Ar wel komen dus. Een mal produceren voor slechts alleen DDM-1 is hardstikke duur. Het is alleen een kwestie van tijd voor DD-AR in de winkels ligt. 

Citaat
De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.

Ik denk dat veel modelspoorders die artitec kopen, dat geen probleem vinden. Je hebt voor de rijtuigen zelf al niet genoeg aan R1, dus ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #499 Gepost op: 21 June 2010, 10:56:11 »
@Henk : zelfs vandaag de dag is het nog best een klus... CNC frezen en zinkvonken gaan ook nog altijd niet geheel vanzelf :)
Maar het is inderdaad wel makkelijker geworden. Overigens zijn mallen tegenwoordig ook steeds vaker modulair... bepaalde delen van de mal zijn dan snel uitwisselbaar om varianten te maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #500 Gepost op: 21 June 2010, 10:57:42 »
Dat "veranderen" van een mal is in het computertijdperk inderdaad volgens mij ook geen excuus meer.
Als ik alleen al denk aan de talloze uitvoeringen/variaties die merken als LSmodels op de markt kunnen brengen zonder gigantische oplages te moeten maken.
De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.
Er zijn toch wel meer locomotieven in model met een middendraaistel ?
Hoe is het bijvoorbeeld bij deze Zwitserse Lima opgelost?
De oplossing van Rivarossi vind ik niet zo heel slecht, een modeltrein in een boog is nooit een mooi gezicht ;D.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 11:03:11 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #501 Gepost op: 21 June 2010, 10:59:17 »
Ik ben ook wel van mening, dat wanneer je zo'n set rijtuigen in 1:87 aanschaft
je niet moet kijken hoe dat lijkt op een baantje met R1 bochtjes.
Als je toch in het "hogere segment" wilt meespelen dan moet je toch zeker wel
R3 als minimale boogstraal aan houden en het liefst nog ruimer.

In dat opzicht heeft dan een toekomstig product zoals een DD-AR geen enkel probleem met
de bogen.

Maar dan moeten ze met de DD-AR wel even opletten met het gevalletje "wip wap" en
niet zoals de Lima/Rivarossi dat ie blijft hangen......

Gr.

Robbert jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #502 Gepost op: 21 June 2010, 11:03:35 »
Dat "veranderen" van een mal is in het computertijdperk inderdaad volgens mij ook geen excuus meer.

Het gaat dan misschien iets makkelijker qua tijd, maar kost nog steeds een vermogen (de machines die de tijdverkorting mogelijk maken hebben een veel hogere uurprijs) Dat het mbv computers gaat betekent niet dat het niets kost of dat het vanzelf gaat  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #503 Gepost op: 21 June 2010, 11:11:50 »
De handige modelbouwer bouwt een DDM2/3 straks dus zelf op basis van DDM1. Een mDDM is niet per sé nodig, tot 1997 reed DDM2/3 uitsluitend met een 1700 en de vierdelige stammen doen dat nu nog steeds. 
Meer NS in spoor 1!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #504 Gepost op: 21 June 2010, 11:49:02 »
Maar wil je in de toekomst een DDZ maken, dan zal je wel aan een mDDM moeten.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #505 Gepost op: 06 July 2010, 19:07:07 »
Er schijnen ook standaard stammen met vijf rijtuigen plus loc te hebben gereden. Weet iemand de samenstelling?
Groet, Frank

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #506 Gepost op: 08 July 2010, 11:57:03 »
Toen ABv 26-37 472 afbrandde op 23 januari 2006 heeft de stam met 5 rijtuigen rond gereden. De samenstelling was toen:
Eloc 1858 5838 
DDM-1 Bvk 6905 5838 1
DDM-1 Bv 6834 5838 2 
DDM-1 Bv 6873 5838 4 
DDM-1 ABv 6632 5838 5 
DDM-1 Bv 6832 5838 6 
Samenstelling is afkomstig uit Somda, alwaar ik het bovenstaande zag op 25 januari 2006 te Amersfoort. De 6672 zou op positie 3 hebben moeten zitten.

Ik heb er helaas geen foto van.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #507 Gepost op: 08 July 2010, 14:20:49 »
Er schijnen ook standaard stammen met vijf rijtuigen plus loc te hebben gereden. Weet iemand de samenstelling?

Vijfdelige stammen waren een aantal jaren heel normaal. Met name in de jaren dat DDM-1 ook in de IC's mee reed. Samenstelling was:

Loc 1600/1800
Bv
ABv
Bv
ABv
Bvk

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #508 Gepost op: 08 July 2010, 15:02:18 »
Hier een prent van een vijfdelige DDM-1:



Bron: Tim Goorman

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 July 2010, 15:17:25 door Remco Poppen »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #509 Gepost op: 10 July 2010, 11:51:22 »
Iemand toevallig al enig idee over de uitlevering? Gaan ze "Zomer 2010" halen? of wordt het herfst?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl