Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 380415 keer)

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1515 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:28:21 »
Jos,

De print is ook in de 2 rail DDM1 te gebruiken. Het enigste waar rekening mee moet worden gehouden, is zoals gezegd, dat bij Artitec de decoder op de front/sluitverlichting print zit.
Bij mijn printje niet, en er daarom een nieuwe decoder geplaatst moet worden.

Mvg, John
Groetjes, John

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1516 Gepost op: 05 november 2018, 02:05:33 »
Inmiddels 2 keurige printjes binnen en ingebouwd in mijn 'Olifant'. Werkt best wel heel erg prima (y) .

Ik heb er voorlopig voor gekozen om de binnenverlichting niet schakelbaar te maken. Net even geteld en ik heb in totaal 6 DDM-1 rijtuigen. Denk dat de functieaansluiting deze in één keer schakelen niet heel leuk gaat vinden en ik heb geen mini relais. Ik had ooit via ebay hele dunne stroomafnemertjes gekocht. Met een beetje knippen passen deze op de plek van de originele stroomafnemers
Doordat deze stroomafnemers erg dun zijn drukken ze niet zo zwaar tegen de wielen en zou een Roco 1600 in theorie de 6 rijtuigen wel van hun plek moeten krijgen. Ik heb vandaag ook 2 rijtuigen voorzien van LED strips (van een rol) en stroomafname. Daar ik geen gelijkrichters en diodes in huis heb zitten de LEDs direct op de digitale spanning metr 5k ohm tussen. Doordat deze LEDstrips warm wit zijn en er dus een laagje fisfor op de LEDs zitwat nagliet, zie je ze niet knipperen. Als ik weet wat voor gelijkrichters ik moet hebben kan ik er ook wat anti-knipper elco's in friemelen.

Met de 5k ohm weerstand krijg ik een realistisch lichtschijnsel wat bij daglicht (licht in kamer aan) niet heel erg opvalt maar als ik het licht uit doe is de trein mooi verlicht. Als ik later de gelijkrichters er in frot moet ik waarschijnlijk 10k ohm gebruiken daar ze nu direct op de digitale (wissel)spanning staan en dus maar de helft van de tijd branden.

Ik wilde eigenlijk stroomgeleidende koppelingen gaan gebruiken maar ik kan niet besluiten welke nu het beste zijn voor ik ze bestel. Dus dan maar zo. Binnenverlichting schakelbaar maken is ook wel leuk maar wanneer zie je nou eigenlijk een trein die 'uit' is? Alleen op opstel terreinen denk ik, en ik heb daar geen plannen voor.

Ik had een LoPi Fx 3 gebruikt, maar ik was vergeten dat ik deze niet zo kan programmeren dat de andere lampen uit gaan als ik de rangeergang aan zet. Ik vermoed dat versie 4 dat wel kan? Ik liep tegen hetzelfde aan met de Mat.'46 functie decoders.

Al met al een productief dagje en eindelijk wat dingen gedaan van mijn lijstje. Nog 3 rijtuigen te gaan en moet nog wat SMD gelijkrichters en elco's ergens zien te vinden. Iemand een advies?

Bedankt John voor de mooie printjes  (y) .

Vriendelijke groet,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1517 Gepost op: 05 november 2018, 10:45:47 »
Heb je een foto?
Ben wel benieuwd hoe je die ledrollen op de benedenverdieping een beetje uit het zicht houdt. Ik vond het al lelijk om een gewone ledstrip tegen het plafond van de onderverdieping te plakken.

Ik heb uiteindelijk zelf maar een ledstrip gebakken en tussen de banken van de bovenverdieping gelegd met de leds naar beneden. Dat kan, omdat het plafond van de benedenverdieping transparant is.



De bovenverdieping wordt verlicht met zo'n Digikeijs ledstrip met ingebouwde decoder. Leds naar boven. De andere ledstrip is op een functieuitgang van de Digikeijs aangesloten, zodat het geheel per rijtuig is te schakelen.



« Laatst bewerkt op: 05 november 2018, 10:58:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1518 Gepost op: 05 november 2018, 12:48:43 »
Zo kan het ook Henk (y).

Vanuit kikkerperspectief zijn ze wel zichtbaar, maar dat is ook bij de DE2. Die plakstrips zijn iets dunner dan een printplaatje. Voor de bovenverdieping gewoon in het dak geplakt en een mini stekkertje van de LEDbaron er tussen. Het is misschien een soort van 'heiligschennis' om voor zulke mooie en dure rijtuigen een 'el cheapo' verlichting te maken maar voor mij werkt het prima. Wielen gepoetst en een veegje ATF op de stroomafname kant van de wielen en het rijdt bijna knippervrij.

Ik zal wat foto's maken als ik weer tijd heb. Ik ga meestal zo op in mijn gepruts dat ik foto's altijd vergeet. Ook omdat mijn telefoon dan weer beneden blijft liggen :(

Mvg,

Robert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1519 Gepost op: 05 november 2018, 15:22:47 »
Henk,  dit is wel een puike oplossing. Begrijp ik het goed dat je vier ledjes hebt gebruikt voor het verlichten van de benedenverdieping en per twee led’s een voorschakel weerstand ?  Hoe groot is deze. Kan de kleuren van de ringen niet goed zien.

Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1520 Gepost op: 05 november 2018, 15:45:16 »
Vier leds in serie met een weerstand van ik meen 330 ohm. Maar een en ander hangt ook van het type leds af. Deze leds heb ik ooit in een zakje van 100 stuks gekocht en ik heb eigenlijk geen idee van de specificaties. Dus ik heb wat zitten proberen.
In ieder geval zitten de leds en de weerstand in serie op de ene printbaan. De andere printbaan is slechts voor retour, zodat de aansluitdraadjes aan één kant komen. Een gelijkrichter is niet nodig, omdat op de functieuitgang toch gelijkspanning staat. Nog een beetje dimmen voor de gewenste lichtopbrengst. Dat kan per functieuitgang worden geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1521 Gepost op: 05 november 2018, 15:47:37 »
Dank voor de info.

Wiebe

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1522 Gepost op: 06 november 2018, 03:19:57 »
Hierbij wat foto's van mijn gepruts:







De foto's zijn genomen in het halfdonker met mijn telefoon. Deze compenseert de duisternis iets. Ook lijkt het interieur wat groenig, maar dit komt door de kleur van binnenkant van de kappen denk ik. Tractie is een Roco 1601 die ik voorzien heb van extra PluX22 printje om rangeersein mogelijk te maken. Met functietoets 2 gaat alleen de front of sluitverlichting aan de niet aangekoppelde kant aan en de stuurstand reageert ook op deze toets.

Lijkt dat ik zelf niet goed gekeken had. De LEDs zijn zichtbaarder dan ik dacht maar ik ben zelf wel tevreden. In het echt hangen er ook lampen aan het plafond :P Ik had eerst ook nog overwogen om de strips, net als bij Henk, op de vloer erboven te plakken, maar omdat zo'n strip van een rol komt zorgt dat voor een rare kromme rups (Snakes on a plane, caterpillars on a train...) met lampen op de vloer. Andere overweging was elke LED te verzinken in de vloer door gaatjes te frezen voor elke led, en dan de strip op de vloer te plakken. maar dit vond ik te veel werk en frezen in deze mooie modellen is wat zonde. Hoewel ik voor de stuurstand wel wat groefjes gefreesd heb voor de extra draden van de frontseinprint naar de decoder in het midden.

Het is wel enigszins zichtbaar dat de LEDstrip in de stuurstand een andere LEDstrip is. Het lijkt iets warmer en feller. Ik kon de juiste rol niet meer vinden :( . Het meeste werk zat hem in de stroomafnemers en bedrading. Als het mij gaat irriteren dan wissel ik de LEDstrip in de stuurstand om met het nieuwere type. Die nieuwere LEDstrips lijken een iets mooiere 'TL kleur' te hebben. De oudere strip is wat warmer.

Het is niet perfect, maar ik ben tevreden. Zodra ik weet welke gelijkrichters en elco's ik kan gebruiken wordt het nog iets leuker 8)

Mvg,

Robert


Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1523 Gepost op: 06 november 2018, 06:10:46 »


Ik vond een half jaar geleden nog 6 ledstrips in de winkel. Kwam dat even mooi uit (y).

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1524 Gepost op: 06 november 2018, 20:20:33 »
Leuk om die foto's te zien!

Maken de foto's de kleur van de binnenverlichting zo koud wit, of is dat in het echt ook zo?
Groetjes, John

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1525 Gepost op: 06 november 2018, 20:22:09 »
Looney Tunes In het echt is het wat warmer wit. Ik moest de foto bewerken om deze te kunnen uploaden.

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1526 Gepost op: 07 november 2018, 19:41:14 »
Dank, duidelijk. Had ik eigenlijk wel verwacht  :P
Groetjes, John

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1527 Gepost op: 09 december 2018, 13:09:14 »
Ik heb het nieuwe printje ook ingebouwd in de DDM.

Het is alleen jammer dat het topsein niet is verbonden met de 2 onderste gele seinen.
Hiervoor heb ik de stuurstand een ander adres moeten toewijzen.
Voordeel hiervan is dan weer dat nu zowel de lok als de stuurstand gelijktijdig een gevarensein kunnen tonen.

Ook vind ik dat de ledjes iets feller hadden mogen branden.
Maar verder ziet het er heel mooi uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1528 Gepost op: 09 december 2018, 13:17:24 »
Jos,

Het printje is juist zo gemaakt, dat er ook rangeersein/gevarensein mogelijk is.
Als je dat niet wil, dan je Top met Fr verbinden, dan heb je gewoon het 3 punts, gele, frontsein.
Dat kan je zowel met een draadje doen, als d.m.v. functiemappen in de decoder, een adreswijziging is dus niet perse nodig.

Mvg, John
Groetjes, John

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1529 Gepost op: 09 december 2018, 15:41:59 »
@Biesje je kunt wijbe [ @ ] woudanet.nl ff een mailtje doen, hij heeft heel mooie printjes voor led verlichting.
Gelijkrichter,elco en weerstand in 1 printje en past makkelijk in een wc  (y)

« Laatst bewerkt op: 10 december 2018, 15:31:55 door 44 »
Groet Robert