Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 380454 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1485 Gepost op: 18 juli 2018, 10:30:36 »
Heeft Artitec ooit (nog?) plannen om een DD-AR uit te brengen?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1486 Gepost op: 18 juli 2018, 10:45:00 »
Mail ze even en je weet het.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1487 Gepost op: 18 juli 2018, 11:23:46 »

Vorig jaar 2x gedaan, nooit antwoord gekregen... misschien waren ze toen te druk, herhaling dan maar  (y)
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 22:11:19 door Bert van Gelder »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1488 Gepost op: 18 juli 2018, 14:38:04 »
Ik heb dit inmiddels bijna twee jaar op Eurospoor nagevraagd. Toen werd mij verteld dat hier wel naar gekeken werd, maar dat het dus nog niet zeker was. Dan moet gedacht worden aan: hoeveel investeringen moeten we doen (mal aanpassen bijvoorbeeld) en hoeveel zijn de opbrengsten die daar tegenover staan.

Zelf lijkt het mij dat als het rendabel was om DDM-1's uit te brengen dat dat voor DDM-2/3 ook zo moet zijn. Immers zijn hier meer varianten van te maken en lijkt het mij dat gezien de kleinere stammen die te maken zijn, de afzetmarkt groter moet kunnen zijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1489 Gepost op: 18 juli 2018, 14:46:59 »
Welke varianten kan je dan meer maken? Ik denk dat de meeste mensen al voorzien zijn met een DDM-1, die laten ze dan met drie of vier rijtuigen rijden als de ruimte niet anders toelaat. Het verschil tussen DDM-1 en 2/3 ziet het gros van de mensen toch niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1490 Gepost op: 18 juli 2018, 14:53:16 »
De mensen van Artitec kennende willen ze dat meteen goed doen, dus zo min mogelijk compromis sluiten en ook meteen een motorwagen er bij. Dat betekent mallen aanpassen van de rijtuigen en stuurstand (iig trappetjes aan andere kant van de cabine en koersborden, de laatste kunnen evt opgedrukt worden) en totaal nieuwe ontwikkeling van motorwagen. Nu is e motorwagen korter als een stuurstand maar in exact 1:87 toch flink langer als de Rivarossi. Een flinke uitdaging om goed rijdend te krijgen met de 3 draaistellen. Zeker als het ook over 3-rail systemen moet kunnen. Natuurlijk kunnen ze ook net als Lima gewoon de huidige mallen gebruiken en de reclamebanen een raampje opschuiven, de pantograaf weglaten en een koersbord matrix ding opdrukken. maar dan krijgen ze weer een lading ellende over zich heen van iedereen die de foutjes hier in een lijst gaan zetten.

Zou best wel heel erg geweldig zijn als Artitec een DD-AR zou uitbrengen, zelfs als er geen motorwagen komt. Er kan immers ook gewoon een 1700 voor/achter/tussen/onder/boven. DD-AR was immers best beeldbepalend voor een grote periode. Wie heeft er niet in gezeten? Wordt wel weer pielen om een werkende BSI koppeling te maken dan :P

Mvg,

Robert

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1491 Gepost op: 18 juli 2018, 15:11:14 »
Als ze met een mDDM komen neem ik die zeker op mijn baan. Is het mogelijk dat ze ene set van 3 uitbrengen dat mensen er een lok voor kunnen doen de motorwagen als los artikel uitbrengen?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1492 Gepost op: 18 juli 2018, 15:48:00 »
Welke varianten kan je dan meer maken? Ik denk dat de meeste mensen al voorzien zijn met een DDM-1, die laten ze dan met drie of vier rijtuigen rijden als de ruimte niet anders toelaat. Het verschil tussen DDM-1 en 2/3 ziet het gros van de mensen toch niet.

Bij DD-AR kun je 3- en 4-baks stammen maken, maar de grootste winst is te halen in het maken van een mDDM/mBk (motorbak) waarmee zowel DD-AR 4-delige stammen te maken zijn, maar ook twee lengtevarianten DDZ: 4- en 6-delig. Daarmee kan Artitec dus sowieso 4 varianten maken en dan heb ik het nog geen eens over wijzigen in de varianten, zoals baanruimers en klapramen in de DDZ's.

DD-AR is daarnaast uit te brengen in één set. Dat is verkooptechnisch aantrekkelijker omdat Artitec niet met losse rijtuigen blijft zitten.

Dat het gros van de mensen het verschil tussen een DDM-1 en DDM-2/3 niet ziet, valt over te discussiëren en kunnen alleen maar aannames over worden gedaan. Echter, als ik kijk naar hoeveel verschillende varianten er worden uitgebracht in Plan E's, DE-2's en de Hondekoppen, denk ik dat er voldoende afzet is voor een dergelijk fijnmazig modelaanbod.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1493 Gepost op: 18 juli 2018, 16:59:15 »
Vergeet alleen niet dat er tussen DD-AR en DDZ ook nog aardig wat wijzigingen zijn in de bakconstructie, waardoor er ook daar mal-aanpassingen nodig zullen zijn.

Denk hierbij bij DDZ aan de dichtgemaakte zijruiten van de cabines en enkele ruiten van de balkons van de andere rijtuigen, het dichtmaken van alle ventilatie-happers op de bovenverdiepingen, het aanbrengen van airco-kasten op alle balkons en aanpassingen van de luiken op de benedenverdieping van het stuurstandrijtuig.

Van een DD-AR maak je dus niet eenvoudig een DDZ door er alleen een ander kleurenschema op te spuiten / tamponeren.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 17:02:15 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1494 Gepost op: 18 juli 2018, 17:44:19 »
Dan maar een DDZ, mooi met een MDDM.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1495 Gepost op: 18 juli 2018, 17:54:21 »
Vergeet alleen niet dat er tussen DD-AR en DDZ ook nog aardig wat wijzigingen zijn in de bakconstructie, waardoor er ook daar mal-aanpassingen nodig zullen zijn.

Weet ik, maar zal altijd makkelijker/goedkoper zijn dan compleet opnieuw te beginnen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1496 Gepost op: 18 juli 2018, 20:37:54 »
Bij DD-AR kun je 3- en 4-baks stammen maken,
Dat is geen variant*, of je hebt bij DDM-1 ook keus uit vijf-, zes- en zevendelige varianten waar ook nog verschillende dieren op staan.

Citaat
maar de grootste winst is te halen in het maken van een mDDM/mBk (motorbak) waarmee zowel DD-AR 4-delige stammen te maken zijn, maar ook twee lengtevarianten DDZ: 4- en 6-delig. Daarmee kan Artitec dus sowieso 4 varianten maken en dan heb ik het nog geen eens over wijzigen in de varianten, zoals baanruimers en klapramen in de DDZ's.
Alleen moet de mal voor de mABk gewijzigd worden voor een DDZ, dat kan natuurlijk maar het kost geld en is geen variant* die je direct uit kan brengen.

Citaat
DD-AR is daarnaast uit te brengen in één set. Dat is verkooptechnisch aantrekkelijker omdat Artitec niet met losse rijtuigen blijft zitten.
Kwestie van niet teveel losse rijtuigen produceren, dat zal Artitec wel in kunnen schatten. Het is wel makkelijk dat met drie rijtuigen al een stam uitgebeeld kan worden.

Citaat
Dat het gros van de mensen het verschil tussen een DDM-1 en DDM-2/3 niet ziet, valt over te discussiëren en kunnen alleen maar aannames over worden gedaan. Echter, als ik kijk naar hoeveel verschillende varianten er worden uitgebracht in Plan E's, DE-2's en de Hondekoppen, denk ik dat er voldoende afzet is voor een dergelijk fijnmazig modelaanbod.
*En van die modellen kunnen dus meerdere varianten (rood, blauw, geel, met of zonder NS logo, reclamebanen) worden uitgebracht zonder de mal te wijzigen, bij DDAR gaat dat niet. Daar zit je (net als bij de DDM-1) vast aan één uitvoering, die ook al door twee andere merken is uitgebracht en grotendeels gelijk is aan de oude dubbeldekker. Misschien dat direct een DDZ uitbrengen beter is, die is duidelijk anders dan de al uitgebrachte dubbeldekkers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1497 Gepost op: 18 juli 2018, 23:15:15 »
Dat is geen variant*, of je hebt bij DDM-1 ook keus uit vijf-, zes- en zevendelige varianten waar ook nog verschillende dieren op staan.
Ja, DDM-1 is inzetbaar in vijf-/zes- of zevendelige samenstelling. Tegenwoordig rijdt DDM-1 als vierdelige variant rond. Daar is geen malaanpassing voor nodig, maar alleen andere opdrukken.

Alleen moet de mal voor de mABk gewijzigd worden voor een DDZ, dat kan natuurlijk maar het kost geld en is geen variant* die je direct uit kan brengen.
DDZ kent geen mABk meer, maar alleen een mBk. Voor mBk is inderdaad een malaanpassing nodig.*

Kwestie van niet teveel losse rijtuigen produceren, dat zal Artitec wel in kunnen schatten. Het is wel makkelijk dat met drie rijtuigen al een stam uitgebeeld kan worden.
Van de DDM-1's zijn naar mijn idee een hoop rijtuigen over gebleven. Ik zie zowel op beurzen als in winkels nog DDM-1's liggen. Inderdaad is het bij DD-AR makkelijk dat met drie rijtuigen een stam te maken is. Daarom zijn ze mooi uit te brengen in een set.

*En van die modellen kunnen dus meerdere varianten (rood, blauw, geel, met of zonder NS logo, reclamebanen) worden uitgebracht zonder de mal te wijzigen, bij DDAR gaat dat niet. Daar zit je (net als bij de DDM-1) vast aan één uitvoering, die ook al door twee andere merken is uitgebracht en grotendeels gelijk is aan de oude dubbeldekker. Misschien dat direct een DDZ uitbrengen beter is, die is duidelijk anders dan de al uitgebrachte dubbeldekkers.
Het klopt inderdaad dat er van die modellen kleurvarianten uit te brengen zijn. Echter, was het bij DDM-1 geen bezwaar om toch deze modellen uit te brengen. Je zit inderdaad vast aan één uitvoering, aanbrengen baanruimers niet meegerekend. *Ik vraag me af hoeveel de kosten van het aanpassen van een mal zich verhouden tot het maken van een nieuwe mal. Dit kan immers bij DDM-1>DD-AR>DDZ.
Dat andere merken DD-AR al hebben gemaakt, lijkt me geen issue. Naar mijn idee heeft Trix niet veel DD-AR's geproduceerd en is er nog voldoende marktpotentie voor het deel wat nu geen DD-AR heeft of zijn DD-AR wil vervangen door een gedetailleerd en op schaal gemaakt model. Dit blijft echter een inschatting.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1498 Gepost op: 18 juli 2018, 23:17:41 »
Als ik nu zie hoe moeilijk het is om aan een DDM-1 losse rijtuig te komen voor een normale prijs (54,- nieuwprijs), lijkt me niet dat er een overschot was.
En doelde vooral op DD-AR dus zonder mDDM, die kan je zowel 3 als 4 delig laten rijden, DD-AR reed overal door het land de DDM-1 reed vooral in het westen.
Maarja de basis aanpassingen dan kunnen ze kriktiek krijgen maar als ze het vooraf aankondigen om het zo te doen en zon 3 delige set voor 219,- op de markt brengen dan weten we dat er wat kleine schoonheids foutjes in zitten, dan mag je geen kritiek uiten want je wist het.

een DDZ/NiD zie ik Artitec niet uitbrengen, Aritec heeft nog nooit een modern treinstel/rijtuig uitgebracht modernste was zover ik weet de DDM-1

Een heruitgave DDM-1 met andere dieren erop zou ook leuk zijn, Condor,Panda etc
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 23:19:31 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1499 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:33:43 »
Afgelopen zaterdag, tijdens de gastendag van de buren bij de MSG Den Bosch, een verlichte DDM1 teruggegeven aan de eigenaar. (Daar stond overigens nog een 1e klas bak te koop in hun verkoopvitrine.)
Van die stam op de testbaan heb ik geen foto's, maar wel van een stam die ik al eerder omgebouwd heb:







Groetjes, John