Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 13:24:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 13:13:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:12:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Eric B
Vandaag om 12:38:09
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
  

Auteur Topic: opgeblazen Viessmann 5211  (gelezen 5204 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
opgeblazen Viessmann 5211
« Gepost op: 04 February 2010, 10:30:11 »
Ik heb de vraag al gesteld in "Dat overkomt mij niet". Op aanraden Peter Korsten de vraag hier ook: ik heb per ongeluk 14V~ op een uitgang van de wisseldecoder gezet, een korte vonk en een hele vieze lucht ...
Daarna Viessmann dood/ernstig gewond. Wie heeft een tip?
Weggooien of repareren?

met groet,

nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2010, 10:55:32 »
Beste Nico,

Dit antwoord gaf Wim Ros in het draadje "Dat overkomt mij niet":

Nico,

Twee nieuwe transistors (BD680) erin, dan zal hij het weer doen. Op waarde dat de andere aansluitingen het nog doen.

Mvg
Wim.


Ik plaatst dit hier om te voorkomen dat je het antwoord van Wim misschien mist in het andere draadje.

Groet Maikel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2010, 16:06:37 »
En als je aan het repareren slaat is het altijd handig om het schema erbij te hebben.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html
Als je er wisselspanning op hebt gehad kun je er @$#%& op zeggen dat die twee diodes op de uitgang in diezelfde rookwolk ten onder zijn gegaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2010, 16:50:32 »
Klaas,
bedankt voor 't schema. Maakt het wat inzichtelijker welke te vervangen.
Ik ga 't proberen.
MVG
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Anne W

  • Gast
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2010, 14:01:54 »
Beste Klaas,

In het kader van mijn experiment om de Edits decoder wat op te voeren vond ik je schema van de Viessmann 5211 heel nuttig, ook om mijn "zwakke" elektronika kennis wat te verbeteren.

Wat me opvalt is dat de eindtransistoren bij Viessman precies andersom werken als bij Edits, bij Edits staat de spanning altijd op de gemeenschappelijke spoelaansluiting, bij Viessmann ligt die aan de "min", interpreteer ik dat goed?

De stroom naar de wisselspoelen loopt via R13, klopt dat?

Ook bij Viessmann gebruiken ze alleen het negatieve deel van de digitale spanning, of indien je wisselspanning aanluit op "E", ook hier alleen het negatieve deel.

Brengt de toepassing van deze wisselspanning dan zoveel extra "kracht", natuurlijk belast je de centrale of booster niet.

Alvast bedankt voor de moeite, groet, Anne W




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2010, 14:19:01 »
Anne, je hebt de zaak goed geanalyseerd.

Bij Viessmann zit de min op de gemeenschappelijke aansluiting (geel), de rode en groene uitgang zijn de plus.
Ik heb op het moment geen schema van Edits bij de hand, maar het zou goed kunnen dat het daar andersom zit.
Wisseldecoders van Lenz zijn ook "andersom" dan Viessmann. Dat is iets waar je goed aan moet denken als je er b.v. een hulpschakelingetje achter zet voor een motoraandrijving.

De stroom naar de wisselspoelen loopt inderdaad via R13. Als die meer dan 2A wordt valt er over R13 ongeveer 0,6V, en dat stuurt T9 open die vervolgens de aansturing via IC U2 afknijpt.

Voor de voeding gebruiken ze inderdaad alleen de negatieve pulsen. Dat is gedaan omdat bij Motorola de negatieve pulsen overheersen qua tijdsduur.
Het toepassen van een aparte trafo op de E-klem is inderdaad bedoeld om de digitale spanning te ontlasten.
De energie voor het omschakelen van het wissel komt feitelijk uit C5, dit is een buffercondensator die onder normale omstandigheden genoeg lading opslaat om een wissel om te gooien.
Je zou op E ook een gelijkspanning kunnen aansluiten, daarbij moet je er wel aan denken dat je de min dan aan de E-klem legt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2010, 17:03:46 »
Beste Klaas,

Dank je wel, ik zet dadelijk mijn eindverslag van mijn experiment met de Edits decoder op 3-Rail, daarin stel ik ook de vraag of het mogelijk is de Viessmann op te voeren als dat nodig is en jij geeft eigelijk het antwoord al: een gelijkspanning op de"E" klem en wel de "min", wat betekent dat de "plus" op de "B" klem moet.

Dat betekent dat je dan ook de volle kracht krijgt en niet alleen de negatieve zijde van de wisselspanning, goede conclusie?

Groet, Anne W

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2010, 17:53:22 »
Met gelijkspanning op de E-klem in plaats van wisselspanning heb je inderdaad continu spanning. Maar eigenlijk zou dat niet veel uit moeten maken. De elco C5 buffert de spanning nl. afdoende voor een normaal werkend wissel. Eventueel zou je die elco kunnen vergroten tot b.v. 470uF of 1000uF.

Het woord 'kracht' dekt in dit geval niet helemaal de lading.
Bovendien zit er nog altijd de stroombegrenzer in met R13 en T9. Dus je kan er nog zoveel voeding voor zetten, als een wisselspoel niet genoeg heeft aan 2A, dan zal het versterken van de voeding niet helpen. Integendeel, het is dan juist handiger om de voedingsspanning te verlagen, dan wordt de spoelstroom nl. ook lager.

Maar dit onderwerp is op dit forum al vaker ter sprake geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2010, 22:24:32 »
Beste Klaas,

Ik ben op het onderwerp gedoken omdat ik de testbaan van de MSG in Den Bosch geschikt moest maken voor een workshop over automatisering, naast wat terugmelders moesten er ook twee wissels op een decoder.

De eerste poging strandde op de aandrijvingen (versleten), twee nieuwe aandrijvingen lostte het op, maar intussen was ik aan het nadenken over het opvoeren van de Edits decoders.

Thuis schakelt een enkele kruiswissel niet goed, ik ga eens kijken of ik het met optie 3 beter krijg, alternatief Viessmann 5211, daarna de 5211 met gelijkspanning, anders een nieuwe kruiswissel.

Nog een vraagje over de 5211, is C5 niet een beetje licht wat betreft de spanning (25 volt)?

Bedankt voor het meedenken, groet, Anne W

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2010, 23:32:56 »
De spanningswaarde van C5 is precies goed. De digitale spanning ligt rond de 20V, mag maximaal 22V zijn als ik het goed heb, dus 25V is een mooie waarde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2010, 14:48:14 »
Beste Klaas,

Ook als je 16 volt "plus minus marge" wisselspanning gelijkricht?

Groet, Anne W

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22638
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2010, 14:52:43 »
16 x 1,4 = 22,4.
Als je je aan het opgegeven maximum van 16 volt voor de externe voeding houdt, is er dus marge genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alexander1973

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:opgeblazen Viessmann 5211
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2010, 00:41:13 »
Het klopt dat de Edits decoders anders schakelen!
Want je moet bij Seinen en verlichte Wissels de Lampaansluiting veranderen,
anders doen de Lampen het niet!
Edits gebruikt ede Bruine Draad als gemeenschappelijke,
Märklin (motorola) de Rode!

Alexander.
99.9% van de computerproblemen zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord!!!
Ecos = Synoniem voor een plastic knijperdoos met een hoge defectenstand.