Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:51:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 11:49:07
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 11:47:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 49671 keer)

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #165 Gepost op: 22 July 2010, 19:08:03 »
Hoi Bas.

Ik had toen een lijst opgenoemt waar je goed in bent.
Deze is totaal nieuw, maar ik zet hem er graag bij.

Monorail bestuurder.


Martin.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #166 Gepost op: 22 July 2010, 19:27:07 »
gevalletje "bijbeunen"    ;)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #167 Gepost op: 26 September 2010, 17:46:12 »
Voor mijn werk eens in een andere cabine geweest...Mooie vlucht in de jumpseat van Zürich naar Oslo en weer terug....



Groeten

Bas

Dat was dus een foto van het "kantoortje" bij een Swiss vlucht...afgelopen vrijdag was ik weer eens onderweg met de historische "rode pijl" van de OeBB, en daar ziet het er eigenlijk niet veel anders uit  ;-) Dienstbegin was om 11.30. De rit was Oensingen-Neuchatel-Ins-Kerzers-Lyss-Biel-Neuchatel-Yverdon-Payerne-Kerzers-Ins-Neuchatel-Biel-Solothurn-Oensingen. Een mooie rit om de 3 grote meren heen.



oke...oke...iets minder geavanceerd dan als bij een airbus...



maar net zo elegant...



was nog mooier geweest als ik iets later had gestopt (zonder stang in beeld), maar ja....de klanten gaan voor een mooie foto. Verder was het een prachtige rit....de hele dag in de regen. In Murten werd het even droog en kwam er een zonnetje tevoorschijn. De klant wilde in Murten graag een paar foto's maken, dus deed ik dat ook maar ff snel.



Was een prachtig gezicht...en weer een lange dag. Om 21.30 de Pijl in Oensingen geparkeerd en dienstfahrt weer naar Reichenbach, alwaar ik om 23.45 weer aankwam.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2010, 17:49:11 door Lokführer Bas »

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #168 Gepost op: 26 September 2010, 19:18:33 »
Hé wat toevallig, vorige week kwamen we de rode pijl tegen toen we op weg waren naar Interlaken tijdens de vakantie.
We zijn snel naar Interlaken Oost gereden en daar kon ik hem filmen en fotograferen.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2010, 19:27:38 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #169 Gepost op: 10 October 2010, 00:15:01 »
Heb je eerste verhaal gelezen, nu de rest nog.  ;)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #170 Gepost op: 10 October 2010, 08:50:14 »
Tnx Robbert

Er staat ook een verhaal in de RailMagazine....de 277 geloof ik, die van afgelopen maand.

Groeten en veel plezier met lezen ;-)

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #171 Gepost op: 29 October 2010, 20:37:18 »
Hallo allemaal

Rijden is nog 20% van wat ik doe.....waar ik nu het meeste mee bezig ben is dit....



Een virtuele lok waarmee machinisten oefenen kunnen zonder op de echte lok aanwezig te zijn. Betekend natuurlijk dat ALLE functionaliteiten die op de echte lok aanwezig zijn, ook in model aanwezig zijn, en nee.....het is absoluut geen spelletje ;-)

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 29 October 2010, 21:16:14 door Lokführer Bas »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #172 Gepost op: 29 October 2010, 23:00:24 »
nee.....het is absoluut geen spelletje ;-)

In de opleidingssituatie uiteraard niet, maar als "derde geldstroom" of als promotieobject wellicht wel...

Ik mag hopen, dat 'puter ook nog "echte loks" heeft  ;), ik zou bijvoorbeeld wel eens een stukje met een Re6/6 willen rijden...
(En daarna een rondje vliegen met een Boeing 777...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #173 Gepost op: 30 October 2010, 08:49:01 »
Hallo Frans

We leren de machinisten niet rijden met deze loks. De redenering daarachter is erg makkelijk...de dimensie "voelen" mist bij deze simulatoren. Je voelt niet wat de trein doet, en dat is erg belangrijk. Dus dat leren ze wel als ze met de opleidingsmeester aan het rijden zijn. Wat wij willen is dat men de lok kennen leert via deze "virtuele loks". Waar is welk knopje verstopt....wat moet ik doen om de computer op een andere bussysteem om te schakelen, hoe maak ik een reset...waar is de compressor verstopt etc. Men moet niet vergeten dat een lok voor opleidingsdoeleinden reserveren kosten van rond 12.000 franker PER dag met zich meebrengt. Op deze manier dus kosten reduceren en tegelijkertijd ook in staat zijn om efficiente storingstraining aan andere machinisten aan te kunnen bieden, is dus een perfecte oplossing. Alle moderne loks van SBB Personenverkeer ga ik op deze manier met "intelligentie" bouwen, dwz dat de virtuele lok dus exact zo reageert als de echte machine. Tevens heb ik er een interface bij ontwikkeld waarmee we deze loks kunnen laten werken met onze simulatoren. Zo combineren we dus storingsmanagement met procesmanagement tijdens simulatorsessies. Dit aspect komt bij de machinisten erg goed aan. De simualtoren van NS in Amersfoort zijn trouwens dezelfde die wij ook gebruiken.

Groeten

Bas

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #174 Gepost op: 30 October 2010, 09:22:11 »
Hoi Bas,

Even niet met een stukje Lötschberg gooien  ;) maar in feite is dit dus een soort interactief instructieboek/bedieningsvoorschrift?
Kan ik me vanwege alle alle electronica enzo wel iets bij voorstellen, want inderdaad "Belgische reset" werkt dan niet. Doodmaken lukt wel en weer opbouwen ook, maar dat gebeurt dan meestal in dezelfde sorry state als voor het doodmaken (tenminste toendertijd bij de Trapkarren van het Amsterdamse GVB, als je tractie in storing sloeg moest je écht "volgens het boekje" resetten...

Groeten,
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #175 Gepost op: 30 October 2010, 09:59:11 »
Juist...en precies dat is nou het probleem....zolang alles werkt hoef je dat nooit te doen...en ik moet ook toegeven dat we in verhouding weinig technische storingen hebben, maar als we die dan hebben....breekt de "paniek" uit. Hoe ging dat nog maar weer...maar dan belt de treindienstleider of je al kunt rijden?...gaat het alweer?....is de storing verholpen...moeten we de trein evacueren...je moet de kondukteur en de reizigers informeren... De stressfactor piekt op dat moment. Dan heb je geen tijd om rustig het boekje erbij te pakken om te kijken wat je moet doen. Op de NBS van Olten naar Bern rijden we met 200 km/h, en er rijden afhankelijk van het tijdstip 3 of 4 treinen soms op 2 minuten (men noemt die pakketjes) afstand van elkaar. Men wilde kosten besparen door GEEN wissels aan te leggen, dus als bij een pakketje van 4 treinen de eerste trein op het traject een storing krijgt, staan er meteen 3 treinen achter die ook niet meer verder kunnen. Vertragingen op dit traject breiden zich als een inktvlek uit over heel zwitserland, dus iedere seconde telt.

Nu kan men de basics van storingen weer eens oefenen zonder dat je een echte lok nodig hebt, en het zo vaak herhalen als je maar wilt. Mocht de storing nu in het echt eens gebeuren, is een enorme stressfactor een stuk kleiner geworden, want je weet welke handelingen je moet doen.

Dit is dus een van de dingen waar we dit produkt voor gaan inzetten. Een andere mogelijkheid is bijv. als er nieuwe ETCS Software-release komt, de machinisten van te voren al kunnen oefenen hoe de data-invoer nu gemaakt moet worden, en zo zijn er legio voorbeelden te bedenken. Overigens is er internationaal en bij producenten van spoorwegmaterieel ook interesse voor mijn projekt :-)

groeten

Bas

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #176 Gepost op: 20 November 2011, 17:11:18 »
Sorry voor het omhoog schoppen, maar eigenlijk mis ik dit soort verhalen wel.

Dus Bas, heb je nog van dit soort interessante, vermakelijke, spannende verhalen voor ons?

Toevoeging
Zo was er ook een Nederlander die bij de DB reed en soortgelijke verhalen had. Waar is hij?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 17:14:12 door J J H S »
Jeroen

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #177 Gepost op: 20 November 2011, 19:00:26 »
Hear,hear, inderdaad een goed idee in deze donkere dagen lekker met een glas hete choco en een hand vol pepernoten. (y)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Nostalgisch ritje
« Reactie #178 Gepost op: 09 September 2012, 09:06:49 »
Zo...onlangs kreeg ik een aanvraag of ik een rit met een historische RBe 4/4 wilde maken. Daar was lang nadenken niet nodig.
De rit voerde ons van Spiez naar Interlaken, en na een stop daar weer terug naar Spiez, Thun, en van daaruit door het prachtige Emmental naar Konolfingen, Burgdorf, hier kopmaken en binnendoor naar Solothurn, en vandaaruit naar Olten, waar mijn dienst voorbij was. Hier een mooi plaatje net voorbij Konolfingen. Gereden werd vanuit de stuurwagen DZt.



Copyright D. Gubler

Groeten

Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #179 Gepost op: 09 September 2012, 10:40:46 »
Hé Bas, goed om weereens iets van je te horen in dit draadje.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly