Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 48145 keer)

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #180 Gepost op: 09 September 2012, 13:14:34 »
kom dit draad(je) ineens tegen
lekker lees voer (y)

JevanHa

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #181 Gepost op: 03 January 2014, 09:10:32 »
Langs deze weg wil ik iedereen met z'n prachtige verhalen hartelijk danken. Ik kwam bij toeval op dit draadje terecht en heb 'm dan ook tot aan het einde gevolgd. Ik kan niet zeggen hoe ik hiervan heb genoten. Toch wel heel heel heel veel.  (y)
Met de vriendelijke groeten van
Jan v H

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #182 Gepost op: 03 January 2014, 11:11:48 »
Hallo allemaal

Wegens drukke werkzaamheden al een tijdje geen updates meer hier, en komt nog iets anders bij: per 1 januari 2014 werk ik niet meer voor de BLS, maar nu voor de SBB. Rijden doe ik vanuit Depot Interlaken, dus binnenkort nog ff 2 dagen instructie volgen om de duitse ICE te kunnen rijden. Is geen heksenwerk, want ik ken het treinstel al enigszins. Rijden zal toch maar een klein percentage blijven, voor de rest blijft het opleiding en training.

Rijden zal voor mij dan de InterCity treinen Interlaken-Basel, Interlaken-Zürich, Bern-Brig en Bern-Biel zijn. Los daarbij nog een paar InterRegio's vanuit Bern. De ICE zit in de touren Interlaken-Basel.

Tevens zal ik af en toe wat rijden voor SBB Historic. Voor eventuele verhalen zal ik als er interesse voor is tzt een nieuw draadje openmaken ;-)

Groeten uit het land der Helveten

Bas

pmh1962

  • Gast
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #183 Gepost op: 03 January 2014, 11:51:05 »
Bas,

Veel plezier met je nieuwe trajecten. Zal je de oude trajecten niet missen?

Mvg,
Paul Haagsma

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #184 Gepost op: 03 January 2014, 12:13:54 »
Gruezi Bas
Succes .... en voor verhalen is uiteraard interesse.
M vr gr
Cor Hoogendoorn

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #185 Gepost op: 03 January 2014, 12:41:28 »
@ Paul

Ja, dat zal best wel ff wennen zijn, ipv lekker naar Zweisimmen te rijden met gemiddeld 65 km/h, is nu de kruissnelheid 200 km/h. Ook is het relaxte rijden daarmee wat verdwenen, maar ja....het went wel denk ik (hoop ik ;-)  )

@Cor

Ik zal wel eens kijken of ik weer wat schrijven kan...

Groet

Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #186 Gepost op: 03 January 2014, 15:54:15 »
gruetzi Bas,

of er interese is voor je nieuwe "rij"draadje?
Nou en of!

gefeliciteerd met je nieuwe betrekking, het hoe en waarom horen we hier misschien nog eens een keer.

adé
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #187 Gepost op: 03 January 2014, 18:22:12 »
Ja, dat zal best wel ff wennen zijn, ipv lekker naar Zweisimmen te rijden met gemiddeld 65 km/h, is nu de kruissnelheid 200 km/h. Ook is het relaxte rijden daarmee wat verdwenen, maar ja....het went wel denk ik (hoop ik ;-)  )
Ach, ik heb poosje met 250km/h gereden, en dat went gauw genoeg, juist om daarna weer "maar" 160km/h te rijden daar moest ik harder aan wennen, ik had daarmee even het gevoel bijna stil te staan.... ::) ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #188 Gepost op: 08 January 2014, 21:29:37 »
Salût Bas, Gruezi,

Ook van mijn kant gefeliciteerd!
Gebruik je nu nog wel dagelijks de BLS, of ga je met de auto naar het werk?

Trouwens, is die nieuwe DVD van Egger film aanbevelenswaardig?

Wist je trouwens dat 'Endrik-Jan in de ± 1980-er jaren al in Frutigen en Kandersteg op vakantie kwam?
En ik in diezelfde tijd in Kiental en Scharnachtal? (In beide gevallen destijds met pa en moe mee.)
En dat we toen nog nooit van elkaar hadden gehoord, laat staan dat er iemand al wist wat internet was.
En dat 'Endrik-Jan en ik nu ± 2 km afstand van elkaar wonen, bijna dezelfde achternaam hebben, beide nog steeds verliefd op het Kandertal en omgeving en elkaar hier op dit forum hebben getroffen.

Groeten und uf wiede luecke,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #189 Gepost op: 08 September 2014, 21:45:38 »
Ik keek een paar weken geleden naar een extra lange uitzending van Eisenbahnromantik over Zwitserland. In de reportage over de nieuwe Lötschberg basistunnel werd een stukje meegereden met een Nederlandse machinist: onze Lokführer Bas?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #190 Gepost op: 08 September 2014, 22:08:55 »
Bas
verhalen zijn welkom
heb met interesse gelezen en nogmaals wat je schreef/vertelde   (y)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #191 Gepost op: 25 August 2017, 21:29:24 »
Zo...da's ff geleden dat ik hier wat heb gedaan, maar op veler verzoek weer eens wat opgeschreven. De laatste paar jaren is door drukke werkzaamheden het zelf rijden een beetje in de vergetenheid geraakt, maar na een speciale aanvraag van een van onze klanten besloten daar zelf ook weer eens af en toe te rijden. Paar redenen: Er is tenslotte niets fijner als zelf te rijden, en dan nog bij een klant die gebruik maakt van diverse oude loks en treinstellen en als klap op de vuurpijl: je doet als machinist echt nog alles zelf. Nu zul je misschien denken dat dat toch logisch is? Bij de Oensingen Balsthal Bahn is het normaal dat je als machinist de passagiertreinen rijdt, en in de normale dienst ook met een rangeerlok de klanten met goederenwagens ophalen en brengen bedient. Dat maak je hier in Zwitserland nergens meer mee...Je bent of machinist Personenverkeer of machinist Cargo.

Je begint de dienst op de Domino. Deze word gehuurd van de SBB, maar de OeBB heeft haar "eigen" treinstel dat zelfs naast de SBB sticker een OeBB sticker heeft. Rechts van de Domino zie je nog een van de 4 prototypes van de NPZ staan. De overige 3 zijn allemaal omgebouwd, dit is echt de allerlaatste...



Met deze trein rijd je dan tussen Oensingen en Balstal heen en weer...4,5 kilometer met Vmax 50 met 2 tussenstations.

Hier hoe de pret bediend wordt...



Dan neemt een collega de trein over en ga je de rangeerdienst in. Je gaat met de auto naar Klus en daar neem je de lokale dieselrangeerlok. Daarmee ga je de trein samenstellen en bij verschillende plekken de wagens halen.



Mijn uitzicht in dit stuk oostduitse techniek...



Als je klaar bent rijd je met deze trein naar Oensingen terug en rangeer je daar bij de verschillende klanten. Dan formeer je de nieuwe trein en neem je een andere lok. Deze is dan elektrisch en ook weer iets wat alleen nog hier rijdt...



Denk hier dus niet aan goederentreinen van 650 meter lengte....2 tot 3 wagens is al veel ;-).
Oh ja...de lok heeft staande bediening...

Tja....ik had nog een paar foto's om te uploaden, echter weigert de uploadserver nog foto's te uploaden...komen dan wel wanneer het weer werkt samen met de rest van het verhaal..

Groeten

Bas





jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #192 Gepost op: 25 August 2017, 21:37:47 »
 :)  (y)
tof Bas
 (y)

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #193 Gepost op: 25 August 2017, 21:40:37 »
{ Denk hier dus niet aan goederentreinen van 650 meter lengte....2 tot 3 wagens is al veel ;-). }

Het lijkt wel een modelbaan.  ;D
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #194 Gepost op: 25 August 2017, 21:59:57 »
Leuk weer van je te lezen Bas en nostalgisch materiaal daar !
Petdig1