Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen  (gelezen 1827 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Gepost op: 03 February 2010, 10:04:07 »
Al een tijdje ben ik bezig met het van weerstandlak voorzien van enkele wielstellen voor mijn wagons. Nu viel mij ineens op in de nieuwste catalogus van Roco dat er ook dubbelzijdige wielen te koop zijn. Mijn vraag is waarvoor dienen deze dubbelzijdig geisoleerde wielen, als er al enkelzijdig geisoleerde wielen zijn. Wat is het specifieke voordeel van de dubbelzijdige isolatie? Ik heb er een poosje over nagedacht maar ik heb echt geen flauw idee, wat daar nu het nut van zou kunnen zijn. Ik ben tweerail rijder.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2010, 10:09:05 »
Bij dubbelzijdige isolatie kun je de stroomafname via de punten van de as laten lopen, in de lagering zogezegd. Roco past die techniek onder andere op de 4475* en 4474* rijtuigen toe. Hierdoor lopen deze wagons veel soepeler dan wagons met slepers op de as of tegen de wielflens.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2010, 10:14:12 »
Dat zou een goede reden kunnen zijn. Bedankt voor de uitleg.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2010, 11:09:42 »
Bij dubbelzijdige isolatie kun je de stroomafname via de punten van de as laten lopen, in de lagering zogezegd. Roco past die techniek onder andere op de 4475* en 4474* rijtuigen toe. Hierdoor lopen deze wagons veel soepeler dan wagons met slepers op de as of tegen de wielflens.

JAB, hoe moet ik me dat voorstellen. Als de beide wielen geisoleerd op de as zitten, hoe kun je dan via een metalen as die beide kanten van het wielstel verbind de spanning via de aspotten afnemen?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2010, 11:10:49 »
Je moet hierbij even onderscheid maken tussen dubbelzijdig geïsoleerde wielen en de z.g. split-axle.
Bij dubbelzijdige isolatie zijn beide wielen geïsoleerd van de as, en dat kan van belang zijn als de as gelagerd is in een metalen frame.
Bij split-axle is de as in twee helften verdeeld die met een kunststof mofje van elkaar geïsoleerd zijn. Elk wiel zit ongeïsoleerd op zijn eigen ashelft, en daardoor kun je op de aspunten stroom afnemen. Ik heb een paar Roco blokkendoos rijtuigen waar dit is toegepast, en er zijn ongetwijfeld nog wel meer rijtuigen van Roco die zo zijn uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2010, 11:21:45 »
Veel van de DB rijtuigen van Roco (de Am's , Bm's ed, uit bovengenoemde series) hebben inderdaad die split-axle constructie.
Roco gebruikt voor zover ik weet nergens echte dubbelzijdig geisoleerde assen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2010, 11:46:22 »
Jab, je maakt het er met dit antwoord niet echt duidelijker op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2010, 16:38:23 »
Ik zit net te bedenken dat ik ook rijtuigen heb van Hobbytrain de "Doppelstock", die zijn ook gelagerd in messing puntlagering voor het aanbrengen van extra functies. Maar ook deze wielen zijn eenzijdig geisoleerd maar nemen toch stroom op via de aspuntlagers. Deze zijn dan weer doorverbonden met geleiders op het wielstel, die op hun beurt weer verbinding maken met geleiders onder op elk rijtuig. Dus dat kan eenzijdig geisoleerd ook.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2010, 16:46:36 »
Rob, dat kan alleen maar enkelzijdig. Als het dubbelzijdig is maakt het geen contact met wielframe. Dus wat JAB schreef kan helemaal niet. Wat wel kan is een onderbroken as.

Als de wielen dubbelzijdig geisoleerd op de as zijn aangebracht, dan kan er alleen via slepers (stroomafnemers) op de wielen aan beide zijden van het wielstel stroom worden afgenomen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2010, 17:43:12 »
Stroomafname via de aspunten kan ook bij eenzijdig geïsoleerde wielen. Het wielstel neemt dan van één wiel stroom af. Om toch van beide spoorstaven stroom te kunnen afnemen zitten dan de assen in het ene draaistel met de ongeïsoleerde wielen links, in het andere draaistel rechts. Ook een constructie die Roco toepast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2010, 18:28:16 »
Nu kan ik het verkeerd begrepen hebben maar wanneer pas je nu dubbelzijdig geisoleerde wielen toe en waarom? Die vraag is volgens mij nog steeds niet beantwoord. Of lees ik nu verkeerd.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2010, 18:54:29 »
Rob, je hebt gelijk dat die vraag nog niet echt beantwoord is.
Een mogelijke reden heb ik al genoemd, als de assen in een metalen frame zitten, en ze zitten toevallig verschillend, dan krijg je kortsluiting.
Maar tegenwoordig bestaan er nauwelijks nog metalen frames voor wagens en rijtuigen, dus eerlijk gezegd weet ik ook niet wat het nut is van tweezijdig geïsoleerde assen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Enkelzijdig of dubbelzijdig geisoleerde wielen
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2010, 19:02:13 »
Okee, het is mij duidelijk. Tja ik gebruik eigenlijk alleen maar eenzijdig geisoleerde assen maar het viel me juist op dat Roco ze nog steeds verkoopt. Allen hartelijk dank, ook Jab van Ree. je hebt in ieder geval de moeite genomen. Ik neem het je dan ook niet kwalijk dat jouw antwoord niet juist was. Dat kan iedereen overkomen, ja toch?
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden