Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 787055 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2006, 13:46:48 »
Hoi Marcel,

ik heb gisteravond prijsopgave van een hele rits van dat spul gehad, moet even uitzoeken wat nodig is en wat niet. Moet nu ff weg  :( wordt vanavond of anders morgen.

Dan zet ik ze hier op het forum.

Grtzz

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6426
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2006, 14:12:14 »
Update:

Hoe ik het dan met de zijkanten oplos heb ik nog 'vrije' keus in: M* mp3000 of verlengde Fl* Plan V. (of die van Bart ;) )



Er is nog een optie voor de motordraaistelzijkanten (scheenplaten heette dat vroeger). Ths heeft ooit een bouwpakket van een motorpost uitgebracht met gegoten (witmetalen?) scheenplaten. Ik heb ooit losse onderdelen van dat bouwpakket te koop gezien bij spoorcuriosa, wellicht dat de scheenplaten ook nog wel ergens slingeren.

Paul
Boomshanka!

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2006, 14:24:07 »
Paul,

De draaistelzijkanten die ik wil gaan nagieten zijn ook van THS. Dat ik ze laatst emailde zeiden ze dat ze er geen meer hadden.
Die van THS zijn inderdaad van witmetaal...

Maar spoorcuriosa is inderdaad misschien nog wel iets om te proberen.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6426
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2006, 14:57:31 »
Ik zie nu ineens ook het andere draadje hierover.....

Wie weet kunnen jullie e.e.a. combineren!

Paul
Boomshanka!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6511
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2006, 19:29:48 »
Dat zijn dan gok ik de draaistel zijkanten voor de mat'34. Ook De-3 alleen wat ouder , aan die draaistelzijkanten heb je weinig, tenzij je een hele orginele plan U met jacobsdraaistellen wil gaan maken. :P

Sander
Hoeps sorry, ik hoop niet dat ik je al te blij heb gemaakt met deze dode mus.

Mvg. Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2006, 19:04:14 »
Update:

Twee dagen even wat stiller geweest, nog meer research gedaan naar wat en hoe nu eigenlijk Pan U tot stand is gekomen. Had een mooi boek daarover gevonden echter uitverkocht :(

Mijn resultaten tot nu toe:

Uit opmetingen en foto's geconstateerd:

Plan U is een dieselelectrisch 3 wagen stel met de maten van Plan Q...

De mBDk heeft *exact* dezelfde maten (asafstand, draaistel h.o.h. afstand, plaatsing van de draaistellen t.o.v. van de bak) als de BDk van een Plan Q. Zelfs de deur van de cabine zit op dezelfde plaats, slechts de neus is bij Plan U iets korter.

Ook de ramen zijn van Plan Q.

De motorwagen staat echter op dezelfde draaistellen als de mP 3000. Deze vertonen grote overeenkomst met Plan V draaistellen hebben echter een asafstand van 3000 mm ipv 2500 mm.

Het B-rijtuig (tussenbak) en de ABk hebben weliswaar de draaistel h.o.h afstand van Plan Q staan echter op draaistellen die grote overeenkomstvertonen met Plan V. Het enige verschil dat ik kan constateren is dat het Plan V draaistel slechts enkelzijdig remblokken heeft.

Het gehele stel heeft ook de hoogte van Plan Q, waamee het op dat gebied sterk afwijkt van Plan V. Het beste is dat te zien aan het hoge 'voorhoofd' van Plan V.


Componenten:

Al deze feiten maken dat ik, zeer waarschijnlijk, de volgende componenten ga
gebruiken:

- Onderstel en aandrijving van de Piko Hondekop (prijs nnb) voor de mBDk. De scheenplaten gaan er af en worden vervangen door de scheenplaten van een Fleischmann Plan V die direct tussen de aspotten en de draaistelophanging worden verlengd met 2.8 mm aan elke kant. De scheenplaten worden gesneden uit een Fl* draaistel 47 4472 waarvan er dan 2 nodig zijn. (Eur 5.90 / st)

- De 'front-schuerze" (wie weet een goede Nederlandse naam ??) wordt ook van Fl* Plan V betrokken 36 4472 ook hier zijn er twee van nodig. Wel wordt het aagepast aan de lager hangende koppeling van Plan U. (Eur 1,00 / st)

- Onder de B en ABk komen Plan V loopdraaistellen, wederom van Fl* 30 4472 en 31 4472 (Eur 30.40 / set) Waarvan er 4 nodig zijn. Overigens vind ik dit wel wat duur... en probeer wellicht een andere oplossing te zoeken. De Plan V scheenplaten los zijn relatief goedkoop: Eur 5.90 / st.

- Als leverancier van appendages (Compressor, luchttanks, batterijkasten etc) gaan een Fl* 43 4472 en 33 4472 (Eur 3.75 /st) dienen.

- De ramen: Cabine ramen van Plan V en voor de Plan Q ramen heb ik ge-PM-ed met Gerco van Beelen van Sleutelspoor.nl. Het lijkt er op dat zijn creatie (ge-snij-plotte ramen) voor de ombouw van een Piko Hondekop wel heel dicht bij de plan U maten komen. Ik moet nog wat nauwkeurige opmetingen doen aan de Trawos kappen. De speciale ramen, in het dak bijvoorbeeld, gaan direct uit transparante styreenplaat gemaakt worden.


Trawos kappen:

Nu we toch de naam Trawos hebben laten vallen, hoe staat het met (de kwaliteit) van de kappen ?

Na de aanvankelijke optimistische geluiden zijn er toch wel wat zaken die aandacht behoeven.
Het grootste 'probleem' zijn de zijwanden. Slechts het B-rijtuig is recht... De beide andere bakken vertonen meer of minder 'welvingen'. Het lijkt er zelfs op dat het 'moedermodel' zelf nooit strak en recht is geweest. Hoe ik dit ga aanpakken is nog niet helemaal duidelijk. Ik zit te denken aan afschuren (.3 mm) en dan er een strip 0.3mm styreen opplakken.

Verder is er gebruikgemaakt van de Fl* Plan V Neuzen, waardoor de koppen een te hoog 'voorhoofd' hebben. Daar ze toch wat (te ver) boven het dak uitsteken ga ik daar wel wat op vinden :)

Van de mBDk moet ik helaas de roosters afschuren. Die liggen nu ong .3 mm OP de wand terwijl ze gelijk zouden moeten liggen en verder hebben de roosters horizontale ipv verticale lamellen... jammer dus :(

Ook is de hoogte van wanden en deuren is niet correct (te laag) waaraan dus ook iets gedaan moet worden.

Positief is dat het gebruikte materiaal prima is, en er (bijna) geen luchtbelletjes inzitten.


OK !

Genoeg woorden, nu de...

Plaatjes:

Eerst maar eens een schuurplankje maken...


op een reststukje laminaat, met tapijtplakband schuurlinnen geplakt.

Omdat de kappen toch te laag zijn, geen halve maatregelen :) De hele bak wordt afgeschuurd tot net onder de deuren: 22.3mm van dakgoot tot onderkant (die overigens ook verlengd moeten gaan worden) vervolgens gaat er een strip styreen van 3.7mm hoog en 1.5mm dik onder. Hierin gaat later het aluminium frame vallen.

Het B-Rijtuig :

Voor het schuren...



en er na :) Het stoffen viel erg mee :)



De ABk :

Voor het schuren...



en er na, samen met de B-bak



De mBDk :

Voor het schuren...



en er na, hele stel compleet



Toch wel mooi hoor ! en al een stuk strakker ;D


Vervolg:

De volgende stap is het aanbrengen van de styreenstrip onder de bakken en het maken van de aluminium frames.

Tot zover, wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

« Laatst bewerkt op: 31 december 2006, 12:32:57 door Karst Drenth. Reden: PhotoBucket links »

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #21 Gepost op: 20 december 2006, 19:11:05 »
Voor zo'n prijs ga ik de kappen niet kopen (echt niet genoeg kwaliteit). Vandaar ik ook bij Gerco heb aangeklopt en vroeg om plotramen én wanden. Plan V basis heb ik al liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2006, 19:12:44 »
Ik zou het nu ook niet meer doen...  ::) Hoewel ...  8)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2006, 19:14:32 »
@Chi-Kit; d8 dat jij alleen nog goederen zou gaan rijden.
Neemt niet weg dat ik dezelfde actie heb ondernomen ;)

Nu alleen nog even twee sloop Plan-V's scoren, heb ik er ook gelijk genoeg voor mijn Plan-T ;)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2006, 19:16:26 »
Jep, meeste goederen, maar ook 1:87 exact treinstellen.

Hmm...Heeft bram je dna niet toevallig laatste beurs een gietsel van plan V gegeven? ;D

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2006, 19:17:42 »
Dat waren de koprijtuigen van de Plan-T ;)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2006, 19:56:22 »
Hey,

Inmiddels is mijn eerste slacht-lokomotief binnen ;D.
Nu nog even wachten op de tweede.

1 van de twee zal voor dit project aan mijn zijde geslacht worden als aandrijving voor het stel.
Wel misschien een andere motor erin bouwen, maar dat komt na de kerst wel om dat te gaan bekijken.

Maar in elk geval, de eerst komende Houten, ben ik er te vinden.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2006, 15:07:10 »
Update:

Wanden:

De wanden waren  :o voor mij het grootste probleem...
Ze moesten verhoogd worden en recht gemaakt.

Recept:

De kappen van Trawos zijn uit een materiaal dat lekker zacht wordt als je het verwarmt, maar behouden hun stevigheid. Het recept dat ik gebruikt heb:

1 Ovenschaal
1 liter water
1 magnetron
1 Trawos kap

Men late dit 4 minuten op 800 Watt opwarmen

Zie daar  ::) de wanden gaan waarheen gij dat wilt  ;D

Als het water wat afkoelt, of je plaatselijk nog wat wilt bijwerken , is het handig een waterkoker met kokend water bij de hand te hebben.  ;)

Ondertussen de afwasbak vol koudwater laten lopen. Als alles dan naar wens is, in z'n geheel afkoelen in de afwasbak.


Styreen en Olba lijm:

Waar zouden we zijn zonder dit geweldige materiaal. ?
Ik heb er strips van ca 4mm van gesneden (1.5mm dik) en die met Olba lijm onder de bakken vastgezet als een soort 'stelbalken'. Sterk als een huis  ;D

Vervolgens de juiste maat nemen en aftekenen en weer... Schuren  :P

Plaatjes:





Ziet er weer een stuk strakker uit, het wordt nog wel wat  :D
Overigens kun je nu goed de wanddikte fluctuaties zien. met name bij de B-bak is de linker wand wel 2 keer zo dik als de rechter. Bij de mBDk kun je links zien hoeveel welving er in zat. Ik heb dit allemaal naar binnen gebogen (zie recept) met als gevolg dat de buitenkant nu, redeliljk, vlak is en het overtollige materiaal aan de binnenkant zit.

Verder weer gematigd optimistisch  8)

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 31 december 2006, 12:36:43 door Karst Drenth. Reden: PhotoBucket links »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2006, 15:28:22 »
Is het dan wel mogelijk er een beetje fatsoenlijk raampjes achter te krijgen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2006, 15:31:00 »
met een snijplotter is veel mogelijk  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2007, 11:11:52 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl