Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:13
Alternatieven voor servo's
door
Olav
07 November 2025, 23:57:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles
door
ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje
door
R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze
door
Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Pauldg
07 November 2025, 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Rondom Charlois
door
Alewijn
07 November 2025, 20:23:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer
door
saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera
door
Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2
door
Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
07 November 2025, 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
07 November 2025, 13:03:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rangeerseinen van de DE1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerseinen van de DE1 (gelezen 1834 keer)
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Rangeerseinen van de DE1
«
Gepost op:
02 February 2010, 17:28:29 »
Hoi,
Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.
Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #1 Gepost op:
02 February 2010, 17:52:26 »
Fred,
Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.
Gerard
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #2 Gepost op:
02 February 2010, 18:47:59 »
Hoi Gerard,
Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.
Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk.
Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.
Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.
mvg,
Fred.
Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 18:49:36 door Fred Eikelboom
»
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #3 Gepost op:
02 February 2010, 19:05:47 »
Klopt Fred.
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Gerard
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #4 Gepost op:
02 February 2010, 19:38:15 »
Hoi Gerard,
Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
robin binsbergen
Offline
Berichten: 1018
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #5 Gepost op:
02 February 2010, 20:13:01 »
Citaat van: Weerd op 02 February 2010, 19:05:47
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt??
Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen
) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.
Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.
mvg,
Robin
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 20:15:11 door robin binsbergen
»
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2010, 21:48:31 »
Hoi Robin,
Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.
Bedankt.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rangeerseinen van de DE1