Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
TonM
Vandaag
om 16:19:31
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:03:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 15:54:53
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
robschuurhof
Vandaag
om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:49:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Eric B
Vandaag
om 14:33:42
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag
door
bellejt
Vandaag
om 14:12:27
Rheinburg, TP V/VI
door
defender
Vandaag
om 14:10:27
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 14:09:34
Mijn geweatherde modellen
door
hervé
Vandaag
om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen
door
hervé
Vandaag
om 13:42:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:40:29
schok bij vertrek
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:13:30
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Jip
Vandaag
om 11:40:32
Chinese prut kabel
door
Lobomotion69
Vandaag
om 11:30:22
Line-up foto's van modellen
door
wob
Vandaag
om 11:13:25
Show je werkplek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Bert V
Vandaag
om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W?
door
Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ?
door
Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rangeerseinen van de DE1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerseinen van de DE1 (gelezen 1751 keer)
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Rangeerseinen van de DE1
«
Gepost op:
02 February 2010, 17:28:29 »
Hoi,
Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.
Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #1 Gepost op:
02 February 2010, 17:52:26 »
Fred,
Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.
Gerard
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #2 Gepost op:
02 February 2010, 18:47:59 »
Hoi Gerard,
Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.
Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk.
Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.
Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.
mvg,
Fred.
Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 18:49:36 door Fred Eikelboom
»
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #3 Gepost op:
02 February 2010, 19:05:47 »
Klopt Fred.
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Gerard
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #4 Gepost op:
02 February 2010, 19:38:15 »
Hoi Gerard,
Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
robin binsbergen
Offline
Berichten: 1015
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #5 Gepost op:
02 February 2010, 20:13:01 »
Citaat van: Weerd op 02 February 2010, 19:05:47
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt??
Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen
) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.
Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.
mvg,
Robin
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 20:15:11 door robin binsbergen
»
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2010, 21:48:31 »
Hoi Robin,
Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.
Bedankt.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rangeerseinen van de DE1