Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Austria Express  (gelezen 13425 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re:Austria Express
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2010, 20:46:59 »
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .

Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .

Jos

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re:Austria Express
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2010, 21:50:31 »
Voordat de Austria zijn beginpunt had in Amsterdam, werd gereden van en naar Hoek van Holland. De trein reed dan via Rotterdam-Breda-Venlo.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:Austria Express
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2010, 15:59:29 »
Rick kun je die foto´s plaatsen?
Helaas niet. Ze staan in het boek 'De moderne tractie bij de NS in kleur' op pagina 81 en 128, voor degenen die dat boek hebben.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Austria Express
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2010, 16:14:29 »
Heb ik  ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:Austria Express
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2010, 16:22:10 »
Vlug kijken dan. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Austria Express
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2010, 16:24:44 »
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .

Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .

Jos

Is iemand ook bekand wanneer die ÖBB Bcmoz en Bcmz gebouwd zijn? Ik heb namelijk nog een ÖBB Bc rijtuig nodig voor mijn D1312 uit 1974. Maar ik vrees dat deze rijtuigen net iets jonger zijn. Wie weet hier meer over?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re:Austria Express
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2010, 16:27:36 »
En voor degenen die dat boek nog zoeken: Uitgeverij Schuijt & Co. ISBN 90.6097.237.6

Pagina 128 moet overigens pagina 129 zijn. En daar meteen ook de oplosing voor het raadsel van de meerijdende Plan E's:
door een tekort aan BKD's rijdt sinds 1986 een Plan E bagage-restauratierijtuig mee in de Lorely-Express tussen Hoek van Holland en Venlo.
Om de rijtuigen in onderhoud te krijgen, wordt het in Hoek van holland op reserve staande rijtuig uitgewisseld met de werkplaats Maastricht.
Dit rijtuig wordt op dinsdagavond meegegeven met de Austria-Express en komt na onderhoud op donderdag via dezelfde weg terug.

Bron: 'De moderne tractie bij de NS in kleur'. Copyright tekst: M.L. Vocke, F.J. Janssen en J.B.Th. van 't Grunewold

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:Austria Express
« Reactie #22 Gepost op: 03 februari 2010, 16:39:24 »
Hier een overzicht met in model verschenen Oostenrijkse 'Liegewagen':
http://www.modellbahninfo.org/data/oebb_pw_bc.pdf

Ik kijk nog even of ik meer informatie heb over de leeftijd van die Bcmoz en Bcmz rijtuigen.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2010, 17:09:26 door Gert van den Heuvel »

Gert1

  • Gast
Re:Austria Express
« Reactie #23 Gepost op: 03 februari 2010, 17:16:07 »
Nou Jeroen, ik heb wat gevonden: http://www.gde-og16.at/Chronik.htm

Het is wel een rommelige website, maar er staat te lezen:
Vierachsiger Liegewagen
Neubaufahrzeug von 1976 / Jenbach
ÖBB Nr. Bcmoz 50-70 007

Jouw vrees dat die rijtuigen net iets te jong zijn, blijkt dus terecht.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Austria Express
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2010, 09:44:53 »
He, dat is jammer zeg. Maar Gert, bedankt voor de info! Iemand bekend welk type ÖBB rijtugi ik dan wél nodig heb voor een Bc in 1974?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Austria Express
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2010, 17:47:57 »



Kan je mooi koersbordjes van maken ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re:Austria Express
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2010, 18:40:46 »
Onderstaande samenstelling heb ik even gekopieerd uit een bericht van Dirkjan ('Falkenberg') uit het ACME 2010 draadje:

Als je de versie van midden jaren 80 wil nabootsen van Nijmegen richting Duitsland heb je nodig:

VolgordeItemMerk#
1DB BR 218Trixdiversen
2DB Bm 234Roco64316
3ÖBB BmozACME52630
4ÖBB DmszACMEuit 55040
5ÖBB BmozACMEuit 55040
6ÖBB BmozACMEuit 55040
7ÖBB AmozACMEuit 55040
8NS WLAB MUACME55084
9ÖBB BcmzLSM47043


Met dank aan Dirkjan!

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2010, 18:44:14 door Gert van den Heuvel »

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re:Austria Express
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2010, 23:28:58 »
VolgordeItemMerk#
1DB BR 218Trixdiversen


Met dank aan Dirkjan!

Dank voor de samenstelling!

Toch heb ik nog een vraag over de tractie in de jaren '80 van deze trein. Was dit wel een BR 218, daar ik op Wikipedia het volgende tegenkwam over de BR 215:

Citaat
One high profile working in the 1980s was the D 216/217 "Austria-Express" ( from Klagenfurt via Graz/Krefeld to Amsterdam) between Krefeld central station (Hauptbahnhof Hbf.) and Arnhem Holland. The units with electric heating modifications (030 to 032) were used for this service.

Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Austria Express
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2010, 00:27:33 »
Er zijn ook de nodige foto's van de Austria Express met een BR218 ervoor (zelfs de orange-grijze city-bahn variant is in Arnhem geweest!)

Waar het om ging was dat er een lok voorstond die geschikt was voor elektrische verwarming. De meeste BR215's hadden nog stoomverwarming en waren dus in de winter niet inzetbaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Austria Express
« Reactie #29 Gepost op: 09 februari 2010, 07:19:21 »
Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?
In Krefeld waren deze 3 (215 030-032) inderdaad gestationeerd voor oa de Austria Express. In 79 werden vanuit Hagen een aantal 218 naar Krefeld verplaatst als voorlooploks voordat deze 215's uit Ulm kwamen. Daarnaast reden er wel vaker 218's uit Hagen naar Nijmegen/Arnhem in deze omloop in de jaren 80.

Een 215 030-032 zou mooi zijn als model. ESU heeft die variant nog niet aangekondigd en mn Roco wacht nog steeds op een groot aantal onderdelen om mee te kunnen doen met de Trix 218's. Dus voorlopig moet bij mij een Hagener 218 de Austria trekken.

dirkjan