BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Gert1 op 02 februari 2010, 15:40:12

Titel: Austria Express
Bericht door: Gert1 op 02 februari 2010, 15:40:12
Zojuist zag ik dat Jägerndorfer Collection voor 2010 rijtuigen uit de Austria Express heeft aangekondigd.
Zie deze pdf-file en dan met name pagina 7: http://www.lemkecollection.de/downloads/pdf/JC2010.pdf

Nu weet ik nog wel dat deze trein reed, maar destijds was ik me nog niet zo bewust van treinsamenstellingen.
Kan iemand die toen al treinensamenstellingen noteerde laten weten of je met set 55040, en de losse rijtuigen 52630 en 50584 (een NS-rijtuig!) de trein compleet hebt? (Ik vermoed overigens dat de productie bij ACME plaats zal vinden).

En nog een vraag: Weet iemand een leverancier van Jägerndorfer Collection in Nederland?

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Chris op 02 februari 2010, 15:49:00
Citaat
En nog een vraag: Weet iemand een leverancier van Jägerndorfer Collection in Nederland?


Ja  ;D

Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 02 februari 2010, 15:52:18
Gert:
de Austria Express reed medio jaren 80 via Kleve-Nijmegen-Arnhem naar Amsterdam CS. In Arnhem werd lokwissel gedaan (BR218, soms 2!) wisselen voor 1100/1200/1300. De rijtuigen waren inderdaad de oranje Type Z van de OBB, maar ook een aantal Bm/Am van de DB. Bij mijn weten reed er geen Nederlands rijtuig in die trein. Meestal ongeveer 6-8 rijtuigen lang.

Nico
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Rick op 02 februari 2010, 17:11:52
Pruttelde niet een Plan E RD mee in die trein of was dat toch een andere?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: CKLX op 02 februari 2010, 17:37:05
Dit is de Austria Express:

http://www.flickr.com/photos/cklx/3983998069/sizes/l/

Kwam via Kleef en Nijmegen met diesel naar Arnhem.

Hierbij Elst, toen het ept. er nog lag.

http://www.flickr.com/photos/cklx/3187717446/sizes/l/

Plan E reed er volgens mij nooit mee. Wel met de D417 die uit Amsterdam kwam en vervolgens door de diesel van de Austria Express werd meegenomen naar Keulen, ook weer via Nijmegen en Kleef.

Helaas allemaal vergane glorie.


CKLX
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 02 februari 2010, 17:39:50
Dank voor de foto's!
Enig idee welke rijtuigen die achterste drie op de tweede foto waren?

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: stig op 02 februari 2010, 17:44:44
Is dat zo'n hoge WLABmh 174-achtig ding?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Arnold op 02 februari 2010, 17:58:24
De laatste 2 zijn van die lichtblauwe ligrijtuigen. Weet niet of die in model zijn verschenen.
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: CKLX op 02 februari 2010, 17:59:17
Volgens mij zijn dat inderdaad slaaprijtuigen. Of daar modellen van zijn weet ik niet. Ik volg Oostenrijk niet zo.


CKLX
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 02 februari 2010, 18:03:23
Oke. Normaliter zou je die dan bij Roco verwachten. Maar ik ga ook maar eens even bij ACME rondkijken.

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Thowra op 02 februari 2010, 18:16:29
LS Models heeft de lichtblauwe oostenrijkers in de planning staan. Althans dit was een vooraankondiging van afgelopen jaar.
Geen idee of het de juiste is maar draagt artikelnummer 47 046

Jeroen
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: schmirner op 02 februari 2010, 18:26:09
Lilliput heeft ze of had ze ,op Ebay worden ze nog wel eens aangeboden.

Maar reed de Austria Express niet gecombineerd in Nederlandmet een trein naar Italie,of was dit de Holland-Wien express?

Ik zag net nog op Google dat er in de samenstelling van 1962 een Nederlands rijtuig meeliep naar Innsbruck,weet iemand hier iets van?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Rick op 02 februari 2010, 19:51:56
Dank voor de foto's!
Enig idee welke rijtuigen die achterste drie op de tweede foto waren?
Ha, nog twee foto's gevonden waarop bij de ene plan E RD meerijdt (had ik het toch goed) en bij de andere het op 1 na achterste rijtuig verdacht veel op het slaaprijtuig lijkt dat in de pdf staat. Het rijtuig daarachter is een lichtblauw ding, het lijkt me Oost Europees.

De samenstellingen in Nederland zijn:
BR 218 - DB Bm (oceaanblauw/beige) - OBB B - OBB D - OBB B 2x - OBB A (allen oranje) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).

1200 - plan E RD - OBB B - OBB D - OBB B 2x (allen oranje) - OBB A (grijs/rood) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Richard Snijder op 02 februari 2010, 20:38:28
Rick kun je die foto´s plaatsen?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Falkenberg op 02 februari 2010, 20:45:00
De samenstellingen in Nederland zijn:
BR 218 - DB Bm (oceaanblauw/beige) - OBB B - OBB D - OBB B 2x - OBB A (allen oranje) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).

Dat lichtblauwe ding is een OBB Bc, door LS al aangekondigd (in H0), dus met deze set en nog een Bm van LS is de hele trein compleet.

Dirkjan
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: roco op 02 februari 2010, 20:46:59
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .

Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .

Jos
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: mDDM op 02 februari 2010, 21:50:31
Voordat de Austria zijn beginpunt had in Amsterdam, werd gereden van en naar Hoek van Holland. De trein reed dan via Rotterdam-Breda-Venlo.
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Rick op 03 februari 2010, 15:59:29
Rick kun je die foto´s plaatsen?
Helaas niet. Ze staan in het boek 'De moderne tractie bij de NS in kleur' op pagina 81 en 128, voor degenen die dat boek hebben.
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Chris op 03 februari 2010, 16:14:29
Heb ik  ;D
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Rick op 03 februari 2010, 16:22:10
Vlug kijken dan. ;D
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Jeroen Water op 03 februari 2010, 16:24:44
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .

Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .

Jos

Is iemand ook bekand wanneer die ÖBB Bcmoz en Bcmz gebouwd zijn? Ik heb namelijk nog een ÖBB Bc rijtuig nodig voor mijn D1312 uit 1974. Maar ik vrees dat deze rijtuigen net iets jonger zijn. Wie weet hier meer over?

Jeroen
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 03 februari 2010, 16:27:36
En voor degenen die dat boek nog zoeken: Uitgeverij Schuijt & Co. ISBN 90.6097.237.6

Pagina 128 moet overigens pagina 129 zijn. En daar meteen ook de oplosing voor het raadsel van de meerijdende Plan E's:
door een tekort aan BKD's rijdt sinds 1986 een Plan E bagage-restauratierijtuig mee in de Lorely-Express tussen Hoek van Holland en Venlo.
Om de rijtuigen in onderhoud te krijgen, wordt het in Hoek van holland op reserve staande rijtuig uitgewisseld met de werkplaats Maastricht.
Dit rijtuig wordt op dinsdagavond meegegeven met de Austria-Express en komt na onderhoud op donderdag via dezelfde weg terug.

Bron: 'De moderne tractie bij de NS in kleur'. Copyright tekst: M.L. Vocke, F.J. Janssen en J.B.Th. van 't Grunewold

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 03 februari 2010, 16:39:24
Hier een overzicht met in model verschenen Oostenrijkse 'Liegewagen':
http://www.modellbahninfo.org/data/oebb_pw_bc.pdf

Ik kijk nog even of ik meer informatie heb over de leeftijd van die Bcmoz en Bcmz rijtuigen.

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 03 februari 2010, 17:16:07
Nou Jeroen, ik heb wat gevonden: http://www.gde-og16.at/Chronik.htm

Het is wel een rommelige website, maar er staat te lezen:
Vierachsiger Liegewagen
Neubaufahrzeug von 1976 / Jenbach
ÖBB Nr. Bcmoz 50-70 007

Jouw vrees dat die rijtuigen net iets te jong zijn, blijkt dus terecht.

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Jeroen Water op 04 februari 2010, 09:44:53
He, dat is jammer zeg. Maar Gert, bedankt voor de info! Iemand bekend welk type ÖBB rijtugi ik dan wél nodig heb voor een Bc in 1974?

Jeroen
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Hans Reints op 04 februari 2010, 17:47:57
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_1_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_2_3.jpg)
Kan je mooi koersbordjes van maken ;D
SK
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 08 februari 2010, 18:40:46
Onderstaande samenstelling heb ik even gekopieerd uit een bericht van Dirkjan ('Falkenberg') uit het ACME 2010 draadje:

Als je de versie van midden jaren 80 wil nabootsen van Nijmegen richting Duitsland heb je nodig:

VolgordeItemMerk#
1DB BR 218Trixdiversen
2DB Bm 234Roco64316
3ÖBB BmozACME52630
4ÖBB DmszACMEuit 55040
5ÖBB BmozACMEuit 55040
6ÖBB BmozACMEuit 55040
7ÖBB AmozACMEuit 55040
8NS WLAB MUACME55084
9ÖBB BcmzLSM47043


Met dank aan Dirkjan!

mvg,
Gert
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Michael op 08 februari 2010, 23:28:58
VolgordeItemMerk#
1DB BR 218Trixdiversen


Met dank aan Dirkjan!

Dank voor de samenstelling!

Toch heb ik nog een vraag over de tractie in de jaren '80 van deze trein. Was dit wel een BR 218, daar ik op Wikipedia het volgende tegenkwam over de BR 215:

Citaat
One high profile working in the 1980s was the D 216/217 "Austria-Express" ( from Klagenfurt via Graz/Krefeld to Amsterdam) between Krefeld central station (Hauptbahnhof Hbf.) and Arnhem Holland. The units with electric heating modifications (030 to 032) were used for this service.

Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: JAB van Ree op 09 februari 2010, 00:27:33
Er zijn ook de nodige foto's van de Austria Express met een BR218 ervoor (zelfs de orange-grijze city-bahn variant is in Arnhem geweest!)

Waar het om ging was dat er een lok voorstond die geschikt was voor elektrische verwarming. De meeste BR215's hadden nog stoomverwarming en waren dus in de winter niet inzetbaar.
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Falkenberg op 09 februari 2010, 07:19:21
Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?
In Krefeld waren deze 3 (215 030-032) inderdaad gestationeerd voor oa de Austria Express. In 79 werden vanuit Hagen een aantal 218 naar Krefeld verplaatst als voorlooploks voordat deze 215's uit Ulm kwamen. Daarnaast reden er wel vaker 218's uit Hagen naar Nijmegen/Arnhem in deze omloop in de jaren 80.

Een 215 030-032 zou mooi zijn als model. ESU heeft die variant nog niet aangekondigd en mn Roco wacht nog steeds op een groot aantal onderdelen om mee te kunnen doen met de Trix 218's. Dus voorlopig moet bij mij een Hagener 218 de Austria trekken.

dirkjan
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Michael op 09 februari 2010, 13:26:08
Dank voor jullie antwoorden!

Heb ik nog een tweetal vragen, omdat ik nog zit te twijfelen welke trein ik zal gaan samenstellen (via Nijmegen-Kleve of vanuit Hoek van Holland over Venlo). Ik wil graag een oranje ÖBB bak (een 2e klas bv) vervangen door een rood/grijs exemplaar, zodat de trein wat 'bonter' wordt. Hebben de rood/grijze rijtuigen nog dienst gedaan op Nijmegen-Kleve, of zijn deze pas langzaamaan ingestroomd in de trein toen deze al vanaf Hoek van Holland reed?

Tot slot, welke tractie had de Austria Express vanaf Venlo in Duitsland?
Titel: Re:Austria Express
Bericht door: Gert1 op 21 april 2010, 09:59:06
Omdat er in ondertussen in het ACME 2010 draadje ook druk gediscussieerd werd over de samenstelling van de Austria Express, heb ik dat draadje afgesplitst en naar deze rubriek gehaald.
Ik zet dit draadje nu dicht om te voorkomen dat het op twee plaatsen over het zelfde gaat. Zie verder dus hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27330.0.html

mvg,
Gert