BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Gert1 op 02 februari 2010, 15:40:12
-
Zojuist zag ik dat Jägerndorfer Collection voor 2010 rijtuigen uit de Austria Express heeft aangekondigd.
Zie deze pdf-file en dan met name pagina 7: http://www.lemkecollection.de/downloads/pdf/JC2010.pdf
Nu weet ik nog wel dat deze trein reed, maar destijds was ik me nog niet zo bewust van treinsamenstellingen.
Kan iemand die toen al treinensamenstellingen noteerde laten weten of je met set 55040, en de losse rijtuigen 52630 en 50584 (een NS-rijtuig!) de trein compleet hebt? (Ik vermoed overigens dat de productie bij ACME plaats zal vinden).
En nog een vraag: Weet iemand een leverancier van Jägerndorfer Collection in Nederland?
mvg,
Gert
-
En nog een vraag: Weet iemand een leverancier van Jägerndorfer Collection in Nederland?
Ja ;D
-
Gert:
de Austria Express reed medio jaren 80 via Kleve-Nijmegen-Arnhem naar Amsterdam CS. In Arnhem werd lokwissel gedaan (BR218, soms 2!) wisselen voor 1100/1200/1300. De rijtuigen waren inderdaad de oranje Type Z van de OBB, maar ook een aantal Bm/Am van de DB. Bij mijn weten reed er geen Nederlands rijtuig in die trein. Meestal ongeveer 6-8 rijtuigen lang.
Nico
-
Pruttelde niet een Plan E RD mee in die trein of was dat toch een andere?
-
Dit is de Austria Express:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3983998069/sizes/l/
Kwam via Kleef en Nijmegen met diesel naar Arnhem.
Hierbij Elst, toen het ept. er nog lag.
http://www.flickr.com/photos/cklx/3187717446/sizes/l/
Plan E reed er volgens mij nooit mee. Wel met de D417 die uit Amsterdam kwam en vervolgens door de diesel van de Austria Express werd meegenomen naar Keulen, ook weer via Nijmegen en Kleef.
Helaas allemaal vergane glorie.
CKLX
-
Dank voor de foto's!
Enig idee welke rijtuigen die achterste drie op de tweede foto waren?
mvg,
Gert
-
Is dat zo'n hoge WLABmh 174-achtig ding?
-
De laatste 2 zijn van die lichtblauwe ligrijtuigen. Weet niet of die in model zijn verschenen.
-
Volgens mij zijn dat inderdaad slaaprijtuigen. Of daar modellen van zijn weet ik niet. Ik volg Oostenrijk niet zo.
CKLX
-
Oke. Normaliter zou je die dan bij Roco verwachten. Maar ik ga ook maar eens even bij ACME rondkijken.
mvg,
Gert
-
LS Models heeft de lichtblauwe oostenrijkers in de planning staan. Althans dit was een vooraankondiging van afgelopen jaar.
Geen idee of het de juiste is maar draagt artikelnummer 47 046
Jeroen
-
Lilliput heeft ze of had ze ,op Ebay worden ze nog wel eens aangeboden.
Maar reed de Austria Express niet gecombineerd in Nederlandmet een trein naar Italie,of was dit de Holland-Wien express?
Ik zag net nog op Google dat er in de samenstelling van 1962 een Nederlands rijtuig meeliep naar Innsbruck,weet iemand hier iets van?
-
Dank voor de foto's!
Enig idee welke rijtuigen die achterste drie op de tweede foto waren?
Ha, nog twee foto's gevonden waarop bij de ene plan E RD meerijdt (had ik het toch goed) en bij de andere het op 1 na achterste rijtuig verdacht veel op het slaaprijtuig lijkt dat in de pdf staat. Het rijtuig daarachter is een lichtblauw ding, het lijkt me Oost Europees.
De samenstellingen in Nederland zijn:
BR 218 - DB Bm (oceaanblauw/beige) - OBB B - OBB D - OBB B 2x - OBB A (allen oranje) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).
1200 - plan E RD - OBB B - OBB D - OBB B 2x (allen oranje) - OBB A (grijs/rood) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).
-
Rick kun je die foto´s plaatsen?
-
De samenstellingen in Nederland zijn:
BR 218 - DB Bm (oceaanblauw/beige) - OBB B - OBB D - OBB B 2x - OBB A (allen oranje) - NS TEN (blauw) - ding? (lichtblauw).
Dat lichtblauwe ding is een OBB Bc, door LS al aangekondigd (in H0), dus met deze set en nog een Bm van LS is de hele trein compleet.
Dirkjan
-
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .
Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .
Jos
-
Voordat de Austria zijn beginpunt had in Amsterdam, werd gereden van en naar Hoek van Holland. De trein reed dan via Rotterdam-Breda-Venlo.
-
Rick kun je die foto´s plaatsen?
Helaas niet. Ze staan in het boek 'De moderne tractie bij de NS in kleur' op pagina 81 en 128, voor degenen die dat boek hebben.
-
Heb ik ;D
-
Vlug kijken dan. ;D
-
Liliput heeft de coucheterijtuigen gemaakt . De oude serie (liliput Wien) waren niet geheel correct uitgevoerd maar blauw gespoten SBB wagens . Vaak reden er 2 coucheterijtuigen mee , soms 3 of 4 . (Bcmoz) .
Ik heb de NS stalen D in Klagenfurt gezien in deze trein (jaren'70) . Op de terugweg hebben we eens een keer de reis meegemaakt in een plan D .
Jos
Is iemand ook bekand wanneer die ÖBB Bcmoz en Bcmz gebouwd zijn? Ik heb namelijk nog een ÖBB Bc rijtuig nodig voor mijn D1312 uit 1974. Maar ik vrees dat deze rijtuigen net iets jonger zijn. Wie weet hier meer over?
Jeroen
-
En voor degenen die dat boek nog zoeken: Uitgeverij Schuijt & Co. ISBN 90.6097.237.6
Pagina 128 moet overigens pagina 129 zijn. En daar meteen ook de oplosing voor het raadsel van de meerijdende Plan E's:
door een tekort aan BKD's rijdt sinds 1986 een Plan E bagage-restauratierijtuig mee in de Lorely-Express tussen Hoek van Holland en Venlo.
Om de rijtuigen in onderhoud te krijgen, wordt het in Hoek van holland op reserve staande rijtuig uitgewisseld met de werkplaats Maastricht.
Dit rijtuig wordt op dinsdagavond meegegeven met de Austria-Express en komt na onderhoud op donderdag via dezelfde weg terug.
Bron: 'De moderne tractie bij de NS in kleur'. Copyright tekst: M.L. Vocke, F.J. Janssen en J.B.Th. van 't Grunewold
mvg,
Gert
-
Hier een overzicht met in model verschenen Oostenrijkse 'Liegewagen':
http://www.modellbahninfo.org/data/oebb_pw_bc.pdf
Ik kijk nog even of ik meer informatie heb over de leeftijd van die Bcmoz en Bcmz rijtuigen.
mvg,
Gert
-
Nou Jeroen, ik heb wat gevonden: http://www.gde-og16.at/Chronik.htm
Het is wel een rommelige website, maar er staat te lezen:
Vierachsiger Liegewagen
Neubaufahrzeug von 1976 / Jenbach
ÖBB Nr. Bcmoz 50-70 007
Jouw vrees dat die rijtuigen net iets te jong zijn, blijkt dus terecht.
mvg,
Gert
-
He, dat is jammer zeg. Maar Gert, bedankt voor de info! Iemand bekend welk type ÖBB rijtugi ik dan wél nodig heb voor een Bc in 1974?
Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_1_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausrtia_express_2_3.jpg)
Kan je mooi koersbordjes van maken ;D
SK
-
Onderstaande samenstelling heb ik even gekopieerd uit een bericht van Dirkjan ('Falkenberg') uit het ACME 2010 draadje:
Als je de versie van midden jaren 80 wil nabootsen van Nijmegen richting Duitsland heb je nodig:
Volgorde | Item | Merk | # |
1 | DB BR 218 | Trix | diversen |
2 | DB Bm 234 | Roco | 64316 |
3 | ÖBB Bmoz | ACME | 52630 |
4 | ÖBB Dmsz | ACME | uit 55040 |
5 | ÖBB Bmoz | ACME | uit 55040 |
6 | ÖBB Bmoz | ACME | uit 55040 |
7 | ÖBB Amoz | ACME | uit 55040 |
8 | NS WLAB MU | ACME | 55084 |
9 | ÖBB Bcmz | LSM | 47043 |
Met dank aan Dirkjan!
mvg,
Gert
-
Volgorde | Item | Merk | # |
1 | DB BR 218 | Trix | diversen |
Met dank aan Dirkjan!
Dank voor de samenstelling!
Toch heb ik nog een vraag over de tractie in de jaren '80 van deze trein. Was dit wel een BR 218, daar ik op Wikipedia het volgende tegenkwam over de BR 215:
One high profile working in the 1980s was the D 216/217 "Austria-Express" ( from Klagenfurt via Graz/Krefeld to Amsterdam) between Krefeld central station (Hauptbahnhof Hbf.) and Arnhem Holland. The units with electric heating modifications (030 to 032) were used for this service.
Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?
-
Er zijn ook de nodige foto's van de Austria Express met een BR218 ervoor (zelfs de orange-grijze city-bahn variant is in Arnhem geweest!)
Waar het om ging was dat er een lok voorstond die geschikt was voor elektrische verwarming. De meeste BR215's hadden nog stoomverwarming en waren dus in de winter niet inzetbaar.
-
Werden er echt maar 3 loc's uit de BR 215 gebruikt, of kwamen er ook loc's van de serie 216 en 218 bijvoorbeeld tot inzet?
In Krefeld waren deze 3 (215 030-032) inderdaad gestationeerd voor oa de Austria Express. In 79 werden vanuit Hagen een aantal 218 naar Krefeld verplaatst als voorlooploks voordat deze 215's uit Ulm kwamen. Daarnaast reden er wel vaker 218's uit Hagen naar Nijmegen/Arnhem in deze omloop in de jaren 80.
Een 215 030-032 zou mooi zijn als model. ESU heeft die variant nog niet aangekondigd en mn Roco wacht nog steeds op een groot aantal onderdelen om mee te kunnen doen met de Trix 218's. Dus voorlopig moet bij mij een Hagener 218 de Austria trekken.
dirkjan
-
Dank voor jullie antwoorden!
Heb ik nog een tweetal vragen, omdat ik nog zit te twijfelen welke trein ik zal gaan samenstellen (via Nijmegen-Kleve of vanuit Hoek van Holland over Venlo). Ik wil graag een oranje ÖBB bak (een 2e klas bv) vervangen door een rood/grijs exemplaar, zodat de trein wat 'bonter' wordt. Hebben de rood/grijze rijtuigen nog dienst gedaan op Nijmegen-Kleve, of zijn deze pas langzaamaan ingestroomd in de trein toen deze al vanaf Hoek van Holland reed?
Tot slot, welke tractie had de Austria Express vanaf Venlo in Duitsland?
-
Omdat er in ondertussen in het ACME 2010 draadje ook druk gediscussieerd werd over de samenstelling van de Austria Express, heb ik dat draadje afgesplitst en naar deze rubriek gehaald.
Ik zet dit draadje nu dicht om te voorkomen dat het op twee plaatsen over het zelfde gaat. Zie verder dus hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27330.0.html
mvg,
Gert