Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
Vandaag om 16:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Lasersnijder voor karton door Henry Stelling
Vandaag om 15:52:40
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: Scheve gevel  (gelezen 21407 keer)

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Scheve gevel
« Reactie #30 Gepost op: 02 February 2010, 23:32:48 »

Mijn idee was het volgende, afgelopen zondag was ik in die godvergeten plaats dordrecht ::) enfin, daar zag ik toch een partij ouwe onderuitgezakte half vergaane op instortenstaand krakkemikkige geveltjes en dacht...dat wil ik ook ;D
natuurlijk geen fototoestel bij me...

eric

Ten eerste je weet toch: "Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt"  ::)
Maar toch......... misschien heb je hier wat aan Klik op deze site heel veel oude foto's uit Dordt..... en wie weet zit jouw straatje er bij.


Groet
Een voormalig "schapekop"  8)
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6771
  • Spaar ze allemaal.
Re:Scheve gevel
« Reactie #31 Gepost op: 03 February 2010, 00:23:03 »
Waar is het?

Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Scheve gevel
« Reactie #32 Gepost op: 03 February 2010, 01:59:13 »
Stephan, leuk gevonden, zelfs ik ken die site niet. Jammer dat de fotograaf niet heel veel moeite heeft gedaan de foto's bijna exact gelijk te krijgen aan de oude. Maar scroll voor de gein eens helemaal naar beneden. De 5e rij van onder, de foto gemaakt in de Wijnstraat. Bij de oude foto zou je haast denken dat de fotograaf vrij baan had in zijn rug. De 2007 fotograaf krijgt het pand niet eens helemaal op de plaat. Niets is minder waar. Vroeger gebruikte men een tilt-shift lens voor dit soort fotografie. Ik heb gewoon m'n 10mm lens horizontaal gehouden en de straat vanaf de stoep tot aan mijn schoenen weggeknipt.  ;D De straat is net zo breed als een stadsbus breed is met aan weerszijden nog ruimte voor een fietser.


 
Oh fuk, ik dwaal weer af...

Maar Eric, ben je serieus in Dordt geweest, want als je kan omschrijven waar je geweest bent, zet ik ff de bewuste gevel op de plaat. (hij komt me nu niet bekend voor zoals je bezig bent)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Scheve gevel
« Reactie #33 Gepost op: 03 February 2010, 05:59:04 »
stig, afgelopen zondag was het "koopzondag "ik haat dat woord...maar goed,economie blablabla...enz, het was de binnenstad om de hoek bij de V & D...heet die toko zo??...aan de overkant van dat pandje, en dat vind ik dan wel weer kek zat een winkel ( tje ) met retro spullen, lampen enz, het was een straat met niet zoveel winkels...nou ja aan deze informatie heb je ook geen reet... ::) maar kijk eens op deze site in de straat "elfhuizen "dat pakhuis aan de rechterkant...GEWELDIG..http://members.chello.nl/jpweijde/dordt/html/index.html site opgeslagen bij favo,s
vanavond weer is verder bouwen.....



eric

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Scheve gevel
« Reactie #34 Gepost op: 03 February 2010, 09:05:16 »
Kijk; in Stig's post staat jouw huisje al aan de rechterkant, Eric!
Let eens op de enorme ramen, maar allemaal vormgelijk, alleen het raam op de begane grond is één rij ruitjes hoger vanwege de grotere plafondhoogte op de begane grond. Let op de topgevel; de hoeveelheid baksteen boven de hoeken van het raam op zolder is minimaal; de dakbalken houden de gevel overeind. En let op de boog en (achterliggende hellingshoek van het dak), die laat ruimte voor een redelijke zolder. Overigens is de dakhellingshoek van oudere panden zo'n 56 graden. Waarom weet ik niet, maar gezien de Nederlandse zuinigheid zal het een ervaringsgetal zijn waarbij met de beschikbare materialen maximale ruimte verkregen werd.

En inderdaad; gevels werden in steden vaak 'op de vlucht' gebouwd. Dat werd ingegeven door het vroegste bouwmateriaal voor de gevels; hout. Wil je je houten gevel snel laten drogen, dan kun je maar beter de houten beschieting aan de onderzijde vrij houden van de onderliggende gevel. Dat gaat het best als je de beschietingen iets laat uitkragen. En een béétje meer uitkragen levert op dat de verdieping een beeeetje groter wordt. Altijd goed in een stad waar je moet woekeren met ruimte. En verder  lelden gehesen lasten inderdaad niet tegen de gevel aan, ook handig. Dat je weinig daglicht via de gevel overhield op de bovenste verdieping je overburen bijna de hand kon drukken werd niet als een probleem gezien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Scheve gevel
« Reactie #35 Gepost op: 03 February 2010, 09:18:15 »
Als je het adres hebt kun je oog nog Google Streetview proberen. Niet alle straten in Dort zijn ge'streetviewed' maar wel een aantal in de oude binnenstad. In elk geval uitstekend om inspiratie op te doen en details te bekijken.
No dress rehearsel, this is our life.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Scheve gevel
« Reactie #36 Gepost op: 04 February 2010, 21:24:20 »
even wat verder zitten rommelen....


klik

deze twee moeten aaneengesmeed worden tot een gammel geheel, links van het witte huisje komt nog een soort pakhuis zoiets als wat je kunt vinden in een link hierboven, even zoeken....
ramen lijken scheef...maar zijn dat echt niet...vreemd op de foto wel... ??? en wat dan nog, wordt het nog bejaarder van ;D



eric

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Scheve gevel
« Reactie #37 Gepost op: 04 February 2010, 21:38:16 »
Citaat
.vreemd op de foto wel...

Tijd voor een nieuwe camera?

Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Scheve gevel
« Reactie #38 Gepost op: 04 February 2010, 21:39:12 »
Hier ga je weer een berg kritiek op krijgen Eric! Want die "kant-en-klare" gevel is zooooo on-Nederlands.  ;D Eerder Frans of Duits. Ik neig naar Frans. (dat land dus he...)  ::)

Ik zal van het weekend (als ik het niet vergeet) even kijken of ik je gevel (de eerste) kan vinden. En ik zal ook kijken of ik nog wat leuks voor je heb.  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Scheve gevel
« Reactie #39 Gepost op: 04 February 2010, 21:41:41 »
we maken hem gewoon nederlands,...... ;D   kritiek??....ik heb een harde kop en een gladde rug :P



eric

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Scheve gevel
« Reactie #40 Gepost op: 04 February 2010, 21:43:11 »
Ik heb hem gebruikt op mijn Lissabon diorama voor Eurospoor 2007  ;D
Kleur is volgens mij alles. Prima te vernederlandsen dunkt me.
No dress rehearsel, this is our life.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Scheve gevel
« Reactie #41 Gepost op: 04 February 2010, 23:11:01 »
Hoe monitor je nou die scheefstand...



De werkelijkheid is soms heel hard...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Scheve gevel
« Reactie #42 Gepost op: 05 February 2010, 05:42:30 »
toch niet jouw huis stig??... ;D  maar het is wel lekker scheef allemaal, gaan we nabouwen.



eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18289
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Scheve gevel
« Reactie #43 Gepost op: 05 February 2010, 11:10:01 »
Jawel, maar daar heeft hij natuurlijk niet veel voor betaald..... ;)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 22:23:59 door Peter van der Leek »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Scheve gevel
« Reactie #44 Gepost op: 05 February 2010, 11:38:53 »
we maken hem gewoon nederlands,...... ;D   kritiek??....ik heb een harde kop en een gladde rug :P
Kwestie van wat sierlijsten op de juiste plek, en wat gevelsteen accenten. Hier en daar een ijzertje ertegenaan en de helft van het dak vlak en naar achteren toe aflopend met zwartblauwe pannen. Die 'open deur' op 1 hoog is heel gewoon in een oude binnenstad, die huizen/gebouwen waren zo krap dat je anders geen meubelen naar 1 hoog kon sjouwen, dat ging buitenom. Ook geheel gepleisterde gevels waren niet ongewoon, ga maar eens op googlemaps kijken naar de oude steegjes in Leiden o.i.d.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.