Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: plaats van een wagon met remmershuis  (gelezen 7447 keer)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
plaats van een wagon met remmershuis
« Gepost op: 01 February 2010, 17:54:37 »
Ik heb net weer een paar kolenbakken aangeschaft waarvan een met remmershuis
Mijn vraag is: een wagon met een remmershuis moet die altijd als laatste in nde trein geplaatst worden?
Wat was de standaard praktijk in Nederland tot zeg maar eind jaren 60?

groet,
Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 18:44:23 »
In de tijd dat de remmers in de huisjes zaten, was iedere 3e wagon een wagon met remmer.

Na de introductie van de Westinghouse luchtdruk rem, zijn de huisjes op de wagons gebleven. Deze huisjes hadden geen enkele functie meer. Daarom reden deze wagons in een volslagen willekeurige volgorde in de trein.

Statistisch gezien mogen er niet te veel wagons met remmershuisjes in een trein geplaatst worden. Laten we zeggen dat de helft van de wagons uit de tijd stamt dat de huisjes waren afgeschaft. Dan heeft pakweg één op de zes wagons nog zo een huisje.

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 18:44:43 »
Even een snel antwoord uit mijn hoofd, meen het ooit ergens te hebben gelezen, werd er om de 5 a 6 wagens een wagon met remmershuis geplaatst. Dit met name toen nog niet alle wagens beremd waren. Ik weet niet vanaf wanneer de wagens met rem en/ of doorgaande treinleiding (= luchtleiding vanaf de loc naar de trein tot aan einde van de trein) zijn gebouwd, stond me iets van bij dat dat vooral in de periode 1900-1950 werd ingevoerd. Na 1950 verdwenen de remmershuisjes ( en het personeel om deze te bedienen!) erg snel.  Dus, tot aan ca. 1950 zit je altijd goed met remmershuisjes!

Groeten, Gert

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 19:38:24 »
Hallo Gert,

Dat geldt alleen voor buitenlandse (vnl. Duitse) wagens. In Nederland werd in 1934 al de doorgaande rem voor goederentreinen ingevoerd, waardoor remhuisjes op Nederlandse wagens al gauw zeldzaam werden, zeker na/tijdens de oorlog met zijn materiaalschaarste. Zie ook dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22099.0.html

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 20:34:27 »
Allen, bedankt voor de info.
Dat de goederentreinen bij de ns al een doorgaande rem hadden voor ww II wist ik, maar het verwijderen van de remmershuisjes heeft dus gheel lang geduurd.
Was het gebruik van de doorgaande rem ook zo vroeg ingevoerd op de lijnen van bijvoorbeeld de GOLS?

Alvast bedankt

Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 21:03:30 »
Hoi Hans,

Op de GOLS- en andere lokaallijnen reden dezelfde goederenwagens als op het hoofdnet. Naar mijn weten had de GOLS geen eigen materieel (afgezien van de curieuze foto van een SS-loc die ooit met een nummerplaat GOLS 1 is gefotografeerd). De HSM deed de exploitatie en deze voerde dus met haar locs de wagens over het GOLS-net (dat ze overigens in 1920 ook in eigendom overnam). Aangezien het vanaf 1934 een wettelijke verplichting was dat ook goederentreinen een doorgaande rem moesten hebben, ligt het dus voor de hand dat de wagens die vanaf de hoofdlijnen op het voormalige GOLS-net kwamen, ook uitgerust waren met een doorgaande rem. Overigens zal het daarbij, gezien de lage snelheid die toegestaan was op lokaallijnen, best wel eens voorgekomen zijn dat korte treintjes toch onberemd werden vervoerd....

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2010, 21:06:53 »
De kosten was het beremmen van de wagons. De installatie op de loc was relatief goedkoop omdat er slechts één loc is tegen 20 of meer goederenwagons. Omdat bijna al het goederenmaterieel zowel op de hoofd- als nevenlijnen reed, had het materieel op de nevenlijnen toch een reminstallatie nodig. Kortom, de treinrem op de nevenlijnen volgde snel na de hoofdlijnen. Bovendien kon bij korte treinen en lage snelheden worden volstaan met de rem van de loc. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van remmers op nevenlijnen. Misschien weet iemand anders hierover meer.

Wel was er in de begintijd verschil tussen
- wagons met westinghouse rem en doorgaande remleiding
- wagons met alleen een remleiding naar geen rem
- wagons zonder remleiding
Dit was te zien aan de witte merktekens op de hoeken van de wagons.

In goederentreinen reden de wagons van de eerste twee typen door elkaar waarbij er een goede verdeling was tussen beremde en onberemde wagons. Wagons zonder remleiding liepen natuurlijk altijd achterop.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2010, 21:10:11 »
Wat was een voorwaarde voor een nevenlijn? Juist. Goedkope exploitatie. Dan moet je niet remmers als mee-eters hebben... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2010, 09:02:10 »
Ik wil even een aanverwante vraag stellen over dit soort wagens. Reden deze met het huisje naar de
lok toe, of juist omgekeerd?
Vlgs mij zat er geen raampje naar die kant die over het wagendak uitkeek, maar dat kan ik mis hebben.
Heeft iemand hierover info?
M vr gr,

Wim

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2010, 09:55:34 »
Net hoe de wagen stond, voor het remmen maakt het niks uit. Daarnaast; aangezien op basis van fluitsignalen al of niet geremd moest worden, werd er meer op de oren dan op de ogen van de remmers vertrouwd. De wagens moesten wel een beetje evenredig over de trein verspreid wezen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2010, 14:33:01 »
Ik had altijd het idee dat de remmer naar aanleiding van een bepaalde stand van een sein moest
remmen; dus dat de ogen het werk moesten doen.
Duidelijk Gert.  Bedankt.
Wim

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2010, 14:46:53 »
Dpc Fo en Moddemeijer, bedankt voor jullie antwoorden! Had inderdaad ooit zoiets gelezen. Even mijn kennis weer wat bijgeschaafd.

Groetjes, Gert (Boerpost dus...)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2010, 20:28:16 »
Als je de oudere kolenwagens van Fleischmann neemt, dan zie je dat de wagens met remmershuisje (GTM) remschoenen hebben. En de wagens zonder (GTMK) geen remschoenen



Terwijl de Piko en Roco op de GTMK's gewoon remschoenen hebben en Roco ook op de GTM's




Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2010, 21:55:22 »
Afhankelijk van de revisiedatum moet dat geen probleem zijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:plaats van een wagon met remmershuis
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2010, 00:00:03 »
Volgens mij staat de K voor Knor/Hunze (of zo iets) - rem, dus overal waar dat op staat en er geen remschoenen op zitten klopt dan niet.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2010, 00:01:35 door prutser »