Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Mischa
Vandaag
om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Quinzeedied
Vandaag
om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
Vandaag
om 23:15:21
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan
door
sneek
Vandaag
om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
Longtall203
Vandaag
om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Mar-Cas
Vandaag
om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:57:31
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:58:24
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
Vandaag
om 18:46:10
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
Vandaag
om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
Vandaag
om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
Vandaag
om 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
Vandaag
om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:01:14
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:34:32
Roco Plan T
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
plaats van een wagon met remmershuis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: plaats van een wagon met remmershuis (gelezen 7441 keer)
haes
Offline
Berichten: 834
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
plaats van een wagon met remmershuis
«
Gepost op:
01 February 2010, 17:54:37 »
Ik heb net weer een paar kolenbakken aangeschaft waarvan een met remmershuis
Mijn vraag is: een wagon met een remmershuis moet die altijd als laatste in nde trein geplaatst worden?
Wat was de standaard praktijk in Nederland tot zeg maar eind jaren 60?
groet,
Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2010, 18:44:23 »
In de tijd dat de remmers in de huisjes zaten, was iedere 3e wagon een wagon met remmer.
Na de introductie van de Westinghouse luchtdruk rem, zijn de huisjes op de wagons gebleven. Deze huisjes hadden geen enkele functie meer. Daarom reden deze wagons in een volslagen willekeurige volgorde in de trein.
Statistisch gezien mogen er niet te veel wagons met remmershuisjes in een trein geplaatst worden. Laten we zeggen dat de helft van de wagons uit de tijd stamt dat de huisjes waren afgeschaft. Dan heeft pakweg één op de zes wagons nog zo een huisje.
Gelogd
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2010, 18:44:43 »
Even een snel antwoord uit mijn hoofd, meen het ooit ergens te hebben gelezen, werd er om de 5 a 6 wagens een wagon met remmershuis geplaatst. Dit met name toen nog niet alle wagens beremd waren. Ik weet niet vanaf wanneer de wagens met rem en/ of doorgaande treinleiding (= luchtleiding vanaf de loc naar de trein tot aan einde van de trein) zijn gebouwd, stond me iets van bij dat dat vooral in de periode 1900-1950 werd ingevoerd. Na 1950 verdwenen de remmershuisjes ( en het personeel om deze te bedienen!) erg snel. Dus, tot aan ca. 1950 zit je altijd goed met remmershuisjes!
Groeten, Gert
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1507
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2010, 19:38:24 »
Hallo Gert,
Dat geldt alleen voor buitenlandse (vnl. Duitse) wagens. In Nederland werd in 1934 al de doorgaande rem voor goederentreinen ingevoerd, waardoor remhuisjes op Nederlandse wagens al gauw zeldzaam werden, zeker na/tijdens de oorlog met zijn materiaalschaarste. Zie ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22099.0.html
grt. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
haes
Offline
Berichten: 834
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2010, 20:34:27 »
Allen, bedankt voor de info.
Dat de goederentreinen bij de ns al een doorgaande rem hadden voor ww II wist ik, maar het verwijderen van de remmershuisjes heeft dus gheel lang geduurd.
Was het gebruik van de doorgaande rem ook zo vroeg ingevoerd op de lijnen van bijvoorbeeld de GOLS?
Alvast bedankt
Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1507
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2010, 21:03:30 »
Hoi Hans,
Op de GOLS- en andere lokaallijnen reden dezelfde goederenwagens als op het hoofdnet. Naar mijn weten had de GOLS geen eigen materieel (afgezien van de curieuze foto van een SS-loc die ooit met een nummerplaat GOLS 1 is gefotografeerd). De HSM deed de exploitatie en deze voerde dus met haar locs de wagens over het GOLS-net (dat ze overigens in 1920 ook in eigendom overnam). Aangezien het vanaf 1934 een wettelijke verplichting was dat ook goederentreinen een doorgaande rem moesten hebben, ligt het dus voor de hand dat de wagens die vanaf de hoofdlijnen op het voormalige GOLS-net kwamen, ook uitgerust waren met een doorgaande rem. Overigens zal het daarbij, gezien de lage snelheid die toegestaan was op lokaallijnen, best wel eens voorgekomen zijn dat korte treintjes toch onberemd werden vervoerd....
groet, Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #6 Gepost op:
01 February 2010, 21:06:53 »
De kosten was het beremmen van de wagons. De installatie op de loc was relatief goedkoop omdat er slechts één loc is tegen 20 of meer goederenwagons. Omdat bijna al het goederenmaterieel zowel op de hoofd- als nevenlijnen reed, had het materieel op de nevenlijnen toch een reminstallatie nodig. Kortom, de treinrem op de nevenlijnen volgde snel na de hoofdlijnen. Bovendien kon bij korte treinen en lage snelheden worden volstaan met de rem van de loc. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van remmers op nevenlijnen. Misschien weet iemand anders hierover meer.
Wel was er in de begintijd verschil tussen
- wagons met westinghouse rem en doorgaande remleiding
- wagons met alleen een remleiding naar geen rem
- wagons zonder remleiding
Dit was te zien aan de witte merktekens op de hoeken van de wagons.
In goederentreinen reden de wagons van de eerste twee typen door elkaar waarbij er een goede verdeling was tussen beremde en onberemde wagons. Wagons zonder remleiding liepen natuurlijk altijd achterop.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #7 Gepost op:
01 February 2010, 21:10:11 »
Wat was een voorwaarde voor een nevenlijn? Juist. Goedkope exploitatie. Dan moet je niet remmers als mee-eters hebben...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Wim Janse
Offline
Berichten: 413
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2010, 09:02:10 »
Ik wil even een aanverwante vraag stellen over dit soort wagens. Reden deze met het huisje naar de
lok toe, of juist omgekeerd?
Vlgs mij zat er geen raampje naar die kant die over het wagendak uitkeek, maar dat kan ik mis hebben.
Heeft iemand hierover info?
M vr gr,
Wim
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4212
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #9 Gepost op:
02 February 2010, 09:55:34 »
Net hoe de wagen stond, voor het remmen maakt het niks uit. Daarnaast; aangezien op basis van fluitsignalen al of niet geremd moest worden, werd er meer op de oren dan op de ogen van de remmers vertrouwd. De wagens moesten wel een beetje evenredig over de trein verspreid wezen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Wim Janse
Offline
Berichten: 413
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #10 Gepost op:
02 February 2010, 14:33:01 »
Ik had altijd het idee dat de remmer naar aanleiding van een bepaalde stand van een sein moest
remmen; dus dat de ogen het werk moesten doen.
Duidelijk Gert. Bedankt.
Wim
Gelogd
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #11 Gepost op:
02 February 2010, 14:46:53 »
Dpc Fo en Moddemeijer, bedankt voor jullie antwoorden! Had inderdaad ooit zoiets gelezen. Even mijn kennis weer wat bijgeschaafd.
Groetjes, Gert (Boerpost dus...)
Gelogd
Simplex
Offline
Berichten: 7283
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #12 Gepost op:
10 February 2010, 20:28:16 »
Als je de oudere kolenwagens van Fleischmann neemt, dan zie je dat de wagens met remmershuisje (GTM) remschoenen hebben. En de wagens zonder (GTMK) geen remschoenen
Terwijl de Piko en Roco op de GTMK's gewoon remschoenen hebben en Roco ook op de GTM's
Steef
Gelogd
Mvh Steef
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #13 Gepost op:
10 February 2010, 21:55:22 »
Afhankelijk van de revisiedatum moet dat geen probleem zijn.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
prutser
Offline
Berichten: 6706
Spaar ze allemaal.
Re:plaats van een wagon met remmershuis
«
Reactie #14 Gepost op:
11 February 2010, 00:00:03 »
Volgens mij staat de K voor Knor/Hunze (of zo iets) - rem, dus overal waar dat op staat en er geen remschoenen op zitten klopt dan niet.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 11 February 2010, 00:01:35 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
plaats van een wagon met remmershuis