Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:19:31
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:03:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 15:54:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Eric B
Vandaag om 14:33:42
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Rheinburg, TP V/VI door defender
Vandaag om 14:10:27
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:09:34
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen door hervé
Vandaag om 13:42:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
  

Auteur Topic: Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw  (gelezen 6626 keer)

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2010, 21:23:24 »
Hoi Bart,

Vanaf de zomerdienst van 1956 t/m heden heb ik op 2 na alle spoorboekjes in mijn dienstregeling archief.
De ontbrekende schakels zijn 57/58 winterdienst en 65/66.

Als je even exact dienstregelingjaar (jaren) doorgeeft dan zal ik van de week even kijken of ik iets voor je kan terug vinden.

Groeten,
Hans

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2010, 21:29:20 »
Buurlandtreinen midden jaren 60?????

De buurlandtreinen die heel lang met zilverlingen gereden hebben, die had je midden jaren 60 niet. Midden jaren 60 werd Amsterdam - Arnhem - Nijmegen voor een belangrijk deel met getrokken materieel gereden. In Arnhem werd de trein gesplitst. Rangeren met twee 1100-en. Uit de richting Amsterdam. Tegelijk werd de voorste 1100 eraf gehaald en vervangen door een duitse lok en aan de achterzijde werd de tweede 1100 er tegenaan gezet. Daarna ging het voorste deel naar Duitsland en het achterste deel naar Nijmegen. Met flink wat goed op elkaar ingespeeld personeel werden die treinen heel snel uit elkaar gehaald. Het kop maken met stroomlijn in Utrecht van Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Leeuwarden/Groningen duurt nu beduidend langer.

Het zou mij niets verbazen als de buurlandtreinen een Spoorslag 70 uitvinding zijn. Met Spoorslag 70 werd de half-uurs dienst op Amsterdam - Arnhem ingevoerd met afwisselend een getrokken buurlandtrein naar Duitsland en stroomlijn naar Nijmegen.

Een vergelijkbare situatie met getrokken materieel had je bij Amsterdam - Hengelo - Duitsland/Enschede. Die treinen werden in Hengelo gesplitst.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2010, 21:51:44 »
Ha die Hans
Het jaartal maakt mij niet zoveel uit
Wat voor mij belangrijk is,is een deel van de dag waarin een trein met V200 uit Duitsland kwam en het vervolg tijdstip waar in weer een trein naar Duitsland ging.
De spoorboekjes van toen waren niet zo groot Misschien kun je een bladzijde scannen en op het forum plaatsen
Ik ben benieuwd
MVG
Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2010, 22:13:49 »
Mooi stukje info van .......? Moddemeijer
Woonde je vlakbij het station of was je een NSer

Bart

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2010, 00:28:22 »
Bart, als kind heb ik heel veel door nederland met de trein gereisd. In die tijd konden gezinsleden van personeel tegen het tarief van het goedkoopste retourtje vrij door heel nederland reizen. Zo een retourtje kostte toen met het voortschrijden van de inflatie van 1,20 tot 1,80. Mijn vader was seinhuiswachter oostzijde van Amsterdam CS. Regelmatig zie je die post op fotos op dit forum

http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/elocs/EB19620800-00001.jpg


Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #20 Gepost op: 03 February 2010, 23:01:20 »
Ha die Hans
Het jaartal maakt mij niet zoveel uit
Wat voor mij belangrijk is,is een deel van de dag waarin een trein met V200 uit Duitsland kwam en het vervolg tijdstip waar in weer een trein naar Duitsland ging.
De spoorboekjes van toen waren niet zo groot Misschien kun je een bladzijde scannen en op het forum plaatsen
Ik ben benieuwd
MVG
Bart


Bart,
Had ook al bedacht een scan te maken.
Zal van de week eerst even kijken of ik mijn scanner weer aan de praat kan krijgen (na herinstallatie nog niet ingebruik genomen).

Hans

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #21 Gepost op: 03 February 2010, 23:26:25 »
Hoi Hans
Ik wacht geduldig af

MVG
Bart

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2010, 13:34:47 »
Mijn scanner praat momenteel wel  (???) en ik kan 1960, 1965 of 1968 inscannen. Laat maar weten of mijn inbreng nog nodig/gewenst is.

Groeten, Jaap

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2010, 14:16:46 »
Bart,

Als het je om de lok-wissel 1100 <=> V200 gaat, dan kun je ook de Rheingold op je baan laten rijden. Ik heb een DVD waarop de gehele reis (sprongsgewijs uiteraard) van Amsterdam naar Basel uit eind jaren 50 / begin jaren 60 wordt getoond. Van Amsterdam tot Arnhme rijdt er een 1100 of 1200 voor de trein. Op Arnhme neemt een V200 de trien over, en brengt deze naar Koln. Vanf daar gaat het elektrisch verder naar Basel. Het betreft dan de blauw-beige uitvoering van de Rheingold. Niet de hele oude, maar de uitvoering die ook voorzien was een uitzichtsrijtuig, en later in rood-beige is overgespoten.

Marco

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #24 Gepost op: 06 February 2010, 14:19:10 »
Hoi Jaap
Dat zou geweldig zijn
Ik kies voor 1965

Hans bedankt voor je aanbod om het spoorboekje te scannen

Mvg
Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #25 Gepost op: 06 February 2010, 14:55:35 »
Marco
Omdat ik met Marklin rij zou ik tussen allebij kunnen kiezen (Oude of nieuwe rheingold)
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de oude van 1928 maar dat klopt natuurlijk niet omdat daar een stoomloc voor moet staan

Die voorkeur voor oud wil ik een balletje voor op gooien
Toen ik in 1957 begon met de modelspoor hobby vond ik alleen moderne treinen mooi.
Nu is het omgekeerd

Ik rij nu met materieel uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw (NS 1100 en 1200 met plan E rijtuigen en een hondekop van Piko)
Verder een T5 stoomlok van de Baden Wurttemburgische spoorwegen met passende rijtuigen omdat die zoveel gelijkenis hebben met het materieel van de Rijnspoorweg uit de 19e eeuw. Deze trein gebruik ik als oldtimer trein

Moderne treinen vind ik niets aan
Op mijn baan geen TGV of ICE


Ik ben benieuwd   of meer mensen daar last van hebben

MVG
Bart
                               

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2010, 21:39:17 »
Bart,

Ik heb je een berichtje gestuurd, want ik heb hem ingescand.

Groeten, Jaap

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2010, 21:53:30 »
Hoi Jaap
Geweldig
Maar ik zie geen bijlage
Ligt dat aan mij of bedoel je met je bericht dat dit nog moet gebeuren

Bart

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2010, 09:40:27 »
Hoi Jaap
Geweldig
Maar ik zie geen bijlage
Ligt dat aan mij of bedoel je met je bericht dat dit nog moet gebeuren

Bart

Precies. Ik heb geen idee hoe ik er een attachment aan moet vastknopen... :-\

Anoniem

  • Gast
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2010, 09:42:11 »
Volgens mij kan dat niet met PB's op deze site. Regel een e-mailadres (ook via PB natuurlijk) en stuur het daar naartoe (y).