Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: "Jolly-ontwerp" hoe begin ik?  (gelezen 16270 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Gepost op: 28 januari 2010, 14:45:26 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jos en ben onlangs begonnen met het ontwerpen van het zogenaamde Jolly-project.(tijdelijke naam om het herkennen)
Dit ontwerp, op papier, is nagenoeg klaar en is dan ook vele keren besproken geweest in het topic "Baanplannen".
Nu zou mijn volgende stap het digitale gebeuren moeten zijn, maar aangezien ik daar totaal geen kaas van heb gegeten, maar wel naar meer smaakt, wil ik jullie vragen, als echte kenners, mij ffe enkele richtlijnen aan te geven van wat ik het beste kan doen om daarmee te beginnnen..................digitaal dus.

Enkele adviezen waren: "Koop een startersset", maar mijn vraag: "Welk en/of wat voor een"!
Bedoeling is om in H0, Duits tijdperk I en II te gaan rijden en alles moet dan volledig automatisch functioneren, dus géén handbediening etc.
Het accent komt te liggen op het berglandschap en het randgebeuren er omheen, indien mogelijk +-8 treinstellen (Fleischmann/Roco etc.?), "gewoon" een nostalgische baan.

Kunnen jullie me daar in adviseren? :-\
Hier mijn "Jolly-ontwerp"




In afwachting,
gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2010, 14:53:18 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2010, 14:52:39 »
Allereerst de vraag, welke rails ga je gebruiken.
Dit vanwege de keuze in, digitale, startsets.
Om geheel automatisch te rijden zul je gebruik moeten gaan maken van onderbrekingen e.d.
Om goed te leren waar je deze in moet gaan zetten raad ik je aan om eens te gaan kijken bij een mede-forummer of een club met digitale 2-rail baan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2010, 14:56:12 »
Allereerst de vraag, welke rails ga je gebruiken.
Dit vanwege de keuze in, digitale, startsets.
Om geheel automatisch te rijden zul je gebruik moeten gaan maken van onderbrekingen e.d.
Om goed te leren waar je deze in moet gaan zetten raad ik je aan om eens te gaan kijken bij een mede-forummer of een club met digitale 2-rail baan.

Hallo Marcel,

Ja, welke rails, bedoel je twee-weg..........drie-weg, in dat geval twee-weg, maar mischien bedoel je dat niet.................sorry, zoals ik al zei, kom net kijken!

gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2010, 14:58:21 »
Hoi Jos!

Beginnen: Inderdaad het advies is koop een Roco / Fleischmann starterset met een multimaus systeem erin. Dan heb je alles in één keer: een trafo, versterker, centrale (de multimaus), een lok met decoder. Je kan dan direct beginnen. Roco en Fleischmann leveren allebeide de multimaus, zeer goedkoop en is helemaal compleet. ze worden ook los op MP en beurzen aangeboden voor een prijs van 60 euro tot 100 euro los.

Computer bestuurd rijden: Het multimaus systeem is uit te breiden met een extra printje van de heren Wim Ros / Karst Drenth waarmee je hem kan aansluiten op een PC en de treinen uiteindelijk met de (vrij te gebruiken) software Koploper kan laten rijden. Je dient dan wel de gehele baan te voorzien van terugmelding c.q. dectectie van de treinen. Dit zijn printen die overal onder de baan gemonteerd moeten worden en de baan zelf moet in "blokken" verdeeld worden waardoor de software weet waar de trein zich op de baan bevindt.

Wissels: Voor het besturen van wissels dien je een wissel aan te sluiten op een wisseldecoder. De wisseldecoder legt op commando van de centrale het wissel om.

Seinen: Geldt hetzelfde als bij de wissels, je hebt een decoder nodig om de seinen aan te sturen.

Als je de multimaus zat bent of toch niet zwaar genoeg vindt voor je baan dan kan je overstappen op een IB van Ulhenbrock of een andere centrale.

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2010, 15:08:03 »
Zeker duidelijk Ronald, moet ook ergens mee beginnen.......toch?

Wat is eigenlijk het ultieme verschil dan met die Multimaus en zoals je aangeeft een IB van Ulhenbrock, is het niet beter om gelijk daar naar toe te gaan of is het dan té moeilijk of het prijskaartje wat er aan hangt?
Bedoel, als ik toch iets moet uitgeven, dan maar gelijk in die richting............of zie ik dat verkeerd en loop ik te hard van stapel?

GR. Jos

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2010, 15:21:11 »
Hoi jos,

Tja verschillen... Ik weet niet allemaal exact, daar kunnen anderen meer overzeggen. Maar de IB kan in zonder tussenprintje "probleemloos" (niet helemaal wil je het echt goed doen moet je een printje tussen zetten van Wim Ros) aansluiten op de computer en dan zo je baan besturen. De prijs, hij is een stukkie duurder zo'n 250 euro zonder trafo. Tja en het is je eigen keuze wat je neemt... ik zou klein beginnen en rustig uitbreiden. Wat experimenteren. Het is niet alleen de IB of de maus maar ook de kosten van de bezetmelders (gebouwd: voor een bezetmelder met 16 aansluitingen ongeveer 50 euro en standaard ongeveer 8 blokken beveiligen), de kosten voor een wisseldecoder (gebouwd: zo'n 50 - 60 euro per wisseldecoder voor 4 of 8 wissels, exclusief de aandrijvingen goedkoopste 5 - 6 euro per stuk), zelfde geldt voor de seinen...

Je kan altijd nog een IB nemen en dan de multimaus gebruiken als rijregelaar... Goed het is je keuze, zelf zou ik mijn geld eerst in een multimaus stoppen en dan later uitbreiden. Je kan het systeem altijd later nog verkopen en dan krijg je er nog wel een redelijke prijs voor.

Groeten Ronald K.

PS: Zelf begonnen met een nieuwe startset en een multimaus... leuk om te experimenteren :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2010, 15:38:31 »
Oké, dan toch maar vestandig "simpel" beginnen?  :P

Het ging er mij natuurlijk ook om als ik zo'n beginners setje ga kopen, ik er daarna mee bleef zitten als ik ga uitbreiden, maar zoals je dus zegt, later verkopen of als rijregelaar gebruiken...........prima dus, ga  rondneuzen op het net om te kijken.........waar en wat zoiets gaat kosten.

Hebben jullie misschien nog een bepaalde voorkeur wat het merk betreft, zelf dacht ik aan Fleischmann, maar misschien raden jullie iets anders aan?
Sta overal voor open, hoor het wel..............

gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2010, 15:47:34 »
Yep, Een setje zal ongeveer 150 - 200 euro kosten, afhankelijk hoe groot setje je wil hebben... Als je een multimaus neemt ben je gebonden aan ROCO of Fleischmann in de beginnersetjes. Daarna kan je gewoon alle merken treinen met een DCC-decoder op de baan zetten.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2010, 16:00:56 »
Nou, ik ga ervoor..............dus ROCO of Fleischmann.

Tussen haakjes, als ik het goed begrijp, herkent een DCC-decorder alle treinen ongeacht welke chip er is ingebouwd bij de locs, of zeg ik nu iets wat nog te ingewikkeld is om zo snel even uit te leggen, anders laat maar en kom ik er later wel op terug.

Weet je, ik probeer het principe van digitaal rijden een beetje te snappen........................alleen het principe.

gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2010, 16:07:33 »
Uh.... De dcc-decoder komt in de lok te zitten en reageert op de commando's van de dcc-centrale (bijvoorbeeld; de multimaus). In de centrale geef je aan welk adres de decoder in de lok heeft en dan is het rijden...

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2010, 16:11:47 »
Jos,

In de lok komt de decoder. Deze zorgt ervoor dat het digitale signaal wat afkomt van de centrale (Multimaus of IB of andere..) omgezet wordt in een signaal naar de lok. (motor, verlichting en evt. andere functies)

De lok rijd op gelijkstroom en met digitaal rijden wordt er wisselspanning op de baan gezet (continue)
De decoder zorgt ervoor dat de motor gelijkstroom krijgt.

Samengevat:  de centrale stuurt alle commando's naar de verschillende decoders (voor de loks, wissels, seinen etc), een komputerprogramma regelt het treinverloop. Hiermee stuur je de centrale aan.

Alle DCC centrales kunnen alle DCC decoders aansturen volgens mij.

edit: Ronald was met net voor ;)

Rijdt zelf met de Multimaus en ben nog geen beperkingen tegengekomen (zes loks en zo'n 60 meter rails in N)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2010, 16:31:25 »
Begin het te snappen...................ja sorry die benamingen zeggen me nog niet zo veel, vandaar ik zeg het principe, maar raak er wel in thuis.
Dus de centrale stuurt als het ware opdrachten, die jij invoert, naar het desbetreffende "doel" die zijn functie dan moet uitvoeren!

Heb ik nog een vraag, ja sorry..................voor jullie is dit allemaal ouwe koek, maar een oude PC kan ik dan weer gebruiken om de gegevens naar de centrale te sturen om het treinverloop te regelen in een bepaald schema dat ik heb ingevoerd in de PC...............of zeg ik nu iets raars?  :-[

gr. Jos


PS: Ik hoop dat ik jullie niet te veel lastig val met mijn stomme vragen!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2010, 16:33:27 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2010, 16:39:28 »
Het forum is om iedereen te helpen, juist ook mensen die net beginnen.
Wel wordt aangeraden om de zoekfunctie te gebruiken. (b.v. per specifiek onderdeel), wordt je veel wijzer van. ;)

Een oude PC kun je zeker gebruiken. Zelf gebruik ik een oude laptop met erop nog Windows 98. ;D

Je heb verder nog nodig een programma (b.v. Koploper, gratis) om je wensen in kwijt te kunnen zoals waar je treinen heen moeten en waar niet en nog zeer veel meer...   ;D

Als je een multimaus koopt nog een printplaat van Wim.

Bij gebruik van een IB heb je die niet nodig.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2010, 17:02:55 »
Nou, ik ga ervoor..............dus ROCO of Fleischmann.


Hier doelde ik eigenlijk op Jos.

Iedereen raad direct de startsets van Roco of Fleischmann aan.
Echter heb  je in 2-rail ook nog verschillende rail soorten, met en zonder bedding.
De besturing, al dan niet de Mulitmaus, werkt op elke railsoort.

R* en F* gebruiken rails met bedding in hun sets.
Piko onder andere gebruikt rails zonder bedding.
Zonder bedding vindt ik persoonlijk mooier aangezien de standaard bedding er vaak niet mooi uitziet. Je kunt dan altijd zelf nog een bedding maken.

Mijn tip, ga bij de locale startsetboer, lees treinenboer, kijken naar welke rails je zou willen gebruiken.
Kies van dat merk dan een startset, al dan niet digitaal, en koop er een losse Multimaus set bij, de later met losse Boosters uitgebriedt kan worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:"Jolly-ontwerp" hoe begin ik?
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2010, 17:12:36 »
Als je met rails e.d. gaat beginnen zou ik je aanraden 20 februari a.s. naar de Modelspoorbeurs in Houten te gaan om je te oriënteren. Daar zie je alle merken van groot tot klein, oud en nieuw. En als je geluk/pech hebt zie je ook nog een aantal mensen die hier je vragen zitten te beantwoorden. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl