Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Trafo 220 volt  (gelezen 5513 keer)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Trafo 220 volt
« Gepost op: 27 January 2010, 05:23:05 »
Wie kan mij vertellen wat het risico is om een trafo van 220volt te gebruiken terwijl hij van uit het net gevoed word met 230 volt
Hoe veel volt komt er bij de maximale spanning op de rails te staan.
Bij de oude situatie van 220 volt van uit het net was dit 24 volt om het omkeerrelais van de lokomotieven te activeren.
Ik ben benieuwd of iemand dit weet en als die spanning hoger is dan 24 volt wat het risico is
Tot op heden gaat het goed met uitzondering van 1 loc die na reparatie weer goed was.
Omdat hij nog traag was heb ik hem een paar minuten op volle spanning laten rijden waarna hij in een keer langzaam ging rijden waarna hij er uiteindelijk mee ophield

Ik benieuwd Wie o wie

Met vriendelijke groet
Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2010, 07:05:14 »
Geen enkel risico.
Gewoon aansluiten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2010, 10:45:28 »
Citaat
terwijl hij van uit het net gevoed word met 230 volt

Dat is inmiddels al richting 240V.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2010, 12:09:13 »
Treintjes rijden als F16 over de baan compleet met supersonische boom ;D Nee grapje, maakt niet veel uit. Heb gelezen dat het wel de levens duur van apparatuur kan beïnvloeden ze gaan iets minder lang mee. Maar er is totaal geen gevaar.

Groetjes Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2010, 12:11:59 »
Dat is inmiddels al richting 240V.
Dat hangt er vanaf over welke spanning het gaat.
De nominale spanning is nog steeds 230V, maar als je de spanning meet dan kan die best 240V zijn.
Het is nl. niet mogelijk om de netspanning exact op 230,00V te houden. Daarom is er een afwijking toegestaan.

In het 220V tijdperk was die toegestande afwijking +/-10%, de spanning mocht dus tussen 198 en 242V liggen.
Nu zitten we in het tijdperk van 230V, en de toegestane afwijking is nu kleiner, nl. +/-6%, het bereik is dus nu 216,2 tot 243,8V.

Je ziet dus dat de bovengrens bijna gelijk is aan vroeger, dus al die verhalen dat het gevaarlijk is om een 220V trafo op 230V te gebruiken zijn alleen maar commerciëel gewauwel. De fabrikanten willen nou eenmaal graag dat we nieuwe trafo's kopen, maar dat is technisch dus helemaal niet nodig.

En de elektriciteitsbedrijven nemen graag een voorschotje op toename van de vraag, dus die houden de werkelijke spanning in de buurt van 240V. Dan zakt de spanning niet te veel als iedereen plotseling de koffiemachine of de wasmachine aan zet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2010, 12:42:58 »
Klaas,

bedankt voor je uitleg. Ik zag zo snel niet in hoe ik een en ander duidelijk kon verwoorden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2010, 14:09:47 »
Even iets "off-topic" missschien...

@Klaas nou voor die 6% bovengrens gaan ze regelmatig overheen... als ik hier op zondag multimeter aan de netspanning hang zie ik al gauw over een uur gemiddelden rond de 250V
En da's voor een oud 220V toestel toch wel een beetje royaal, zeker als er in dat ding behalve naar beneden ook naar BOVEN word getransformeerd :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2010, 15:42:05 »
Een gemiddelde multimeter is niet zo'n heel geweldig apparaat om spanningen te meten: het zou goed kunnen dat er hier of daar stoorspanningen op het net staan: die zijn voor de meeste apparaten niet schadelijk (als in de hoogte van de spanning) maar jouw meter pikt die wel op, en zal die als een onjuist meetresultaat weergeven.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2010, 15:59:48 »
Hallo,

Als een trafo 220 naar 24 volt op 230 aangesloten wordt komt er 25 volt uit, kun je zelf wel nagaan hoe kritisch het is.
Ik denk dat je treintje het wel kan.

gr.Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2010, 16:16:11 »
Zoals ik hierboven al aangaf kon ook in het 220V tijdperk de werkelijke spanning 242V zijn, en dan komt er zelfs 26,4 V uit de trafo. Niks nieuws onder de zon dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2010, 16:31:15 »
de meeste apparatuur wordt gemaakt op de 5 % verschil op de 230 volt. en als de spanning hoger wordt dan 230Volt en 5% dan kan je je electra leverancier is gaan bellen. Alsje bang bent dat alles stuk gaat koop dan een overspannings beveiliging. en die zijn zo een paar honderd euro.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2010, 16:37:45 »
Dan zijn de fabrikanten van die apparaten verkeerd bezig. De tolerantie op de spanning is +/-6%, en daar moeten alle apapraten tegen kunnen.

Een overspanningsbeveiliging is niet bedoeld om een te hoge netspanning tegen te gaan, maar om snelle overspanningspieken af te vangen. En dan gaat het niet om pieken die een paar procentjes te hoog zijn, maar om spanningspulsen die wel 7kV kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2010, 19:39:27 door Peter van der Leek »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2010, 16:40:58 »
Citaat
Dan zijn de fabrikanten van die apparaten verkeerd bezig. De tolerantie op de spanning is +/-6%, en daar moeten alle apapraten tegen kunnen.

Worden ze op getest.
Kemakeur doet dergelijke keuringen volgens mij in NL.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #13 Gepost op: 27 January 2010, 19:35:26 »
Beste forum leden
Bedankt voor jullie informatie
De onder en overwaarde is duidelijk om dat het wisselspanning is
Klaas en Albert zoals jullie aangeven werkt het ook door naar de spanning op de rails 25 tot 26,4 volt
25volt is +4,17%
26,4 volt is +10%
Hebben jullie dit berekend volgens een Formule ?

Bart

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Trafo 220 volt
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2010, 19:55:01 »
@Bart,

Als je de primaire spanning deeld door de secundaire weet je de wikkelverhouding.
Bij een hogere prim. wordt de sec. ook hoger volgens die verhouding.

Albert.