Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
Vandaag om 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:53:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Thom
Vandaag om 22:52:48
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
  

Auteur Topic: Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100  (gelezen 2533 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Gepost op: 25 January 2010, 21:49:45 »
Het blijft mij toch een beetje bezig houden, het verhaal wat ik las in mijn
draadje over de passende rijtuigen achter de NS 2100.

De tandwielkast zou dus eens goed gesmeerd moeten worden om overslijtage
te voorkomen, de tandwielkast heb ik kunnen localiseren maar nu;
Hoe kom ik daar makkelijk bij voor het smeren van de tandwielen?

Er zitten wel diverse schroefjes in diverse maten aan de onderzijde van de loc.
Maar welke er nu voor zorgen dat bijvoorbeeld de bodem van de loc er onder uit
gehaald kan worden, ik ben er niet helemaal zeker van en wil natuurlijk
niet direct het verkeerde loshalen.

Ik heb even een plaatje geschoten met daarop alles duidelijk zichtbaar: (hopen we dan maar)





En na het wat gereden te hebben met de loc viel het mij al snel op dat de bogie
de neiging heeft de rails te verlaten omdat daar naar onderzoek geen gewicht op
staat, slechts het eigengewicht.

Nu heb ik een paar dingen bedacht (niet uitgevoerd) om misschien iets meer druk
te krijgen of het gewicht iets te verhogen.
- Stripje verenstaal (ook wel veel voorkomend bij Flm loccen)
- Gewicht boven op de bogie (maar de ruimte is minimaal)

Ik hoor graag tips en trucs!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 22:16:42 »
Je rail beter leggen, rustiger rijden.  ;D

Ik ken de 2100 niet en ik heb mijn 1700 nog lekker in elkaar gelaten. (dat is ook voor het eerst hoor) Maar probeer voorzichtig wat schroefjes te lossen om de bovenbouw los te krijgen. Dan kun je daarna naar de tandwielkast toewerken. Bij de 7700 was dat eenvoudig te scheiden met 2 of 4 schroefjes. Let heel goed op waar die schroefjes heen springen. Dat je ze dus niet kwijt raakt... Succes. Jammer dat ik je niet echt verder kan helpen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2010, 11:34:52 »
Ja dat is het mooie van die beperkte oplage's die verblijven over het algemeen
in de vitrine  ;D en verzamelen geen stof en al dat soort narigheden.

Nu heb ik de onderzijde nog eens beter bekeken en zit ik nog met een kleine
vraag betreffende het remwerk, dat zit toch wel een beetje in de weg.
Nu lijkt het er op dat het remwerk op 2 plaatsen met een pen/gat verbinding
in de zijkant van het frame is aangebracht en aan de achterzijde van
de loc middels een plaatje en 2 schroefjes is vastgezet.

Goed voorlopig kan ik er niks mee, ik moet eerst achter een setje kleinere
schroevendraaiers aan want wat ik heb is gewoon te groot.
Een mooi klusje voor het weekend, kan ik er dan even rustig voor gaan zitten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5