Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Ontraxs 2026
door
roadster36
Vandaag
om 02:42:13
Modelwensen 2026
door
Harander
Vandaag
om 00:07:39
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
25 December 2025, 12:25:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Foto dak motorpost
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Foto dak motorpost (gelezen 3282 keer)
Overlast
Offline
Berichten: 2523
Wij vragen u begrip voor de overlast
Foto dak motorpost
«
Gepost op:
25 January 2010, 18:53:05 »
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Maarten.T
Offline
Berichten: 973
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #1 Gepost op:
25 January 2010, 20:22:41 »
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden
Gelogd
Northlander1983
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #2 Gepost op:
25 January 2010, 20:35:34 »
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?
Gelogd
manuelspot
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #3 Gepost op:
25 January 2010, 21:08:53 »
Dit is wat ik nog heb:
Manuel
Gelogd
EdvK
Offline
Berichten: 40
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #4 Gepost op:
25 January 2010, 21:09:29 »
Overlast is dit wat je zoekt.
gr Ed
oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 21:16:14 door EdvK
»
Gelogd
Ed
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9023
Hengelooo 1:160
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #5 Gepost op:
25 January 2010, 21:15:40 »
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).
Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
MopperSmurfje
Offline
Berichten: 458
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #6 Gepost op:
25 January 2010, 22:07:07 »
Wat doet die rijweerstand precies?
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3475
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #7 Gepost op:
25 January 2010, 22:17:51 »
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #8 Gepost op:
25 January 2010, 22:19:27 »
Rijweerstanden zitten bij het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.
Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.
Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #9 Gepost op:
25 January 2010, 22:22:43 »
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro
Hans
Gelogd
basdouma
Offline
Berichten: 991
Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #10 Gepost op:
25 January 2010, 22:24:12 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
Gelogd
Modelspoorder in winterslaap
Maarten.T
Offline
Berichten: 973
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2010, 22:40:17 »
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #12 Gepost op:
26 January 2010, 20:52:05 »
Citaat van: basdouma op 25 January 2010, 22:24:12
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"
Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:54:55 door guest7823
»
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2523
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #13 Gepost op:
26 January 2010, 21:58:41 »
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
fissy
Offline
Berichten: 4310
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #14 Gepost op:
26 January 2010, 22:03:15 »
een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Foto dak motorpost