Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 04:37:58
Ontraxs 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 04:08:04
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
  

Auteur Topic: Foto dak motorpost  (gelezen 3299 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Foto dak motorpost
« Gepost op: 25 January 2010, 18:53:05 »
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 20:22:41 »
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden  ;)

Northlander1983

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2010, 20:35:34 »
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?

manuelspot

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2010, 21:08:53 »
Dit is wat ik nog heb:


Manuel

EdvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2010, 21:09:29 »
Overlast is dit wat je zoekt.

gr Ed



oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 21:16:14 door EdvK »
Ed

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2010, 21:15:40 »
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).



Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2010, 22:07:07 »
Wat doet die rijweerstand precies?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3475
    • Mijn van-alles website
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 22:17:51 »
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2010, 22:19:27 »
Rijweerstanden zitten bij  het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.

Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.

Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2010, 22:22:43 »
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro 8)
Hans

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2010, 22:24:12 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?
Modelspoorder in winterslaap

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2010, 22:40:17 »
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein.  ;)

guest7823

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2010, 20:52:05 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?

Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"

Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:54:55 door guest7823 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2010, 21:58:41 »
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2010, 22:03:15 »

een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008