Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:24:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:41:46
Au bord de la Cèze
door
Jelmer
Vandaag
om 16:34:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 16:31:31
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 16:30:24
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:20:57
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 16:17:39
Frans loodsje et cetera
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:15:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:29:00
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Luc2000
Vandaag
om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 12:58:24
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
bellejt
Vandaag
om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
Vandaag
om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Jelmer
Vandaag
om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
MaraNCS
Vandaag
om 10:48:06
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 10:13:47
Op Zuid (NL H0)
door
TonM
Vandaag
om 09:38:15
ESU locprogrammer
door
ruudns
Vandaag
om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0
door
Eric B
Vandaag
om 08:32:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Foto dak motorpost
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Foto dak motorpost (gelezen 3242 keer)
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Foto dak motorpost
«
Gepost op:
25 January 2010, 18:53:05 »
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Maarten.T
Offline
Berichten: 973
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #1 Gepost op:
25 January 2010, 20:22:41 »
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden
Gelogd
Northlander1983
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #2 Gepost op:
25 January 2010, 20:35:34 »
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?
Gelogd
manuelspot
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #3 Gepost op:
25 January 2010, 21:08:53 »
Dit is wat ik nog heb:
Manuel
Gelogd
EdvK
Offline
Berichten: 40
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #4 Gepost op:
25 January 2010, 21:09:29 »
Overlast is dit wat je zoekt.
gr Ed
oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 21:16:14 door EdvK
»
Gelogd
Ed
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9002
Hengelooo 1:160
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #5 Gepost op:
25 January 2010, 21:15:40 »
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).
Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
MopperSmurfje
Offline
Berichten: 458
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #6 Gepost op:
25 January 2010, 22:07:07 »
Wat doet die rijweerstand precies?
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3458
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #7 Gepost op:
25 January 2010, 22:17:51 »
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #8 Gepost op:
25 January 2010, 22:19:27 »
Rijweerstanden zitten bij het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.
Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.
Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1520
Vriend van vlaflip
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #9 Gepost op:
25 January 2010, 22:22:43 »
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro
Hans
Gelogd
basdouma
Offline
Berichten: 991
Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #10 Gepost op:
25 January 2010, 22:24:12 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
Gelogd
Modelspoorder in winterslaap
Maarten.T
Offline
Berichten: 973
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2010, 22:40:17 »
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #12 Gepost op:
26 January 2010, 20:52:05 »
Citaat van: basdouma op 25 January 2010, 22:24:12
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"
Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:54:55 door guest7823
»
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #13 Gepost op:
26 January 2010, 21:58:41 »
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Foto dak motorpost
«
Reactie #14 Gepost op:
26 January 2010, 22:03:15 »
een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Foto dak motorpost