Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:02:06
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Foto dak motorpost  (gelezen 3055 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Foto dak motorpost
« Gepost op: 25 January 2010, 18:53:05 »
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 20:22:41 »
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden  ;)

Northlander1983

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2010, 20:35:34 »
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?

manuelspot

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2010, 21:08:53 »
Dit is wat ik nog heb:


Manuel

EdvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2010, 21:09:29 »
Overlast is dit wat je zoekt.

gr Ed



oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 21:16:14 door EdvK »
Ed

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2010, 21:15:40 »
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).



Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2010, 22:07:07 »
Wat doet die rijweerstand precies?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
    • Mijn van-alles website
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 22:17:51 »
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2010, 22:19:27 »
Rijweerstanden zitten bij  het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.

Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.

Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2010, 22:22:43 »
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro 8)
Hans

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2010, 22:24:12 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?
Modelspoorder in winterslaap

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2010, 22:40:17 »
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein.  ;)

guest7823

  • Gast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2010, 20:52:05 »
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?

Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"

Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:54:55 door guest7823 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2010, 21:58:41 »
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Foto dak motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2010, 22:03:15 »

een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008