Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:09:42
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 00:01:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
14 augustus 2020, 23:37:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
14 augustus 2020, 23:29:04
Projekt 083-338 door wob
14 augustus 2020, 23:22:53
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
14 augustus 2020, 23:17:19
Elco voor sluitseinen door knar46
14 augustus 2020, 22:59:10
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door johanw
14 augustus 2020, 22:36:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
14 augustus 2020, 22:33:57
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
14 augustus 2020, 22:32:58
Aantal draden ringleiding door Immerarm
14 augustus 2020, 22:26:05
NS Stoomverwarmingswagen door MOVisser
14 augustus 2020, 22:09:54
Photos Toronto Canada door MathieuN
14 augustus 2020, 21:40:16
NS ho DIN-portalen. Waar goed verkrijgbaar? door NS264
14 augustus 2020, 20:52:18
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door ETH023
14 augustus 2020, 20:42:17
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
14 augustus 2020, 20:19:42
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
14 augustus 2020, 20:12:24
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door johanw
14 augustus 2020, 20:09:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
14 augustus 2020, 20:05:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
14 augustus 2020, 19:26:13
Rheinburgh, TP V/VI door cor_b
14 augustus 2020, 19:25:42
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Hendrik Jan
14 augustus 2020, 19:17:03
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door MarkSpoor
14 augustus 2020, 19:00:51
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
14 augustus 2020, 18:47:03
Testbaan in h0/0/0m met ESU LokProgrammer door tijgernootje
14 augustus 2020, 18:13:44
ESU binnenverlichting met decoder door Rolf S
14 augustus 2020, 17:13:43
Automatische koppeling door Falkenberg
14 augustus 2020, 16:59:56
Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig? door Falkenberg
14 augustus 2020, 16:04:31
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door RobK
14 augustus 2020, 16:02:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
14 augustus 2020, 15:43:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87  (gelezen 121360 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #465 Gepost op: 22 november 2017, 14:56:44 »
Bedankt voor je reactie, Jeanne.

Ik bedoelde de afbeelding van het draaistel van de 1400. Inmiddels ben ik iets verder gekomen. Een deel van wat op de 1400-tekening te zien is, betreft het zogenaamde systeem 'traction basse' wat o.a. bij Jacquemin-draaistellen werd toegepast. Zie ook hier:

Bron: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=33035&start=222
Ik denk dat de constructie bij de 1400 grotendeels overeenkomt met de tekening hierboven. Zie ook deze foto van een BB 9300: http://www.wikiwand.com/fr/BB_9300
Ik zoek nog een wat betere foto, het liefst van onderen gezien van zo'n Jacquemin-draaistel wat o.a. bij de serie BB 9200/9300 werdt toegepast.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 22:00:10 door Edsko Hekman »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19121
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #466 Gepost op: 22 november 2017, 15:33:07 »
Kunnen we een nieuwe foto krijgen van het model in de huidige toestand?
Alle foto's zitten in de Bucketvortex.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #467 Gepost op: 22 november 2017, 21:53:07 »
Jazeker. De 1400 ziet er nu zo uit:




Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #468 Gepost op: 23 november 2017, 01:00:35 »
Hoi Maarten, 
Het draaistel voor de 1400 lijkt voor mij veel meer op een in constructie op een geëvolueerde vorm van het primitievere 2400-en draaistel. De aspot ziet er dan zo uit.

Net als de latere 1600-en van NS zij het dat dit monomonteur (B'B') draaistel is.
Voor een stukje dat ik gemaakt heb voor RailWiki heb ik mij gebaseerd op die eerdere beschrijving uit de Alsthom catalogus etc.
http://www.railwiki.nl/index.php/1400_-_Plannen_voor_elektrische_locomotieven_serie_1400
De motoroplegging is in principe de gelijke die ook in de 1100 is gebruikt.
Zie ook je eigen plaatje


De beoogde draaistellen waren tweemotorig van het Bo'Bo' type. Afgezien van de trekkracht overbrenning maken die trekstangen onder de draaistellen ook zin om het zogenaamde dompen tegen te gaan. Een de ontwikkeling kwamen na de tweede wereld oorlog op gang.

Naar mijn bescheiden mening kan het dan geen zijn Jacquemin-draaistellen. Hier eenvoorbeeld van een BB67000


Groet, Jeanne
« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 18:13:05 door Jeanne »
Jeanne Kok

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #469 Gepost op: 23 november 2017, 09:02:02 »
Al eens naar een BB9200-BB9300 draaistel gekeken?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #470 Gepost op: 25 november 2017, 18:55:29 »
Jeanne, de 1400 zou inderdaad typische Alsthom-draaistellen krijgen die lijken op die van de serie 2400/2500 en de latere 1600/1700.
De draaistellen zouden inderdaad dus niet als die van de BB 9200/9300 eruit hebben gezien, maar zouden volgens mij wel de stangenconstructie hebben, die je ook op railwiki hebt beschreven.

@JAB, jazeker, deze noemde ik ook in mijn eerdere post  ;). De foto die je laat zien had ik toevallig ook gevonden. Ik ben benieuwd naar een nog duidelijkere foto van onderen gezien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #471 Gepost op: 25 november 2017, 21:37:19 »
Er zijn nog meer verwante series : BB 16000 en dit hok


Ik heb ergens een special over de BB9300 liggen, als ik die morgen kan vinden zal ik kijken voor maatschetsen oid
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #472 Gepost op: 26 november 2017, 12:13:52 »
Van de Franse heb ik niets maar ik heb wel een tekening van een SBB Re 4/4II uit de tweede serie (langere versie) waarin de trekstangen zijn ingekleurd.

Groet, Jeanne
« Laatst bewerkt op: 26 november 2017, 12:16:27 door Jeanne »
Jeanne Kok

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1697
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #473 Gepost op: 02 februari 2018, 12:27:08 »
Ik heb nu iets leuks gevonden voor de liefhebbers van de loc  ;D



prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5831
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #474 Gepost op: 02 februari 2018, 17:23:16 »
Meen je niet...


Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #476 Gepost op: 23 februari 2018, 13:15:32 »
He Maarten,

In het Matblad vond ik de trekstang constructie van de 1600-en.

Jeanne Kok

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #477 Gepost op: 09 juli 2020, 21:51:32 »
Ja mensen, het is hoog tijd weer eens een update te geven.
Dankzij de gedetailleerde maatschets die Edwin1974 postte in het grootspoordraadje over de 1400 had ik ineens veel meer info en afmetingen (!) dan dat ik ooit had durven hopen  :D.

Van hem ontving ik de afbeelding in hogere kwaliteit en in Photoshop heb ik het perspectief er aardig uit kunnen trekken. In december 2019 ben ik bij de NVBS geweest waar ze een ingekleurde variant van de maatschets op groot formaat hadden.

Nu kon ik kijken of mijn 1400 inderdaad klopte met de naar 1:87 omgerekende afmeting. Qua lengte kwam dat overeen, maar de bak bleek ongeveer 2 mm te breed te zijn en de cabineramen had ik te groot gemaakt. Dat de kap 2 mm te breed was, leek mij waarschijnlijk in 2006 toen ik met dit project begon geen grote afwijking, maar nu stoorde het mij wel. Daarom viel het rigoreuze besluit om de bak over de lengte door te zagen en 2 mm te versmallen. :-X
Let op, de volgende foto kan als zeer schokkend worden ervaren:

Ook de raamopeningen werden door het inlijmen van stukken styreen verkleind en ook de messing raamlijsten van de frontramen moesten verkleind worden.

Zoals eerder al gebeurd was, hadden de zijwanden de neiging om naar buiten uit te buigen, zie pagina 22 van dit draadje. Door de volledige bak in net gekookt water te houden en met lijmklemmen in de juiste positie te zetten en na een aantal seconden af te koelen met koud water, bleek ik ze nu wel recht te krijgen. Helaas waren ze na 2 jaar weer krom. Ik heb toen dezelfde wijze herhaald, maar de bak te lang in heet water gehouden waardoor de zijwanden op de verkeerde manier vervormden... Dit was op 29 okotober 2019 nadat de bak versmald was >:(:

Uiteindelijk maar besloten om de zijwanden - die een combi waren van de oude Jouef-bak en erop gelijmd styreen - eruit te zagen/snijden en te vervangen door nieuwe van 2 mm styreen.

Tijdens het uitvoeren van deze twee grote ingrepen, bedacht ik me dat het achteraf gezien handiger was geweest om een Lima 1300-kap te gebruiken als basis, maar aangezien ik al zo lang met deze 1400 bezig ben, wilde ik niet helemaal opnieuw gaan beginnen... Door de coronacrisis werd ik verplicht thuis te gaan werken (= geen reistijd) en vielen veel andere afspraken in de avond weg waardoor ik meer tijd kreeg om weer aan de 1400 verder te werken. Na de versmalling en het plaatsen van nieuwe zijwanden + verdere detaillering van de bak, ziet deze er op 15 juni van dit jaar er zo uit:

Klaar voor de primer, samen met nog een aantal langlopende projecten:

De bak staat inmiddels in de witte primer en ik ben nu bezig om de laatste oneffenheden te plamuren en te schuren. Wie weet binnenkort weer een update ;).

Maarten


NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6988
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #478 Gepost op: 09 juli 2020, 21:56:26 »
Uhm... binnenkort is bij jou in dit draadje een redelijk rekbaar begrip volgens mij.....  :angel:

Maar euh, gaaf dat je hier weer mee door gaat.  (y)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • Le Canari
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #479 Gepost op: 10 juli 2020, 13:17:41 »
Wat een lef, die zaag en dat kokend water, shockerend idd.  :o Maar wel mooi wat daar op dat stuk keukenpapier ligt.  (y) Tot gauw update hoop ik.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.