Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door basjuh1981
Vandaag om 14:56:35
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 14:50:05
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:15:02
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 24471 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS serie 1400
« Reactie #30 Gepost op: 01 March 2011, 22:08:50 »
@Taigagaai. Dat denk ik ook. 2 houders waren/zijn dus niet noodzakelijk.

Weet ik @dwem. In het Utrecht Archief is ook veel info te vinden, zelfs meer dan bij de NVBS. Heb alleen geen specifieke info over de lantaarnijzers.

@stomer2010: niet helemaal. De BB 9200 is gebouwd door  Schneider-Jeumont/CEM en niet door Alsthom. Ik heb wel 2 kopieën van  ontwerptekeningen van Werkspoor voor de 1400 met BB 9200-draaistellen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2016, 12:23:43 »
Pas op Facebook zeer interessante info over de 1400 gevonden: het betreft een brochure van Alsthom uit 1967 met daarin zelfs een maatschets en een vrij gedetailleerd zijaanzicht!





Bijzonder dat dit in 1967 is gepubliceerd aangezien NS eind 1965 Alsthom heeft laten weten af te zien van de bestelling van de serie 1400.


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:NS serie 1400
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2016, 12:55:00 »
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:

1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.

In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:


Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos?

Overgangsperiode ??

De vierkante houder was voor de olielampvariant. Die moest, vanwege de afmetingen van die lampen, wat verder van de lockast afstaan. De platte houder was bruikbaar voor de batterij(knipper)sluitlampen en de modernere sluitborden.

Deze e-loc's werden gebouwd in een periode dat beide nog aanwezig (konden) zijn, dus beide uitvoeringen?? Er waren, zijn sluitborden die in de oude houderspassen, maar echt lekker / stevig zit het niet en ook de knikkerlampen paste volgens mij niet echt lekker in de ouderwetse houder.

Groeten,

Kniesoor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: NS serie 1400
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2016, 23:30:33 »
De gebruikte olielampen hadden toch gewoon hun "insteek haak" op de achterzijde van de lantaarn, waarbij ze toch niet van de bak af hoefde te staan?
Daarnaast waren toen de 1100'en hun botsneuzen kregen de olielantaarns al wel uit de gratie geraakt.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2016, 16:06:48 »
Toch typisch dat de 1100'den met botsneuzen van beide houders voorzien werden. Overigens heb ik eens een foto van een nieuw ICR-rijtuig gezien die voorzien was van Duitse olielantaarns, die overigens in de platte houder past. Volgens mij waren de Nederlandse olielantarens eind jaren '60 al niet meer in gebruik.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: NS serie 1400
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2016, 16:18:35 »
Ik heb jouw andere topic niet geheel doorgelezen. Misschien ken je de link al.

http://s8.photobucket.com/user/steinbock/media/Alsthomvariantenserie1400.jpg.html
Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2016, 16:22:07 »
Die tekening heb ik zelf gemaakt, dus die kende ik al. :)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: NS serie 1400
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2016, 18:43:28 »
Er is zelfs een model in H0    ;D


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #38 Gepost op: 02 February 2018, 17:07:58 »
Ik heb nog een mooie verrassinge gevond in het Utrechts Archief van deze loc serie  ;D ;D ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS serie 1400
« Reactie #39 Gepost op: 02 February 2018, 17:21:47 »
Meen je niet...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7787
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS serie 1400
« Reactie #40 Gepost op: 02 February 2018, 17:31:31 »
3475-3476?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 1400
« Reactie #41 Gepost op: 02 February 2018, 17:41:07 »
Vertel...

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #42 Gepost op: 02 February 2018, 18:09:43 »
Ik weet dat Maarten (Overlast) hier zeker blij mee zal zijn voor de bouw van zijn 1400 loc ;D
Daar is het dan  ;D ;D ;D ;D



vond ik vandaag in het utrechts archief tussen tekeningen van de serie 1100


« Laatst bewerkt op: 02 February 2018, 19:19:16 door edwin1974 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #43 Gepost op: 02 February 2018, 18:28:49 »
De NS 1400 info is van mij afkomstig. Ik heb voor 1 euro op een rommelmarkt hier deze catalogus gekocht waar de 1400 in stond.
Mooi dat er nu iemand zeer tevreden mee is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #44 Gepost op: 02 February 2018, 18:41:57 »
Het grappig is Henk dat ik deze tekening in het Utrechts archief vond tussen de tekeningen van de NS 1151 1160 
Ik was zelf verbaasd dat deze er tussen stond ik heb 3 keer gekeken voor ik het zelf geloofde