Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Bosschspoor - (Baanplan H0)  (gelezen 5355 keer)

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Bosschspoor - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 January 2010, 00:38:52 »
Hallo allemaal.

Weer een newbe die zich meld.
Ik ben Ivo, 27 jaar en heb zoals velen als kind een starterkit gehad. Nu ik op mijn eigen zit wil ik alles weer op gaan zetten maar mijn oude set is versleten en ga de loc in de nieuwe baan dan ook alleen als decoratie gebruiken.

Ik heb op zolder een tafel gemaakt van 350 bij 100 cm waarop een baanplan komt in H0.

Ik ga analoog beginnen met digitaal voorbereid materieel. Tijdvak en keuze voor omgeving ben ik nog niet helemaal zeker van maar vind ik ook nog niet belangrijk. Ik heb al wel een baanplan gemaakt in waar ik wel redelijk tevreden over ben.



- Ik heb met verschillende layers gewerkt om de verschillen duidelijk te maken. De baan bestaat uit een dubbel doorlopend spoor dat in hoogte omhoog en omlaag komt.
- het buitenste spoor gaat tegen de klok in met een stijgingspercentage van 3% tot 10cm. de dalende kant (links) heeft een sterker dalingspercentage om weer op gelijke hoogte met het station te komen. (hoogtes zijn overal in mm aangegeven)
- Het 2de spoor heeft een gelijk stijgings en dalingspercentage van 3% tot 7 cm om allebei de richtingen op te rijden.
- Het 3de spoor blijft vlak en heeft alleen een stijging en daling om bij het station aan te komen.
- Het station is vastgesteld op een hoogte van 1 cm. dit om de verschillen in landschap in contrast te brengen tussen het  station en het rangeer terrein.

Alleen het rangeer terrein heb ik nog mijn bedenkeningen over. ik weet nog niet helemaal of het in en uit rangeren goed genoeg gaat.

Graag zou ik enige feedback willen hebben over mijn baanplan en voor vragen ben ik ook altijd in.

Dank jullie wel alvast.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2010, 12:24:35 door Hans van de Burgt »

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Bosschspoor
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 00:40:52 »
Owh ja ik ga terug rijden met Piko (2rail)
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 01:00:28 door Acid »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Bosschspoor
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2010, 01:06:30 »
Welkom Ivo,
Leuk baanplannetje dat ge voorsteld en is zeker bruikbaar, een vraagje? komt deze baan achteraan tegen een muur te staan? of is deze aan bijde zijden bereikbaar.
Een breedte van 1 meter is nogal onhandig om scenery aan de achterzijde aan te brengen, tenzij je goed met een hand kunt werken of uw baan op wieltjes plaatst.
U spreekt ook van analoog te starten en later naar digitaal te gaan, wanneer ik een goede raad mag geven, geef een paar tiendjes direct meer uit en vang direct aan met digitaal.
Bij Roco is al een goede starterset met multimuis te koop waar u al een heel eind mee verder kunt. Zo kan je al een van de ovalen reeds aanleggen en beginnen rijden en alzo ervaring op te doen met digitaal rijden. PS bij rangeren sluit u telkens de loc op, beter van links aanrijden.
Zelf rijdt ik ook nog analoog en de zin om over te gaan op digitaal is aanwezig, enkel het feit dat ik veel loc's dien om te bouwen houd mij nog tegen.
Veel succes.
Matheus
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 01:13:53 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Bosschspoor
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2010, 10:16:21 »
Hoi Ivo,

Welkom Ivo. Je baanplan ziet er bruikbaar uit. Welke radius wil je gebruiken voor je sporen 1 en 2?
Je zou aan de rechter kant van je rangeerterrein een omloop spoor aan kunnen leggen zodat je de trein niet opsluit. Daarnaast zou ik proberen om de rangeersporen wat vloeiender te leggen zodat het minder statisch oogt. Het rechter spoor een stukje mee in de bocht en aan de linker kant diagonaal de baan over laten steken.
Succes met plannen en bouwen.

Groet,

 Ivo vS
groet,

Ivo vS

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Bosschspoor
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2010, 10:40:11 »
Welkom Ivo,

Citaat
Nu ik op mijn eigen zit

Kom jij uit Den Bosch of zo?  :)
Het is sowieso leuker voor ons allemaal als jij je profiel even invult.

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Bosschspoor
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2010, 12:07:00 »
@ emanje: Nee kom uit OUDENbosch. de andere kant van Brabant. maar zal zo mijn profiel verder invullen

@ Ivo vS: spoor 1 heeft een radius1 met in het midden 1 recht stuk. Spoor 2 is r2 en spoor 3 is r2 met 1 stukje r1.
Ik zal straks eens proberen om het rangeren iet wat anders te leggen luisterend naar je raad.

@ Martheus 18: de tafel staat tegen de muur. hij is 110 cm hoog omdat ik er nog kasten en uitsparingen onder moet maken. Ik ben aan het kijken geweest en het valt mee met plaatsen en ruimte. Ik ben gelukkig lenig maar kan er goed bij.

Ik wilde eerst een piko startset halen om weer wat te rijden en dan later een digitale startset erbij te nemen om verder uit te breiden. Zo kan ik inderdaad mijn eerste ovaal al leggen en wat dingen langzaam opbouwen. Althans dat was mijn idee.
Ik wil de treinen digitaal besturen en de wissels eerst analoog en dan elektrisch. Dus niet via de digitale weg.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Bosschspoor
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2010, 15:08:01 »
Ik raad je aan om nog eens goed naar je bochtradius te kijken.
Bij alle startsets wordt tegenwoordig al R2 aangeboden, en dat is niet voor niets.
R1 is vaak, zo niet altijd, te krap om mooi te rijden.

Geef trouwens even aan welk tijdperk en thema je wil gaan rijden.
Dit kan nog meer bruikbare tips geven.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Bosschspoor
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 17:58:23 »
in hoeverre is het verschil in "mooi rijden"dan?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Bosschspoor
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2010, 19:18:36 »
Nu komt de rails helemaal onder de bakken uit, zover steken de bakken uit over de rails.

Daarbij kunnen meerdere rijtuigen op R1 niet eens meer rijden, al dan niet door de onderlinge koppeling.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Bosschspoor
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2010, 19:51:14 »
Waarom geen engelse kruiswissel ipv kruising in het rangeergebied?
Dat bespaart twee wissels en kostbare ruimte die de opstelsporen ten goede komen.
Dat bochtje kan dan vervallen.

Groet, Enrico
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 19:53:27 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Bosschspoor
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2010, 20:37:14 »
Hoi Ivo,

Behalve dat het niet mooi staat kun je problemen krijgen met ontsporingen in deze krappe bochten die ook nog op een sterk hellend vlak liggen. Deze zou ik vooraf zeker uitvoerig testen alvorens definitief te leggen.
Misschien een hele andere optie om niet twee stijgende en dalende sporen te proberen maar 1 spoor (het buitenste) naar een passeerspoor/schaduwstation onder en/of naast je rangeerterrein:


Met hoger naastliggend rangeerterrein: (passeerspoor even weg gelaten)


Totaal plaatje:


Je moet maar kijken of je met de plaatjes iets kunt of wil doen.
Ik zou zelf dan de stijgende en dalende bochten een zo groot mogelijke radius geven en met flexrails leggen zonder stukjes recht ertussen.

groet,

Ivo vS


groet,

Ivo vS

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Bosschspoor
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2010, 21:25:33 »
ik ga weer tekenen

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Bosschspoor
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2010, 23:15:07 »
goed ik heb het plan aangepast.
Ik heb de radius van de bochten vergroot en de hele baan 50mm verhoogd. Daardoor kan ik de buitenste 2 bochten 50 mm laten zakken en het derde spoor met een grotere radius 50 mm verhogen waardoor ze over elkaar kunnen lopen.


Doordat het derde spoor omhoog loopt komt het rangeerterrein hoger te liggen en ik denk dat ik nu het opsluiten van de locs opgelost heb (met dank aan Ivo vS).



Ik denk dat deze versie beter kan lopen. Wat denken jullie?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Bosschspoor
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2010, 09:33:19 »
Waarom geen engelse kruiswissel ipv kruising in het rangeergebied?
Enrico,
Ik ken Engelse wissels en kruiswissels en er kunnen zelfs Engelse wissels in een kruiswissel voorkomen maar een Engelse kruiswissel daar ben ik toch wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Bosschspoor
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2010, 12:33:08 »
Typisch gevalletje van 'n contaminatie.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus