Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:09:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 09:05:59
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
  

Auteur Topic: Reizen per TEE  (gelezen 5400 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Reizen per TEE
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2010, 21:25:17 »
Het ging mij niet zozeer om dat het toen er allemaal ouderwets aan toe ging (het viel me zeker op dat het voor die tijd erg modern was), maar een hoog serviceniveau, zoals de ober met wit jasje die je in het restauratierijtuig komt bedienen, hangt direct samen met dat het toen allemaal wat langer duurde.

En dan wordt vaak gezegd dat het nu allemaal zo gehaast is, maar destijds had je die keuze niet: het ging gewoon langzaam. Dus dan maar wat betere service.
Ik heb niet het idee dat de service gerelateerd was aan het langzame.
Hoewel niet echt een liefhebber van de VS, moet ik toch bekennen dat service daar veel nadrukkelijker aanwezig is dan hier. Terwijl het leven daar niet langzamer is dan hier.
Maar er zijn daar ook genoeg mensen die voor een beperkt salaris en wat fooien bereid zijn die service te leveren.
Die bereidheid is er hier denk ik veel minder (net als trouwens de bereidheid om fooien te geven).

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Reizen per TEE
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2010, 10:23:14 »
Wel erg toevallig dat de landen binnen het TEE-verband dezelfde landen zijn die de EEG/EG/EU hebben opgericht, met toevoeging van Zwitserland.

In die landen (F, D, I, NL, B, L) was in 1957 reeds een bepaalde beweging tot samenwerking gaande, die in dat jaar resulteerde in de oprichting van zowel de EEG als Euratom en ook de TEE-groep. Die beweging was enige jaren daarvoor al ingezet met de oprichting van de EGKS (de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal) in 1951. Je zou kunnen betogen dat het allemaal geen toeval was dat het dezelfde landen zijn: door die zes landen waarde in die tijd immers een Zeitgeist die gericht was op samenwerking en zelfs eenwording.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Reizen per TEE
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2010, 10:48:36 »
Even voor de duidelijkheid: de dame is geen reiziger, maar onderdeel van de service. (hoewel ik moet toegeven dat de matig kan typen voor een professioneel secretaresse)
Die dame heeft binnen de kortste keren overbelaste schouders. Haar houding is totaal niet ergonomisch, de typemachine staat veel te hoog! Ik krijg al pijn als ik er naar kijk.

Over TEE gesproken: mijn favoriete filmpje is van BahnTV. Hierbij zie je een heel stuk over de "on-board" secretaresse en heel veel achtergrond informatie over de sfeer binnen met mensen die er gewerkt hebben.

http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=5600&ids=141413
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Anoniem

  • Gast
Re:Reizen per TEE
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2010, 11:16:19 »
Overigens wel frappant dat de Mistral reeds als figurant optreedt op 7:00 in het filmpje (vertrek uit Lyon Perrache richting Nice). Die trein werd in 1965 als eerste Franse binnenlandse trein toegelaten tot het TEE-verband, maar dat terzijde.

Het hele formulier-bewegendegleuf-ponsbandverhaal ging met name om het boeken van de zitplaatsreservering en niet zo zeer om het eigenlijke treinkaartje.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Reizen per TEE
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2013, 23:14:33 »
In de jaren '80 was er een programma op TV, volgens mij heette het "Europa spoort anders, adieu TEE."
Heeft iemand dit TV-programma, of weet iemand een link naar dit TV programma?